Longeren: Over de rug? Ontspannen? Achter de loodlijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim2005

Longeren: Over de rug? Ontspannen? Achter de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 10:46

Ik ben nu al een hele tijd bezig met mijn paard longeren met een slof. Ik heb hier de eerste paar keer hulp gehad van mijn trainer. Nu vraag ik me af of mijn paard niet steunt op de slofs. Ik heb hier omtrend hulp gevraagd aan mijn trainer en die zegt dat ik het kan controleren door te kijken of mijn paard weg over de rug en ontspannen loopt...

Ik weet nu niet helemaal zeker of dit wel zo is en ik vroeg me af hoe ik dit kan controleren. Zijn er tips?

Judje

Re: Longeren: Over de rug? Ontspannen? Achter de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:09

Als je de slof niet te strak gebruikt kan je paard er eigenlijk niet echt lekker in gaan hangen, omdat de slot door het bit heen rolt.
Mocht je paard wel te veel gaan hangen is het belangrijk hem nog meer voorwaarts te laten lopen, zodat hij niet meer kan hangen.

Of je paard goed over de rug loopt kan je zien door te kijken of hij zijn rug goed bolt en voornamelijk: of hij goed van achter uit loopt, dus de passen van zijn achterbenen even groot zijn, dan die van voor en zijn passen dus ook echt in/voor de afdruk van het voorbeen terecht komt.

bulck

Re: Longeren: Over de rug? Ontspannen? Achter de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:16

Tja schakelen in de gangen, overgangen laten uitvoeren en dus bezig houden. Dan heeft je paard geen tijd om te hangen en moet ze dus werken.

Als je een paard longeert zie je wanneer ze ontspannen, Tempo en ritme zijn gelijk, dat stukje van de rug (stukje achter de nieren zal ik ff zeggen) zie je dan beweeglijk zijn en het paard is attend en luisterend naar jouw.

Ik longeer wel het liefst in een longeercirkel, en let altijd op de beenparen, hoe bewegen ze, waar worden de benen geplaatst enzo.