De fietsenwinkels hebben ze zo wie zo, GPS lijkt me ook handig.
kolkie
Geplaatst: 09-11-09 22:35
Mag dat in de marathon eigenlijk? Ik kan me de reglementen van een paar jaar geleden herinneren waarin stond dat het gebruik van snelheidsmetingsapparatuur (of iets in die trant) niet toegestaan was. Klein detail om rekening mee te houden wellicht.
That said: gewoon naar de fietsenmaker, hoogte/radius van je wiel meten en gebruiksaanwijzing lezen hoe je deze waarde correct in je apparaatje zet.
Geen enkele draadloze kilometerteller werkt goed op je kar. Er zitten gewoon teveel storingen aan metaal ed tussen je wiel en de teller. Dus gewoon een teller met draad. Elke fietsteller voldoet. Het makkelijkste is om een kleine fitsspaak te kopen bij de fietsenwinkel die je kort knipt. Daar doe je de zender aanen de fietsspaak kan je met gekleurt tape aan de spaak van je wagen bevestigen. De ontvanger moet je even een beugeltje voor produceren die vlak bij de zender komt. Zet die beugel niet vast op een verend deel anders heb je teveel haperingen.
ElsB
Geplaatst: 10-11-09 11:13
Wij hebben een gps (merk Garmin) op de wagen. Die meet je sneheid aan de hand van je positie ten opzichte van een aantal satelieten; heel betrouwbaar. Wij heben 'm gekocht om te voorkomen dat we verdwalen als we elders in het land een buitenrit gaan maken. Kennissen van ons zij een keer met hun paard verdwaald en hun arme beest heeft toen zo lang moeten lopen dat hij er bijna in gebleven is; dat willen wij niet meemaken! We hebben (wandel)kaarten van de hele Benelux op de gps zitten; elk bospaadje staat erop. Zelf als je niet op een pad zit kan dit ding nog berekenen waar je bent en hoe je terug kunt komen bij je vertrekpunt. Echt geweldig!
Omdat we dit jaar begonnen zijn met mendurance, hebben we ook een hartslagmeter van Polar voor ons paard. Daar zit ook een snelheidsmeter bij die je op je wagen kunt zetten. Je kunt beide gegevens tegelijk aflezen van een apparaatje ter grootte van een flink polshorloge, dat je om je pols kunt dragen of op je wagen monteren. Eenmaal thuis kun je alle gegevens van dit apparaat downloaden op je pc en dan krijg je een mooie grafiek waarin je de snelheid van de wagen en de hartslag van je paard bij elkaar ziet. We gebruiken dit om ons paard te trainen; je kunt de registraties met elkaar vergelijken en zo goed zien of je training vruchten afwerpt of niet. Wij hebben deze meter gekocht bij Heart for Horses; daar krijg je hele goede service; bijvoorbeeld een training in het gebruik van de software die bij de meter hoort.
Zowel de gps als de hartslagmeter zijn draadloos, maar allebei niet goekoop, helaas
ik heb altijd met een gewone fiets kilometerteller gereden.werkt goed.Inderdaad draadloos werkt niet.
Maar ik had vaak als ik het het bos kwam en het was een beetjes blubberig dat mijn draadje door ging.Dus nu alles eraf gesloopt en ik rij met een gps,stukken beter.
Ik heb ook gewone fiets KM teller met draad op de wagen zitten. Heeft mijn broer vastgemaakt met tyrerap (en draadje ook verlengd). Zit nooit in de weg, haakt nergens achter en tot op heden (gebruik hem al zo'n 12 jaar) nooit storingen gehad. De draadloze op de andere wagen heeft altijd wat.
Draadloos werkt idd niet zo goed. Ik krijg vaak dubbele (of halve) metingen en even vaak ook gewoon niks. De afstand tussen teller en zender mag ook niet te groot zijn; ik heb hem daarom op het voorwiel zitten.
Tegenwoordig rijd ik ook meestal met de GPS (Geonaute Keymaze 500 van de Decathlon) en dat is idd veel handiger.
Ik gebruik een gps, die de meeste mensen voor wandelen gebruiken. Met twee elastiekjes op de wagen vast. Het is mijn snelheidsmeter en kilometerteller tegelijk. Werkt erg fijn vind ik zelf.
ik kwam erachter dat ik gps heb op mijn telefoon, maar moet je daarvoor betalen ofzo.. heb het vanmiddag uitgeprobeert. werkt wel goed
WendyBZ
Geplaatst: 11-11-09 09:41
Er zit nog wel verschil tussen de gpsapparaten. Ik heb zelf een Garmin Forerunner 305, met ingebouwde hartslagmeter. Die doet het ook prima in het bos, maar sommige apparaten hebben daar geen bereik meer. De Garmin heeft ook leuke navigatieopties, je kan vantevoren een route uitzetten met afstandmeten.nl en die in de gps zetten of vanaf een bepaald punt op je route je terug laten sturen naar het beginpunt.
ezelvrouwtje
Geplaatst: 12-11-09 11:56
Informeer even bij Hans van der Mee in Loon op zand. (zag dat jij uit oosterhout kom t) www.hansvandermee.nl
Hij heeft ze op de site staan. Service bij hem is prima Succes