Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.. Ik ben sinds een week aan de gang met een 2.5 jarige haflinger, hij is heel braaf, maar ongelofelijk eigenwijs. Ik heb hem nu 2 keer gelongeerd, de eerste keer aan het halster en de tweede keer met een hoofdstel. Nu het probleem: Hij wil niet lopen, tenzij ik hem constant met de zweep sla, maar dat heeft op lange termijn geen zin, want straks reageert ie helemaal niet meer. En aan de kant van de poort van de bak gaat ie helemaal naar buiten hangen, en probeert ie richting de uitgang te lopen. Wat zou ik hieraan kunnen doen? Hebben jullie een idee? Het voornaamste is dat hij door gaat lopen, zonder dat ik hem echt hoef te slaan met de zweep.. Wie kan me helpen???
Laatst bijgewerkt door Vie op 04-11-09 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Titel verduidelijkt.
En als iemand er nu steeds naast loopt? Terwijl jij gewoon in het midden staat.. Dan kan diegene die ernaast loopt het tempo bepalen en helpen sturen..
Aan de hand leren stappen, terwijl jij op verschillende posities loopt, dan steeds iets verder van je paard lopen tot hij in een volte om je heen loopt.
Heb je veel ervaring met longeren? Kan natuurlijk ook zijn dat jouw positie het paard afremt en dat hij daardoor niet loopt...
Aan de hand eerst stappen en draven en je paard leren met de stem te werken
Judje
Geplaatst: 03-11-09 13:11
Het klinkt alsof ze het nog niet helemaal snapt en om haar dan te slaan vind ik niet echt eerlijk. De zweep is met longeren als het goed is een extra hulpmiddel om commando's te geven en imo niet om het paard steeds mee te slaan.
Zoals hier is aangegeven zou ik ook met grondwerk aan de slag gaan en dan samen met iemand anders het paard longeren, zodat die persoon mee kan lopen met het paard en als dat goed gaat kan die persoon steeds meer afstand nemen van de pony.
Daarnaast zou ik tijdelijk stoppen met longeren, omdat 2,5 erg jong is daarvoor. Zoals de rest al aangeeft zou ik het paard eerst beter voorbereiden door er veel aan de hand mee te wandelen en te draven en haar stil te laten staan op stem enz., zodat ze de meeste commando's al kent voordat je begint met longeren.
Zeker een paardje dat het longeren niet snapt zou ik niet met hoofdstel longeren, omdat ze daar steeds rukken mee in de mond krijgen (als ze bijv. de cirkel te groot maken) en toch nog niet snappen wat ze daarmee aan moeten. Imo creëer je dan meer angst en onbegrip tegen het bit en het longeren. Als je haar toch wilt laten wennen aan het hoofdstel zou ik of het halster er onder laten zitten of deze er overheen doen, maar nog niet de longeerlijn aan het bit bevestigen. Ook bij oudere paarden is dit niet altijd eerlijk, omdat ze bij een sprong opzij meteen een ruk in de mond krijgen.
Daarnaast zou ik ook een longeercirkel maken als je wilt longeren. Dit kan natuurlijk al erg simpel met wat wit/rood afzetlint en prikpaaltjes.
Bedankt voor jullie reacties.. Ik zal eens kijken wat ik er mee kan! @judje, deze pony is al een hele tijd gewend aan het hoofdstel, dus denk niet dat dat echt een probleem is, ook heeft zijn eigenaresse hem al vaker gelongeerd.
Ik had hetzelfde met mijn paard toen hij nog jong was. Jonge paarden hebben nog niet zoveel balans en vinden het moeilijk om in een kleine cirkel te lopen. Veel geduld en oefening en vooral geen haast en dan gaat het vanzelf lukken. En het moet leuk blijven natuurlijk. Ik zou een kaptoom aanraden en geen hoofdstel.
Het kan soms ook zijn dat iemand die meer overwicht heeft op paarden het dan wel lukt. Omdat ze dit uitstralen. Je moet dus duidelijk zijn.