Hoe bevestig je de longeertouw?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heidi_marley

Hoe bevestig je de longeertouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 19:27

Hallo,

Ik had een vraagje, ik longeer m,n paardje regelmatig maar ik ben nog opzoek naar de juiste manier hoe ik de longeersingel/touw kan vast maken aan het hoofdstel.
Ik longeer hem alleen met z,n hoofdstel aan en dan het longeertouw, geen andere materialen.

Wie kan mij vertellen hoe je het beste de longeertouw kan vast maken aan het hoofdstel, zonder dat het bit ofzo door z,n mond word getrokken.

groetjes,

Judje

Re: Hoe bevestig je de longeertouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:40

Wat ik altijd doe is de lijn door de binnenste bitring, dan één keer er omheen slaan en dan aan de buitenste vastmaken. Hierdoor behoud je altijd druk op beide bitringen.
In de meeste gevallen kan het wel slimmer zijn om niet aan het bit te longeren, want als het paard ineens schrikt of wegschiet krijgt hij een behoorlijke ruk in zijn mond.
Als je in een afgesloten longeercirkel longeert kan het natuurlijk wel.

Een longeerstukje vind ik niet fijn, aangezien je dan meestal alle druk op de buitenste bitring krijgt en dus als je druk hebt het paard dus de hulp geeft om nog meer naar buiten te gaan, terwijl dat meestal niet de bedoeling is.