[AR] Maten van Lamoen voor een Fjord.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Maten van Lamoen voor een Fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:27

Ik heb een zelf gemaakte menwagen kado gekregen die ik aan opknappen ben, en ik vroeg mij af of deze lamoen maten okee zijn voor Fjord met schoft hoogte van 1,45m.
Afbeelding
Lamoen is op de smalste punt 60cm breed (en is eventueel wat uit te buigen), achter 105cm, langte van lamoen gemeten van af het schoftje 170cm (er komen nog haakje aan lamoen zodat schoft niet door kan schieten), hoogte van af de grond wordt uiteindelijk 58cm waarbij de zweng op hoogte uit kom van 52cm. Eventueel zou ik lamoen om kunnen draaien waardoor die op een hoogte komt van 65 cm en de zweng op 71cm. Of mag de zweng niet boven lamoen zitten ? (heb ooit wel eens ene kar gezien waar bij dat wel geval was).

Opzich lijken mij deze maten wel okee, behalve de maat van de zweng, die is ongeveer 70cm breedt waardoor de strengen op afstand van 65cm tot elkaar komen te zitten wat mij niet echt in de verhouding lijkt tot het lamoen. En hoe breedt zou de zwendel dan wel moeten zijn ? Ik dacht zelf zo rond de 80 a 90 cm maar ik heb hier geen ervaringen mee. Iemand toevalig met een cob menwagen die de maat van de zweng nou zou kunnen meten ?

Mijn paard staat op dit moment in Drenthe waardoor er voor zetten niet zo snel zou gaan, en daarnaast wil ik ook graag weter of ook kan met deze maten voordat ik hem er voor zet.

Maisie

Re: Maten van Lamoen voor een Fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:54

ik zou de zweng breder maken dit is ook makkelijker voor je paard om in te draaien. De maten ben ik niet echt mee bekend. Mijn vriend rijdt met een haf maar volgens mij is zijn lamoen net zo breedt als die van mij en alleen van voren korter.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:38

Ik ben het vandaag vergeten, maar zal morgen even meten hoe mijn lamoen is.
Ik heb ook een fjord, medium-breed en 1,38m, voor een recreatiewagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:19

dat zou erg tof zijn, ik wacht even af voordat ene ander aan de zweng ga veranderen.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:37

Ik maak even gebruik van je topic :P. Voor mijn brede ouderwets type haflinger van ruim 1.47 zoek ik ook een lamoen maar weet niet welke lengte en breedte van voor en achter. Zou iemand met een haflinger de maten van het lamoen willlen opmeten? Dan kan ik wat gerichter zoeken en kom ik niet aanzetten met iets waar hij niet tussen past of verzuipt :+.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:10

Ik heb alles even opgemeten.

Voor het beeld ook drie foto's van mijn fjord (1,38m, medium-breed en vrij vierkant gebouwd, niet lang) voor de wagen.
Vanaf de wagen gezien (dit was helling af, dus strengen hangen slap en broek staat strak; als ze trekt staat ze wat verder voor de wagen, nu wat korter erop):
Afbeelding

Van de zijkant (inmiddels de kar incl lamoen opnieuw geverfd):
Afbeelding

En van schuin van voren gezien:
Afbeelding

Zoals je ziet is het lamoen op het smalste deel te breed voor mijn paardje. Dat is niet zo mooi, als het precies past staat het mooier. Ik vind het echter niet storend dus ik laat het niet weer aanpassen. Het is wel makkelijk met inspannen.

Ik vermeld de maten binnen het lamoen:
Lamoen smalste deel = 65cm; maar dat is dus te breed, 55cm of 60cm zou het mooiste staan.
Lamoen breedste deel = 96cm
Lengte lamoen van smalste deel tot zweng = 160cm; dit zou iets korter kunnen.
Zweng = 86cm
Hoogte zweng boven de grond = 50-55cm, kon ik niet precies meten (stond met lamoen omhoog geparkeerd)
De afstand van het smalste deel tot de eerste pin voor het schoftje = 5cm
De afstand van de eerste pin tot de tweede heb ik niet opgemeten maar is iets meer dan het schoftje breed is.
De afstand van de de eerste pin tot het oog waar ik de broek aan vast maak = 25cm
(Er zit nog een ook verder naar achteren, maar dat is te ver, dat zit de broek niet goed.)

@Joram:
Ik denk dat je het oog voor de broekriem wat naar voren moet laten zetten.
Ik vind het wat vreemd dat je zweng zoveel korter is dan de breedte van je lamoen. Is daar al eens aan geknutseld? Bij mij het de zwend ook wel iets korter, maar dat scheelt niet zoveel als bij jou. Met 65cm zweng lopen de strengen bij een scherpe bocht snel tegen de benen aan. Een iets breder zweng zou denk ik fijner zijn.
Verder lijkt jouw lamoen me wel OK.

@Pasterza:
Haflingers hebben ongeveer dezelfde verhoudingen qua bouw als fjorden. Dus jij kunt hier ook mee rekenen. Ik denk dat je dezelfde breedte aan kunt houden, misschien vooraan 65cm zoals ik heb omdat de jouwe breed gebouwd is. Alleen misschien een iets langer lamoen (10cm ofzo) als je paardje wat langer is.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:26

Hoi Pasterza,

Dankje voor je bericht, heb hier heel veel aan :) Het lamoen wat voor mijn kar zit is volgens mij ooit door iemand zelfgemaakt. Bij deze nog even foto van kar met lamoen.
Afbeelding
Naar de positie van de ogen van de broek ga ik zeker even onderzoeken of nodig is om die aan te passen. Vandaag was ik bij paard en koets waar ik ook een koetsenbouwe heb gesproken en en bredere zweng is zeker aan te raden en ik ga kijken of ze daar in iets voor mij kunnen betekenen. Dan weet ik ook teminste dat ik zeker een zweng heb die goed sterk is.

En ga zeke rwle even naar de ogen kijken voor de broek. De volgende keer dat ik bij mijn paard ben zal ik wel even de tuig op hem leggen en evenn uitmeten wat de afstand bij hem is van de broek tot het schofte, dan weet ik ook meteen als ogen verplaats moeten worden op welke afstand ze beste zouden zitten.
Hatelijk dan voor deze informatie en tips *D