[AR] Het fijne stuurwerk..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

punkielover

Het fijne stuurwerk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 18:55

Hallo allemaal,

Ik heb een lieve appaloosa merrie van 1m, JOLLY. Ik heb een perfect passend tuigje gekocht en ons pap heeft zelf een heel mooi karretje gemaakt. Ik kan Jolly gewoon zelf inspannen, en ze doet het eigenlijk meteen al heel goed met kar en al. Helaas ken ik niemand die iets met dieren heeft en vooral iets met paardjes heeft. Ik sta er eigenlijk alleen voor.

Ik ben gewoon begonnen met het tuig aan, en bij ons achter op het land er zelf achteraan te lopen, en ze deed het heel goed, alleen het stuur werk kon beter. Ik ben veel gaan longeren, en de stemhulpen kent ze prima. Ook het afwenden gaat erg goed, alleen het bijsturen gaat ontzettend slecht. Als ik al een klein beetje teugel pak reageert ze al heel snel en wil ze het liefst meteen een haarspeltbocht maken. En dat is ontzettend gevaarlijk als er veel auto's, vrachtwagens en tractoren langs komen. Dus wie heeft er iets goeds waar mee ik goed kan oefenen op het kleine stuurwerk? Want ik kan nu helaas niet meer op de weg omdat het gewoon niet gaat...

Groetjes:D

Dennis

Re: Het fijne stuurwerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:11

Dressuur is de basis. Dus dressuren, dressuren en nog eens dressuren. Les is hierbij ook belangrijk. Ik denk dat je je buitenleidsel er niet voldoende bij hou.
Daarbij ook nooit alleen in spannen, als er wat gebeurd kan je helemaal niets.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:04

Is er bij jou in de buurt geen rijbak waar je gebruik van zou kunnen maken?
Veel lange lijnen werk en figuren sturen is een goede oefening.
Zoals dennis ook al zegt, hulp van een ervaren persoon is zeker aan te raden!
Hoe meer de buitenteugel meegeeft, des te scherper de bocht wordt.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:55

Doe leuke oefeningen, zet pionnen in de weide, en ga daar al zonder kar erachter lopen slalommend door heen zodat je licht leert sturen en allerlei oefeningen kunt doen, dit kun je ook gewoon in het weiland doen, en als het lopend goed gaat, doe je het met de wagen erachter.
Ik zou als ik jouw was wel les nemen, daar leer je echt veel van, en je paardje ook.
Les in echt noodzaak om het goed te doen en dit soort problemen op te lossen.

Oefenen oefenen oefenen, als je paardje niet goed te sturen is, moet je echt de weg niet op gaan.
De basis moet er eerst goed in zitten. ;)

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:15

kan er een klein formaat iemand op rijden? (manege in de buurt, genoeg 12 jarigen die je kunt zien rijden en kijken of het klikt...)
of tja, als je in de gelegenheid bent van tweespan (met hulp van een ander, ervaren persoon!), is dat ook een goede ervaring voor de pony, rondkijken, rondvragen en op zoek zou ik zeggen, maar niet te lang alleen aanmodderen...