Wat doen met jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Wat doen met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 19:51

Ik ben in het bezit van een jaarling hengst. Hij is nu precies 1 jaar en bij mij geboren. Hij staat momenteel met mijn ijslandse merrie en haar veulen. Het is een erg aanhankelijk paardje. Ik doe er eigenlijk nog niets mee. Hij kan wel mee lopen aan het halster en borstelen vind ie ook best.
Nou lijkt het me leuk om wat grondwerk met hem te gaan doen, maar ik wil hem natuurlijk niet teveel belasten. Wat kan een jaarling aan?

Alicia2u

Re: Wat doen met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:48

Rechte lijnen, stemcommando's aanleren, leiden vanuit verschillende posities (naast de schouder, naast de achterhand, helemaal erachter), huur eens een scheerapparaat en ga daar eens mee oefenen, trailerladen, schriktraining etc.
Dingen waar je mee op moet passen zijn cirkels en zijgangen, die kun je beter pas doen vanaf 2.5 jaar.

Nu kun je je paard mooi laten wennen aan al die dingen die hij wellicht een keer in z'n leven tegenkomt. Wees creatief en hou de sessies kort.

Puchje

Re: Wat doen met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 01:06

Ik leer mijn anderhalf jaarling nu om te volgen in stap en draf, paar pasjes achteruit te doen. Verder wil ik zonder gemier vanaf elke positie alle 4 zn voetjes kunnen pakken. Ik oefen met het wegsturen op een cirkel (om hem na 3 pasjes weer bij me te vragen, dat wel).
Langzaam en spelenderwijs zijn we met sessies van maximaal 5 minuten bezig met het Parelli programma, opvoeden en vriendjes worden.
Lastig met een klein, snel jong ding (en nog hengst ook.. :+ )

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:12

Alicia2u schreef:
Rechte lijnen, stemcommando's aanleren, leiden vanuit verschillende posities (naast de schouder, naast de achterhand, helemaal erachter), huur eens een scheerapparaat en ga daar eens mee oefenen, trailerladen, schriktraining etc.
Dingen waar je mee op moet passen zijn cirkels en zijgangen, die kun je beter pas doen vanaf 2.5 jaar.

Nu kun je je paard mooi laten wennen aan al die dingen die hij wellicht een keer in z'n leven tegenkomt. Wees creatief en hou de sessies kort.

ga hierin mee, maar let dus op met bochten, zijwaarts en achterwaarts! die zijn snel nog te belastend voor zo'n jong ding in de groei.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:14

Ik zou em lekker in de opfok zetten en er niets mee doen. Zo'n dier moet nog lang genoeg met mensen op sleeptouw, nu onbezorgd opgroeien is geen overbodige luxe. Bovendien kunnen andere paarden hem beter opvoeden dan wij mensen zelf... krijg je een veel socialer paard van.... sterker ook!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 20:26

Hij staat met andere paarden, heb hem liever aan huis, kan ik hem tenminste in de gaten houden. En ik weet ook precies wat ie te eten krijgt enzo. Hij heeft de hele zomer met 5 andere hengsten op de wei gestaan.
Ik wil niet dat ie de hele dag als een soort legbatterijkip in een loopstal staat en dan een paar keer per week naar buiten voor een uurtje.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:31

Tinka schreef:
Hij staat met andere paarden, heb hem liever aan huis, kan ik hem tenminste in de gaten houden. En ik weet ook precies wat ie te eten krijgt enzo. Hij heeft de hele zomer met 5 andere hengsten op de wei gestaan.
Ik wil niet dat ie de hele dag als een soort legbatterijkip in een loopstal staat en dan een paar keer per week naar buiten voor een uurtje.

IK bedoel dan ook buiten.... binnen is idd zeer zeker helemaal niks.
Welk ras is het dan?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 20:49

Hij staat dag en nacht buiten in het gezelschap van 4 andere paarden, alleen bij heel slecht weer staat ie s'nachts in stal. het is een kruising kentucky mountain horse/kwpn