Welk bitloos hoofdstel voor een draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Welk bitloos hoofdstel voor een draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 21:04

Sinds een jaar heb ik een 6-jarige draver. Op het moment doe ik grondwerk met hem om o.a. wederzijds vertrouwen te krijgen. Dit gaat echt heel goed en als wij beiden eraan toe zijn wil ik er weer op stappen. Nu ben ik mij eens aan het verdiepen in bitloze hoofdstellen. Op internet is hier enorm veel over te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie... Bitloze hoofdstellen als kaptoom en die van dhr. Cook Bitless Bridle spreken mij erg aan, maar weet niet of dit echt iets is voor mijn paard. Mijn paard is namelijk zeer gevoelig en wijkt voor de minste druk. Ook heeft hij een zeer gevoelige mond/tong, welke hij waarschijnlijk heeft opgelopen met het koersen.

Graag hoor ik ervaringen van mensen met 'gevoelige' paarden, die bitloze hoofdstellen gebruiken.

Alvast bedankt!

e_horse

Re: Welk bitloos hoofdstel voor een draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:11

Een sidepull (met zachte neusriem) is dan misschien een optie?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 23:25

e_horse bedankt voor je reactie, kan je mij ook vertellen waarom een sidepull 'beter' zou zijn, dan een ander bitlooshoofdstel? Is deze met name geschikt voor gevoelige paarden? En heeft deze dus een nog zachtere inwerking?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 08:31

Als je paard heel gevoelig is zou een stalhalster ook voldoende moeten zijn. Sidepull en stalhalster hebben ongeveer dezelfde werking, alleen ligt de sidepull dichter om het hoofd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:07

Ik denk nu voor jou ook aan een sidepull. Is een fijn zacht hoofdstel. Lijkt idd nog het meeste op een halster.
Ik ben zelf geen fan van dr. Cook hoofdstellen omdat het kruislingse soms een slechte release heeft...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:15

Ik zou ook een sidepull aanraden, eventueel zou een touwhalster met extra bontjes eromheen ook geschikt zijn.

De gekruiste systemen geven sowieso meer druk als een sidepulle of een touwhalster.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:16

Ik rijd mijn draver ook met een sidepull & ben daar heel tevreden over. Hij reageert er goed op & we hebben nog nooit een miscommunicatie gehad,dus voor ons is het een heel fijn hoofdstel.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 17:43

Bedankt voor de reacties! Hier kan ik wel wat mee. Meer reacties blijven welkom!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:52

Ik rijd mijn draver sinds kort met een bosal.
Gaat prima.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:57

De Marylot sidepull (via www.goedhard.nl). Die is wat 'softer' dan een gewone sidepull (ik vind de neusriemen vaak nog vrij heftig, al hoewel het aan het materiaal ligt). Heerlijk bitloos hoofdstel en zeker fijn voor een heel gevoelig paard!!! :j

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 23:50

Tones en Twiggy2008 bedankt voor jullie reacties!

Met het googlen kwam ik de Marylot sidepull ook al tegen. Lijkt mij een fijn en mooi hoofdstel en ziet er zacht uit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 04:07

Graag gedaan, hoor, ik ben echt heel enthousiast over deze optoming. :)
En je kunt 'm via die website in allerlei kleuren (ook neutrale kleuren) laten maken, ideaal!

Het is absoluut een heel zacht hoofdstel.
Ik heb bijna alle bitloze optomingen wel eens uitgetest (de bosal en de hackemore niet) en mijn paard gaf bij deze meteen aan dat het goed zat. Ik heb juist een vrij stug paard, die graag zijn kracht in de strijd kan gooien (halve Fjord ;) ), maar die ook weer heel gevoelig kan zijn (klinkt tegenstrijdig) over de inwerking van een bitloos hoofdstel. Dit is de perfecte optoming voor ons, zacht en toch ook weer duidelijk bij het geven van je hulpen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 20:37

Op de site van Goedhard is ook de Marylot Controller te koop. Heeft er iemand ervaring met dit bitloze hoofdstel? Het lijkt mij net als de Marylot Sidepull een heel 'vriendelijk' hoofdstel. Alleen de neusriem is niet onderlegd, dat lijkt mij minder prettig voor het paard.