[AR] Benji voor de kar (ook geschikt als kinderpony)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yvanka_

Benji voor de kar (ook geschikt als kinderpony)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 23:07

In de vakantie kwamen mijn oppaskindjes logeren en wilde graag weer een keer bij Benji langs.
Ze hadden hem voor het laatst gezien toen hij 6 maanden oud was, dus ja mocht wel tijd worden :=

We hebben Benji voor de kar gezet en zijn een stukje wezen rijden.
Tsja en als je dan op de kar zit, wil je zelf ook wel graag een stukje ''sturen''.
Ik ben zo trots op mijn ventje, hij was zo super braaf!! :+:

De foto's zijn van 2 dagen.
Commetaar mag, maar houdt het vriendelijk ;)

Deze foto's dienen niet voor eigen gebruik, gebruikt te worden zonder toestemming!!

Maandag:

1. Benji wil graag eerst zijn nieuwe uggs showen (beetje wijdbeens :=)
Afbeelding

2. En op weg
Afbeelding

3. Philip die toch ook graag wel even wilde proberen hoe het nou precies allemaal werkt. Ik uitleggende..
Afbeelding

4. Benji die gewoon lief luisterd en netjes wegstapt :+:
Afbeelding

5. :Y)
Afbeelding

6. Oewh, kijk zijn gezicht, druk bezig met Benji :D
Afbeelding

7. Idem dito, heerlijk stel zo.
Afbeelding

8. Toen we klaar waren zei die; '' Paarden die hard hebben gewerkt moeten toch ook uit gestapt worden?''
Ja Philip dat klopt, dat heb jij helemaal goed! :J Zie zijn glunderende ogen...
Afbeelding

Dinsdag:

9. Benji vermaakt zich zoo goed als hij voor de kar loopt, hij vind het echt heerlijk. :+:
Afbeelding

10. En een stukje lekker stappen
Afbeelding

11. Ook Charlotte wilde wel even proberen om Benji te mennen. :)
Afbeelding

12. Benji die geconcentreerd naar Charlot luisterd :+:
Afbeelding

13. Benji halsstrekken en daarna lekker uitstappen, alleen toen was mijn batterij leeg. :Z
Afbeelding

Naooom

Re: Benji voor de kar (ook geschikt als kinderpony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:10

Wat ziet dat er super leuk uit zeg!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:37

Ik zie allereerst een erg leuke shet, lekker dik in wintervacht een een prachtige bos manen, leuk beestje hoor, jullie hebben vast veel plezier gehad!

Ik zie alleen ook wat dingen die ik liever anders had gezien; op eigenlijk bijna alle foto's zie ik losse strengen hangen, dat betekent dat deze te lang zijn en dat de pony dus op het schoftje trekt. Hij mag zowiezo wat dichter op de wagen; ik zou de strengen dus een stuk korter maken.... voor zover dit echter mogelijk is met dit soort touwstrengen.

Ook lijkt het (maar ik kan het verkeerd hebben, aangezien de foto's niet heel duidelijk zijn op die kant) alsof de strengen niet vastgemaakt zijn aan een beweegbare zweng, maar enkel aan een vastgelaste stang.

Het lamoen mag ook wel wat gaatjes zakken; hij zit hier vrij hoog. De broek lijkt geen enkele inwerking te hebben op de manier waarop je hem bevestigd hebt.

Op meerdere foto's mis ik een menzweep in de hand van de menner; je kan beter een korte menzweep met slag gebruiken dan een lange dressuurzweep.

Ook mis ik de neusriem aan het menhoofdstel.

Kortom; leuk beestje, hij heeft er vast veel plezier in, maar om met nog meer plezier en veiligheid op pad te gaan, zou ik me zeker wat meer gaan verdiepen in je tuigkennis en het mennen an sich.....

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:21

Wat ontzettend leuk dat je pony zich zo braaf laat sturen door de kindertjes! Dat laat wel weer zien dat hij echt plezier in het werk heeft, anders had hij er zo tussenuit gepiept.

Waar heb jij die hoefschoentjes vandaan? Ze staan hem wel erg grappig!

In de tips ga ik mee met Joyciej. Voor wat je strengen betreft, ik heb ook een tijd touwstrengen gehad, en ik heb ze met een mastworp aan de zweng bevestigd zodat hij op een goede afstand stond en de wagen met het borststuk kon trekken. Het overgebleven stuk touwstreng knoopte ik dan op zodat het niet op de grond kon komen. Later heb ik dat eraf laten halen bij onze tuigmaker.
Voor wat betreft de zweep moet ik wel even aanvullen, want als kleine kindjes de leidsels bij mijn pony mogen vasthouden krijgen ze geen zweep in handen. Deze hou ik zelf in handen (en wel ALTIJD in mn hand erbij, nooit in de zweepkoker oid.) zodat ik kan ingrijpen indien nodig. Het kindje weet toch niet wat het met die zweep moet doen.
Verder, ja ik kan het niet goed zien op de foto's, maar als de kindjes mennen, dan zou ik zeker zelf het pinkriempje omhouden. Mochten de kindjes ergens van schrikken en opeens de leidsels loslaten, dan heb je zelf in elk geval het uiteinde nog vast en kun je ze snel op maat maken.

Hadden jullie het niet heel koud op die kar? haha! het lijkt een heel frisse dag, en dan zo zonder handschoenen. Brrrr... ik krijg het er gewoon koud van!

Verder wil ik jullie heel veel leuke, gezellige en veilige kilometers toewensen!

Groetjes, lacuna

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:28

strengen kun je gewoon vooraan op maat maken: strengkappen even losdoen en dan het touw los halen, op de juiste maat houden en alles weer op dezelfde manier vastzetten.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 20:04

Dit is inderdaad de eerste pony weermee ik men en heb hulp gehad met beleren en het tuig en toen is me gezegd dat het goed zat. Toch volg ik graag jullie tips op :)

@Joyciej: Ik had het er even bij moeten zetten inderdaad. De strengen zijn inmiddels opmaat gemaakt. Deeze zijn bevestigd aan de zweng. Wat gewoon mee beweegt met de pony. ;) (op foto niet goed te zien)

Het lamoen ga ik een paar gaatjes laten zakken.

Wat betreft de menzweep. Ik heb verschillende menzwepen gehad, maar deze komen allemaal veel te ver. Daar kan ik niet lekker mee 'werken' indien het nodig is, vandaar dit zweepje.

@Lacuna; Hoefschoentjes heb ik voor een leuk prijsje van iemand kunnen overnemen. Maar ze zijn van smit. Ze hebben een site :).

Bedankt voor je tips, ikzelf heb inderdaad de zweep altijd in mijn had, tenzij we even stil staan. Maar mijn zusje wilde graag ook even op de kar, maar ik liep er naast, dus pony kon er niet van door ;).

En het weer, ja was wel een beetje koud, maar kon nog wel zonder handschoentjes mennen haha.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:34

Ik heb geen verstand van het mennen, maar Benji ziet er wel vrolijk uit voor de kar :) het is echt een schatje!

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:58

Benji heeft het wel naar zijn zin als ik het zo zie. Heb zelf verder geen verstand van het mennen.

Ik kan trouwens alleen de foto's 2, 3, 6 en 10 niet zien.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:15

dat wou ik ook weten van die hoefschoentjes, bedankt. ik heb ook een shet voor de wagen, en hij staat er niet vaak voor, 1 x per twee weken, maar ja dan toch de weg op... dat ik daar niet eerder op gekomen ben zeg }:0

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:43

Wat lastig, van die menzwepen.
De zweep die je nu hebt lijkt mij echter wat te kort. Je kunt je paard nu alleen maar op zn kont aanraken, met het risico dat hij gaat bokken.
Ik men zelf met mijn shet-voor-de-sulky-aanspanning met een zweep van 1.60. Ik zou eventueel naar een 1.40 mogen, maar ik vind het wel prima zo. Zo kan ik hem ook langs de zijkant begrenzend inzetten zonder dat ik me zelf in allerlei bochten moet wringen om erbij te kunnen.
Er zijn ook menzwepen van 1.20m en die zijn natuurlijk nauwelijks langer dan een lange dressuurzweep, maar je hebt wel het voordeel dat er een slag aanzit.
misschien toch maar eens kijken voor een goede menzweep, kan me niet voorstellen dat ze in jouw maatje niets hebben. Zelfs als je gewoon wat rondjes door de polder gaat rijden kán je niet zonder goede menzweep.

Groetjes, lacuna

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:15

Lacuna schreef:
Wat lastig, van die menzwepen.
De zweep die je nu hebt lijkt mij echter wat te kort. Je kunt je paard nu alleen maar op zn kont aanraken, met het risico dat hij gaat bokken.
Ik men zelf met mijn shet-voor-de-sulky-aanspanning met een zweep van 1.60. Ik zou eventueel naar een 1.40 mogen, maar ik vind het wel prima zo. Zo kan ik hem ook langs de zijkant begrenzend inzetten zonder dat ik me zelf in allerlei bochten moet wringen om erbij te kunnen.
Er zijn ook menzwepen van 1.20m en die zijn natuurlijk nauwelijks langer dan een lange dressuurzweep, maar je hebt wel het voordeel dat er een slag aanzit.
misschien toch maar eens kijken voor een goede menzweep, kan me niet voorstellen dat ze in jouw maatje niets hebben. Zelfs als je gewoon wat rondjes door de polder gaat rijden kán je niet zonder goede menzweep.

Groetjes, lacuna

Er zijn inderdaad genoeg kleine menzwepen te krijgen om voor een sulky-aanspanning te gebruiken... Een zweep waar je alleen mee op de kont kan tikken heb je inderdaad 'niets' aan, dan doe je de hele functie van de menzweep (niet alleen dressuurmatig, maar juist ook in gevaarlijke situatie's) teniet.
Een ander idee is, als je écht niets in je maat kan vinden, om een menzweep vakkundig te laten inkorten bij een tuigenmaker, die kunnen dat heel goed, en het handvat kan er dan zo weer overheen.

ik heb volgens mij (ik zal eens even meten) zwepen van 1.70m. en 1.80m. maar mijn bok zit dan ook vrij hoog in vergelijking met de pony, daarmee kan ik wel bij de hals etc. zonder heel ver te moeten reiken met mijn arm.

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:54

Benji heeft het duidelijk naar zijn zin!
Kan helaas niet alle foto's zien..
En verder geen verstand van mennen :P

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:00

Ik heb totaal geen verstand van mennen maar zag je foto's voorbij komen. Het ziet er heel gezellig uit en hij lijkt het prima naar de zin te hebben.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 19:48

Aan het korter maken heb ik nog niet gedacht, ga ik morgen gelijk doen.

Verder bedankt voor de tips en de leuke reacties. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:52

Yvanka_ schreef:

Korter maken van wat? de strengen? Dat zou ik zowiezo doen; ik zou hier op deze manier niet mee doorgaan....
Ik heb alleen nog geen reactie gezien op het lamoen? Die mag ook wel enkele gaatjes lager (dmv. de lichtogen verstellen).

En de zweep? 't lijkt alsof je enkel op bepaalde dingen reageerd, en de rest negeert... weet niet of dat bewust is?

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:56

Wat een superschattige pony!

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:10

JoyCiej007 schreef:
Yvanka_ schreef:

Korter maken van wat? de strengen? Dat zou ik zowiezo doen; ik zou hier op deze manier niet mee doorgaan....
Ik heb alleen nog geen reactie gezien op het lamoen? Die mag ook wel enkele gaatjes lager (dmv. de lichtogen verstellen).

En de zweep? 't lijkt alsof je enkel op bepaalde dingen reageerd, en de rest negeert... weet niet of dat bewust is?

Nee had het over de zweep ;). Zoals een aantal posts hierboven al staat; Strengen zijn al korter ;)
En de lamoen heb ik vandaag ook een paar gaatjes versteld, had ik ook al op gereageerd. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:18

Maar hoe bedoel je dat met de zweep dan? een dressuurzweep inkorten heeft dan natuurlijk geen zin. Of had je al een menzweep met slag liggen?

Ik zou hem zeker niet zelf inkorten; denk niet dat je dat zomaar even lukt....

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:20

Heeej daar is je andere topper! Wat gaaf zeg!

Ik zie je wel weer op FW!

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 17:57

Nee heb het over mijn menzweep die ik nog heb liggen. En laat hem inkorten door de zadelmaker hier in de buurt ;)

Roos, wat leuk, jij ook hier. Bedankt :)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:07

Yvanka_ schreef:
Nee heb het over mijn menzweep die ik nog heb liggen. En laat hem inkorten door de zadelmaker hier in de buurt ;)

Roos, wat leuk, jij ook hier. Bedankt :)

handvat er af halen. stukje van de zweep af zagen en handvat er weer aan plakken :)
bij de zwepen met zo'n wit handvat met busjes er aan lukt dat sowieso. er zijn ook zwepen met een rubberachtig handvat, dan weet ik niet of het kan.

ik heb op deze manier een sulkyzweep gemaakt

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 19:41

Ja ik heb er 1 met een rubberachtig handvat. Ga wel even kijken wat ik kan doen.