Ik heb vorige week voor het eerst NH les gehad. Toen heb ik losgewerkt, het ging heel goed, alleen ik heb nog een beetje moeite om het paard van draf naar stap te laten gaan. Want als ik wil dat het paard harder gaat dan gaat het heel goed, dat hoef ik maar met het kleinste signaal te doen. Alleen als ik zeg dat ze naar stap moet, dan regaeert ze er totaal niet op, dan blijft ze nog rustig de hele tijd doordraven. Ook als ze dan eindelijk stapt, dan gaat ze vanzelf weer draven. Kan het zijn dat ik een verkeerde houding aanneem? Ik wijs gewoon met de hand met daarin het minste touw naar haar drijfvlak, en de hand met het meeste touw hou ik naar beneden. Ik heb het met 2 paarden gedaan en allebei doen ze hetzelfde.
Verder heb ik nog een beetje moeite met het uitnodigen, mij is verteld dat ik achteruit moet lopen en de signalen moet afzwakken om maar even zo te zeggen. Als ze niet reageren moet ik dan doorgaan totdat ze uiteindelijk wel reageren?
Bojangles
Geplaatst: 03-11-09 20:48
Zelf ook wat dalen in je 'energie', dus ga zelf rustiger en trager lopen. En verder kun je proberen om nog iets meer schuin voor de schouder te gaan staan en in die posities variëren. Je merkt dat als je te ver voor gaat staan je paard stopt en misschien wel direct omdraait, sta je teveel schuinachter de schouder dan loopt hij misschien wel door. Je moet daar echt een gevoel voor creëren dus zelf gewoon eens wat posities proberen en kijk hoe je paard op jou reageert.
watercitroen
Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-09 22:29
Oke! Dat had ik nu ook van iemand anders gehoord en ik ben er druk mee bezig. En het gaat steeds beter. Het was allemaal nog een beetje uitproberen
Experimenten met je houding, zoals diegene voor mij al zegt idd. Kleine tip: heel duidelijk uitademen en je bewust zijn dat je voeten op de grond staan, wil ook werken. Dat klinkt heel gek, maar daarmee sta je gemakkelijk onspannen en laat je idd 'je energie zakken'.
Pareltje2
Geplaatst: 10-11-09 17:43
Je vraagt hoe je je paard van draf naar stap kan brengen, maar je zegt dat je met je hand met het minste touw erin naar haar drijfvlak wijst. Dus dat betekent niet vaart minderen lijkt me? Of begrijp ik het verkeerd misschien? IK zal een stukje schrijven over hoe ik het doe, misschien heb je er wat aan?
Om haar te vragen van draf naar stap te gaan, zou ik beginnen met een paar passen naar achteren en afstand nemen, dan neem je al een stukje druk weg. Als je geen reactie krijgt, dan je positie tov je paard veranderen, dus niet meer neutrale positie maar iets meer richting de voorhand. Reageert ze daar ook niet op, dan de drijvende hand gewoon laten hangen en de hand waarmee je richting aanwijst rustig opsteken om haar te laten stappen. Ik denk dat ze dan wel gereageert heeft. Het is wel even kijken hoe "heftig" je de signalen moet afgeven. Succes in ieder geval en veel plezier verder met loswerken!
Als ik Sanne van draf naar stap wil vragen maak ik gebruik van de bekende 'volgordes' vooral omdat Sanne daar heel goed op reageert. Het idee is dat je eerst een kleine hulp geeft, reageert je paard daar niet op geef je een iets grotere hulp, reageren ze daar weer niet op geef je een nog grotere hulp enz. Vaak is die laatste hulp niet eens nodig. Op een gegeven moment krijgt een paard door wat de bedoeling is en reageren ze al op de eerste hulp, die je dan ook zo klein mogelijk probeert te maken, mijn volgorde;
Stoppen met hulpen geven - Naar achteren lopen - Iets 'naar voren' opschuiven (Meer naar d'r schouder) Bij mij reageert ze hier al makkelijk op, en heb ik die laatste een keertje nodig gehad. Ik weet natuurlijk niet hoe jou paard is, anders moet je er natuurlijk nog wat anders achter/tussen verzinnen. Succes!
ik zou er even voorkomen en als ze dan omkeert of stopt dan komt de remmende/begrenzende werking dus over. Als ze omkeert, gewoon de andere kant op. Dan ga je die hulp kleiner geven, gelijk met uitademen en voeten voelen, etc. Ik heb ook wel paarden gehad die zich een beetje afsluiten en dan gewoon doordraven, als je er dan voorkomt en ze iets afremmen weer op je plaats, meestal na 1 of 2 keer zodra je uitademt stoppen ze.
Als je met loswerken je paard langzamer wilt laten gaan, moet je wel weten waar je moet staan. Om een paard te laten versnellen ga je schuin achter hem staan of lopen. Om een paard af te remmen ga je schuin voor hem staan of lopen. Doseer je aanwijzing zodat je paard niet direct op de rem gaat en de andere kant uit vliegt.
trickywonder
Geplaatst: 29-12-09 18:50
idd wat cassidy oa zegt: let op waar je staat. om haar harder te laten gaan geef je ruimte neem afstand, je gaat meer naar achteren. (de motor zit in de kont ) ook kan het helpen om met je ogen te kijken van kont naar schouder en weer van kont naar schouder. zo drijf je je paard naar voren zeg maar. Om het langzamer te laten gaan doe je het tegenovergestelde. De rem zit voor! dus je gaat meer naar voren, maakt de afstand kleiner. Evt. loop je ter hoogte van de shcouder of als dat nog niet helpt het hoofd. Gaat ze in stap dan geef je weer wat meer ruimte want dan is ze genoeg afgeremd.
Om haar uit te nodigen moet je jezelf wat klein maken. Mijn vorige paard wilde ook neit makkelijk komen. (want dan geef je je écht gewonnen als paard, ik had een heuse alfa merrie...) dus soms kost het wat meer moeite, wat grotere gebaren. ik deed het dan zo. Draai je langzaam om, kijk over je schouder over de grond richting je paard. Kijk het paard niet recht aan, dit kan intimiderend overkomen. En dan komt het natuurlijk niet... Klein maken kan evt. ook letterlijk door te gaan hurken. Of als dit ook allemaal niet helpt kan je dit proberen: zorg dat je interessant bent en loop met je rug naar het paard toe heel rustig wat heen en weer.Evt in een boog naar je paard toe en er weer vanaf zonder het aan te halen ofzo. want je wilt dat het paard een stap naar jou toe doet toch?
toch heb ik de leadrope volgens mij anders vast dan jij... ik maak aan het ene eind lussen die ik vasthoud in mijn hand (dit is de kant van de leadrope met het klipje), het andere eind is het uiteinde van de leadrope met dat touwtje. Het uiteinde blijft bij mij lang. Met het lange uiteinde kan ik evt. extra drijven als mijn hulpen niet doorkomen door dit uiteinde richting haar achterhand te gooien. Met het korte lussen uiteinde in mijn ene hand wijs ik waar ik haar heen wil hebben.