Haflinger wil op geen enkele voorwaarde rechtsom lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_JustMe

Haflinger wil op geen enkele voorwaarde rechtsom lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:38

Goed, ik probeer het gewoon. Heb al de zoekfunctie gebruikt maar kon niks vinden wat echt hetzelfde was, alleen dingen die iets anders waren maar waar dus ook hele andere tips werden gegeven.

Hoi! :D
Mijn verzorghaflinger laat zich prima longeren, stap, draf, galop, halthouden, allemaal geen probleem, zolang het maar linksom is. Zodra ik hem op de rechterhand wil laten lopen snapt 'ie er volgens mij niks meer van, ik krijg haar niet eens met d'r hoofd die kant op. Het is zeg maar linksom of tegenover mij stilstaan, rechtsom gaat niet. Drijf ik haar naar rechts met de zweep, dan gaat ze bokken en draait ze zich onmiddelijk om en gaat linksom draven, ik krijg haar dan wel makkelijk terug in stap. En drijf ik haar naar rechts zonder zweep doet ze niks. Loopt er iemand naast om haar naar rechts te laten lopen valt ze diegene aan, niet ernstig maar wel zo dat die gene het voor gezien houd.

Iemand tips?
bedankt, x.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:41

hoe oud is ze??
:D

newie

Re: Haflinger wil op geen enkele voorwaarde rechtsom lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:18

ze mag echt niet zomaar over je heen denderen hoor, dat moet je echt niet goed vinden, je bent duidelijk niet de baas..
ik zou iemand vragen je te helpen, en dan niet een vriendinnetje, maar iemand die goed weet waar die mee bezig is..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:19

Mischien zit ze aan die kant vast. En is een keer handig om haar los te maseren. door een paardenmasuse (of hoe je het ook mag schrijven) te laten komen.

_JustMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 20:29

Bedankt voor de reacties! :D

@ letsrhc36: ze is 16.
@ newie: ze dendert niet over me heen? heb dat ook nergens gezegd. :P als ze het zou doen zou het sowieso meteen de laatste keer zijn, want dat vind ik echt niet goed.
@ plutolover: daar heb ik sowieso geen geld voor, de eigenaresse heeft dat er denk ik ook niet voor over want die is wel blij datik ze verzorg, longeer en binnenkort ga rijden, ik kan met problemen ook gewoon bij haar komen daar staat ze voor open, maar ik weet zeker dat ze niet voor een masseuse gaat zorgen, ze zal dan toch iets hebben van 'komt een klein meisje mij vertellen dat Mischa een masseuse nodig heeft terwijl ze er vast niks van weet'. Dus dat wordt 'm niet. xD En ik denk dat er ook wel een makkelijkere manier moet zijn?

bedankt, x.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:44

Ik zou het in elk geval niet toestaan dat ze dan ineens linksom gaat draven.

De beste manier is denk ik iemand erbij vragen die je uit kunt leggen hoe je dit bij het longeren op kunt lossen, en hoe je je houding en zweep kunt gebruiken om haar weg naar links af te sluiten. (En, naar alle waarschijnlijkheid, om haar te vertellen dat ze zich niet moet aanstellen en dat het echt zo'n drama niet is. :) Want het lijkt me waarschijnlijk dat ze haar onbegrip wat overdrijft.)

De langere weg is gewoon eens een tijdje ook allerlei dingen aan de hand doen als jij rechts van haar loopt. Eerst gewoon in stap en rechtuit. In het begin zal ze vermoedelijk proberen achter je langs te duiken zodat ze aan de 'goede' kant komt te lopen, dat blokkeer je dan heel rustig door je houding, door haar hoofd naast je te houden, en haar weer naar de goede plek te leiden. Geen druk, geen paniek, neem alle tijd. Gaat ze naar jouw rechterkant, dan ga jij gewoon weer aan de goede kant staan.

Dan kun je na verloop van tijd ook wat meer aan haar reactie op jouw houding werken. Stilstaan als jij stilstaat, weer stappen als jij gaat stappen. De eerste keren met veel contact op het halstertouw, daarna steeds minder en aan een langer touwtje. Dan de longeerlijn eraan. In eerste instantie blijf je in de buurt en loop je mee... daarna vier je de lijn steeds meer en pak je deze over in de andere hand.

Belangrijk bij zo'n langzame weg is dat je zelf rustig maar onverzettelijk blijft, en het niet overhaast. Als ze het fout doet, dan zorg je dat je toch weer goed uitkomt. (Eigenlijk is de bedoeling dat je zulke kleine stapjes neemt dat het allemaal vanzelf spreekt, en dat ze dus helemaal vergeet te denken: 'hee, wacht even, dit wil ik niet'. Een moment waarin je 'ineens' iets anders vraagt is een moment dat er verzet kan komen. Maar als de stapjes heel geleidelijk gaan vergeten de meeste* paarden waar ze zich nou tegen verzetten.

(* Noot van de redactie: je hebt er altijd bijdehante donders bijzitten die daar niet intrappen :D Dan is het een kwestie van veel gevoel voor humor en volhouden :) Maar de meesten gaan toch vrij makkelijk mee in dit soort dingen.)

Oh ja. En als ze iemand aanvalt rechts naast haar, dat mag dus absoluut niet. Maar ik zou wel ook even checken of haar zicht wel helemaal goed is. (En ja, in die volgorde. Aanvallen mag niet, punt uit.)

_JustMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:32

Dankje Shadow! Ik was inderdaad al van plan op zeg maar veel dingen op de rechterhand te doen, bedankt voor de tip. Er is jammergenoeg niemand in de buurt die echt verstand heeft van longeren, de eigenaresse weet ook niet zo heel veel van paarden en al helemaal niet van longeren en al helemaaaal niet van Mischa longeren. xD

Het probleem is alleen wel dat als ik rechts van haar loop dat ze dan een beetje gaat bokken en dus ook haar voorbenen de lucht ingooit (niet hoog, en het is ook niet echt stijgeren, het lijkt meer op een klein vreugdesbokje, ze heeft haar oren dan ook niet in de nek bijv). Kan je me misschien vertellen hoe ik precies haar zicht kan checken? Gewoon met iets opvallends langs haar ogen een beetje heen en weer zwaaien en kijken of ze reageert, lijkt mij?

Hoe dan ook, allemaal bedankt voor de tips, morgen weer een dag en dan kijken of het dan wel lukt.

bedankt, x.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:34

_JustMe schreef:
Het probleem is alleen wel dat als ik rechts van haar loop dat ze dan een beetje gaat bokken en dus ook haar voorbenen de lucht ingooit (niet hoog, en het is ook niet echt stijgeren, het lijkt meer op een klein vreugdesbokje, ze heeft haar oren dan ook niet in de nek bijv).

Niet toelaten hoor. Want dat geeft gewoon aan dat de pony te druk bezig is met andere dingen en te weinig met jou. Blijf kalm maar laat haar weten dat het niet mag (eerst een duidelijk 'nee' en ook even druk op het halster), en vraag dan haar aandacht voor iets anders (een bocht, stilstaan, sneller stappen, maakt niet zoveel uit.)

Citaat:
Kan je me misschien vertellen hoe ik precies haar zicht kan checken? Gewoon met iets opvallends langs haar ogen een beetje heen en weer zwaaien en kijken of ze reageert, lijkt mij?

En bekijk ook eens hoe ze in de wei of op stal is. Als ze bv andere paarden heel nadrukkelijk altijd aan 1 kant houdt, of als ze lijkt te schrikken van dingen aan haar rechterkant, zou dat een aanwijzing zijn. Hoe reageert ze als je aan het poetsen bent? Is rechts dan anders dan links? Schrikt ze van je? En ook de dierenarts even vragen, mocht die in de buurt zijn.

_JustMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 12:37

Shadow0 schreef:
En bekijk ook eens hoe ze in de wei of op stal is. Als ze bv andere paarden heel nadrukkelijk altijd aan 1 kant houdt, of als ze lijkt te schrikken van dingen aan haar rechterkant, zou dat een aanwijzing zijn. Hoe reageert ze als je aan het poetsen bent? Is rechts dan anders dan links? Schrikt ze van je? En ook de dierenarts even vragen, mocht die in de buurt zijn.

Hmm... De andere haflinger waar ze bij in de wei staat houdt ze niet bepaalt aan één kant ofzo, die staat links en rechts van haar, maar dat kan er misschien ook mee te maken hebben dat het beste maatjes + zusjes zijn en ze de andere volledig vertrouwd? Bij het poetsen merk je ook niet zoveel, behalve dat ze bij haar rechterbenen moeilijker doet over het hoevenkrabben dan bij links, dan schrikt ze inderdaad wel even.

Vanmiddag ga ik er weer heen, ik longeer haar sowieso eventjes op de linkerhand en dan zal ik daarna wat oefeningen doen waarbij ik rechts van haar loop.

bedankt!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:17

Zou ook even goed naar de ogen zelf kijken, vaak kun je een blind oog ( of slecht oog) wel herkennen. Oog is bijvoorbeeld dof, lijkt of er een soort vliesje over heen ligt, of schijnt wit door. Kijk maar eens of je verschil ziet tussen beide ogen.
Bij mijn half blinde haf kon je het ook zien als je met je hand vlak voor zn oog heen er weer beweegt, het goede oog ging hij knipper ( als reactie op het ligt donker effect ) en het blinde oog bleef gewoon open. Moet je wel je hand langzaam heen en weer bewegen anders gaat je paard knipperen door lucht verplaatsing ipv het zien van iets.
En als het paard idd niet goed ziet kun je nog steeds wel longeren op beiden kanten, maar zul je wel heel veel gedult en ontzettend goede begeleiding nodig hebben. Plus dat ze jou moet vertrouwen.