té enthousiast?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

té enthousiast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:07

Ik ben sinds kort wat aan het vrijheidsdressuren met mijn hengst van 2jaar en 8maand.
We houden het eenvoudig: achteruit stappen, flemen, kusjes geven, dingen aantikken, voetje geven,.. Ook het begin van de buiging kent hij, maar ik vraag hem nog niet erg diep om hem lichamelijk niet zwaar te belasten.
Hij doet het erg graag, maar ik merk dat hij soms té enthousiast wordt. Als ik hem los in de bak heb, en ik vraag eens 5 minuutjes niets omdat ik met iemand aan het praten ben oid, begint hij alle kunstjes te doen die hij kent, zonder dat ik daarom vraag. Hij loopt echt het hele rijtje af, in de hoop aandacht te krijgen en beloond te worden.
Op dat moment negeer ik hem volledig, maar dan durft hij wel eens boos te worden..(erg duidelijk over de grond schrapen met het voorbeen, mijn aandacht trekken door aan m'n jas te friemelen,..)
Hoe kan ik dat oplossen?
Laatst bijgewerkt door Mallootje op 17-11-09 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:15

Negeren is al een erg goed begin :j dit is ook de "normale" manier van dit probleem oplossen

Verder moet je nu meteen beginnen om je grenzen aan te geven!
Dit is nl. een teken van dominantie, hij probeerd te beslissen wat jullie gaan doen.
"leer" je paard dat hij jou niet uit zichzelf aan mag raken. maar leer hem dat jij degene bent die beslist wat er gebeurt.

Welk commando je hem trouwens ook zou kunnen leren is dat hij niet mag reageren op het snoepje.
DWZ: jij laat hem een snoepje zien maar hij mag hem niet pakken, hij moet zijn hoofd afwenden en zodra hij dat doet krijgt hij het snoepje.

panchosil

Re: té enthousiast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:55

heey! Dat probleem heb ik ook gehad met
mijn hengst!
Ik ben ermee opgehouden even niets meer gedaan
en natuurlijk negeren!
Oooh!!wat vond hij dat vervelend dat hij genegeerd werd !
Na een tijdje het weer opgepakt!!
Het werk prima!
Succes!