Lamoen is op de smalste punt 60cm breed (en is eventueel wat uit te buigen), achter 105cm, langte van lamoen gemeten van af het schoftje 170cm (er komen nog haakje aan lamoen zodat schoft niet door kan schieten), hoogte van af de grond wordt uiteindelijk 58cm waarbij de zweng op hoogte uit kom van 52cm. Eventueel zou ik lamoen om kunnen draaien waardoor die op een hoogte komt van 65 cm en de zweng op 71cm. Of mag de zweng niet boven lamoen zitten ? (heb ooit wel eens ene kar gezien waar bij dat wel geval was).
Opzich lijken mij deze maten wel okee, behalve de maat van de zweng, die is ongeveer 70cm breedt waardoor de strengen op afstand van 65cm tot elkaar komen te zitten wat mij niet echt in de verhouding lijkt tot het lamoen. En hoe breedt zou de zwendel dan wel moeten zijn ? Ik dacht zelf zo rond de 80 a 90 cm maar ik heb hier geen ervaringen mee. Iemand toevalig met een cob menwagen die de maat van de zweng nou zou kunnen meten ?
Mijn paard staat op dit moment in Drenthe waardoor er voor zetten niet zo snel zou gaan, en daarnaast wil ik ook graag weter of ook kan met deze maten voordat ik hem er voor zet.