[AR] HELP Hoofdstel afgegleden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

HELP Hoofdstel afgegleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 20:31

:oo Dat was schrikken de afgelopen menles...
De les was afgelopen en mijn man hield Jody even vast zodat ik mijn oortje uit kon doen. Daarbij deed Jody even een poging om te schuren, maar mijn man hield dat af. Hij liep weer weg en ik zag een paar tellen later iedereen heel geschrokken reageren. En toen zag ik het...Jody had haar hoofdstel niet meer aan, maar die bungelde voor haar voorbenen...

Gelukkig liep het met een sisser af. Mijn man pakte meteen Jody vast en iemand anders deed het hoofdstel weer in. En ik probeerde rustig door te ademen op de bok...maar het had ook heel anders kunnen aflopen en stel, dat zoiets een keer met een buitenrit gebeurt...

Natuurlijk hebben we al een aantal tips gekregen maar wij zijn beginners, enh we zouden zo graag tips krijgen van te voren waar je om moet denken. Want hier kan je natuurlijk dikke ongelukken van krijgen.

Nu ben ik van plan om een vlechtje in haar manen te doen, daar een schoenveter door te steken en die om haar kopstuk te binden. Dat klonk mij als een goede oplossing in de oren.

Verder zeiden een aantal mensen dat de keelriem helemaal geen vuist tussen moet (zoals bij rijden) maar dat ie gewoon aangesloten hoort te zitten. Is dat zo?

Tenslotte zei iemand dat we de keelriem en de kinriem aan elkaar moeten verbinden dmv een touwtje in de keelgang, maar dat zie ik nog niet zo...iemand ervaring mee?

en hoe kom ik aan de gouden tips om dit soort 'domme' ongelukken te voorkomen?
Laatst bijgewerkt door beantsje op 07-11-09 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanillia

Re: Hoofdstel afgegleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:33

Wij hebben er 1 die zn hoofdstel af weet te schudden, deze heeft een extra riem achter de oren langs en achter de kaak, sindsdien geen problemen meer gehad.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:35

Je kan ook vlak achter de oren een stuk veter meevlechten in de manen en daarmee het hoofdstel bij de oren om het kopstuk vastbinden met de veter :)
Zo deden we het bij paarden met dikke manen (tinkers/friezen/shetten) met het menhoofdstel :) werkte prima

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 20:36

Als je een veter meevlecht, heb je de losse einden onderaan, toch? trek je dan niet de hele vlecht onder het kopstuk door? Of moet dat juist?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:36

Als je met een simpel riempje (er zijn speciale leren riempjes voor in de handel, of je tuigenmaker kan er eentje maken) of een touwtje de keelriem en de kinriem aan elkaar vastmaakt, is het hele probleem verholpen.

Of je maakt een touwtje aan het kopstuk vast, en vlecht dat in een plukje haren.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:37

Ik rij met een sporenriempje tussen de neusriem en de keelriem. Dit werkt goed.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:38

beantsje schreef:
Als je een veter meevlecht, heb je de losse einden onderaan, toch? trek je dan niet de hele vlecht onder het kopstuk door? Of moet dat juist?

Gewoon vanaf halverwege de veter meevlechten, dan heb je aan de bovenkant een stuk verter over, en aan de onderkant een stukje lang laten, kan je zo mee knopen.
Vlecht boven het kopstuk, losse stuk veter eronder

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:39

beantsje schreef:
Verder zeiden een aantal mensen dat de keelriem helemaal geen vuist tussen moet (zoals bij rijden) maar dat ie gewoon aangesloten hoort te zitten. Is dat zo?

Dat klopt; doorgaans maakt men de keelriem bij een menhoofdstel wat strakker vast, omdat een menhoofdstel zwaarder is en dus ook eerder afgeschud of afgeschuurd kan worden.

Tenslotte zei iemand dat we de keelriem en de kinriem aan elkaar moeten verbinden dmv een touwtje in de keelgang, maar dat zie ik nog niet zo...iemand ervaring mee?
Ik heb het nooit gebruikt, maar ik heb wel mensen gezien die dit zo hadden gemaakt en dat werkte naar zeggen prima, je hebt er zoals gezegd ook speciale leren riempjes voor.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 20:41

Hoe strak moet de keelriem dan?
En zo'n verbindingsriempje, hoe strak moet dat?

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:50

Wij pakken altijd een stuk manen achter het kopstuk en een pluk ervoor en daar maken we een vlecht in, werkt perfect.
Wel eraan denken dat je het vlechtje eruit haalt voor het aftuigen, ik heb wel eens een hele poos aan het hoofdstel staan sjorren tot ik me bedacht dat het vlechtje er nog in zat :o

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:51

Zo strak dat hij niet over het dikste gedeelte van de kaak kan gaan... Maar ik vraag me dan af hij dan niet teveel op de keel gaat drukken.

Hier hebben we een touwtje lopen van (halverwege)bakstuk naar andere bakstuk onder de kaak door, die je dan vastknoopt. Op dit punt kan je namelijk wel een riempje strak laten lopen zonder dat het paard er last van heeft. Ze hebben hier ook longeerhoofdstellen die dat riempje zelf al hebben. Dus een tuigmaker zou het b.v voor je kunnen maken aan je eigen hoofdstel.
Paarden die echt houdini's zijn daar maken we ook een vlecht in de manen waarbij een pluk om het kopstuk heengaat, zelfde idee als met de veter maar dan met de manen zelf, moeten ze wel lang genoeg zijn.
Edit: Wat Cynthia zegt dus ;)

jowien

Re: HELP Hoofdstel afgegleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:50

Keelriemen zitten vaak veel te los.
Mag best tegen de kaakrand (in de keel zeg maar) aan hangen, zeker niet met een boog er ruim onder! Hij mag zo strak dat je paard er net geen last van heeft als ie zijn hoofd buigt.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:01

Wij knopen de keel en kinriem ook altijd vast door middel van sporenriempjes.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:07

Mijn nieuwe hoofdstel is nog wat stijf en daardoor twee keer afgegleden (gelukkig was ik twee keer met groom en was beide keren de oorzaak dat de keelriem te los zat) Ik heb inmiddels wel een sperriem tussen de neusriem en keelriem

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:33

Hmm, dan zal mijn pony wel de enige hier zijn die zo'n kin-keelriemverbindingsriempje absoluut niet prettig vindt. Heb het een paar keer uitgeprobeerd: losser, vaster, maar hij begint er zwaar van te ademen, veel te schudden, etc.

Keelriem heb ik een gaatje strakker sindsdien, gewoon aangesloten maar niet te strak. Geen problemen meer, en hoofdstel krijg ie op die manier niet af.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:38

ik heb een riempje vast aan de meus riem en aan de keel riem dit gaat heel makelijk

heb dit ook bij het gewone haafdstel van de shet want die ging eerst ook nog wel eens af nu gelukkig niet meer!

en bij ons zit de keelriem toch wel strakker als een vuist ertussen!
als hij zijn hoofd buigt zit er ongeveer 1 cm tussen

je kunt ook z'n band erom doen die zit achter de kaken van je paard en dan boven bij de oren vast ana je hoofdstel....

weet niet hoe ik het precies uit moet leggen
iemad die ik ken heeft dat nmlk ook

Liefs

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:43

CynthiaV schreef:
Wij pakken altijd een stuk manen achter het kopstuk en een pluk ervoor en daar maken we een vlecht in, werkt perfect.
Wel eraan denken dat je het vlechtje eruit haalt voor het aftuigen

Zo heb ik het ook geleerd, het werkt idd perfect, een elastiekje onderin en je bent snel klaar.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:47

BlueStar schreef:
CynthiaV schreef:

Zo heb ik het ook geleerd, het werkt idd perfect, een elastiekje onderin en je bent snel klaar.

Doen wij ook alleen in de marathon.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:51

jessj22 schreef:
ik heb een riempje vast aan de meus riem en aan de keel riem dit gaat heel makelijk

heb dit ook bij het gewone haafdstel van de shet want die ging eerst ook nog wel eens af nu gelukkig niet meer!

je kunt ook z'n band erom doen die zit achter de kaken van je paard en dan boven bij de oren vast ana je hoofdstel....

Liefs

pfoe..... jij mag wel eens beter leren typen.... of spellen.... :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:55

BlueStar schreef:
CynthiaV schreef:

Ja, zo doe ik het ook :j (naja, we mennen niet, maar bij mijn een-oor westernhoofdstel zonder keelriem, die wil ook nog wel eens afvliegen)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:57

JoyCiej007 schreef:
jessj22 schreef:

Liefs

pfoe..... jij mag wel eens beter leren typen.... of spellen.... :=

Gods ziet er niet uit!
Nou zal er even op letten:P

Ik heb een nieuw toetsenbord eerst had ik een rechte nu heb ik er eentje met z'n wave vorm enorm wennen en vooral als je blind en snel wilt typen;)

Ik neem aan dat je wel bedoelt wat het allemaal moet zijn hihi

nou nu heb ik rustig en gekeken wat ik typte haha

Liefs

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:26

Fijn dat je het zo goed opvat :) 't was verder ook niet banketstaaf bedoeld hoor, maar 't is soms zo lastig lezen ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 23:32

ik ga sowieso een touwtje door een vlecht aan zijn haafdstel knopen! :+

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:34

haafstel:P
hihi nee grapje;)

nou ben nieuwt of het helt en of het bevalt;)

Joyce
ja waarom zou ik het niet goed opvatten...
Kijk ik heb er geen problemen mee als iemand zoiets zegt;)
is soms alleen maar handig toch;)

Liefs

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:40

bij BB deed ik ook wel een vlecht maken met een pluk van voor en achter het kopstuk,