Pony trekt tijdens longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovesjack

Pony trekt tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 20:08

Hallo, mijn verzogpony, Netty wil ik longeren.
Netty is nu 13 en dus al best oud voor een pony dat nog niks heeft gedaan.

Als ik haar longeer dan trekt ze verschrikkelijk om het rondjes
'zo groot mogelijk' te maken en ik moet er heeeel veel moeite voor doen om haar een beetje redelijk een rondje te laten maken . Ze hangt dus verschrikkelijk naar buiten.

Verder als ik haar wil laten aangalopperen trekt ze nog meer en moet dus bijna 5 meter mee lopen .... omdat ze zo trekt en krijg haar dus nauwelijk in gallop....

Wie heeft een oplossing? Moet ik proberen om met een bit te longeren zodat er meer druk op staad?

WIE KAN MIJ HELPEN ?

Groetjes Melissa...
Laatst bijgewerkt door Vie op 04-11-09 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:10

De pony longeert jou ipv jij haar, dus een keer flink op de rem trekken!

Storm

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:18

WZ > GVL

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:43

Je zou haar idd. met bit kunnen longeren en dan als je haar bijvoorbeeld links omlaat lopen je met begin van de longeerlijn door het binnenste bitringhaalt en daarna doornaar de buitenste. via de buitenstebitring achter de oren langs en weer langs de zijkand van het hoofd naar beneden, uiteindelijk bevestigen aan de binnenste bitring, zo moet je meer grip hebben.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd en dat je het snapt.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:45

Dat doet mijn ponytje ook maar als ik haar met hoofdstel me bit longeer doet ze het wel netjes, ik doe de longeerlijn door de binnenste bitring en dan aan de buitenste bevestigen, heb ook zo'n bittussenstukje en die vind ik ideaal maar die is veel te groot voor een shetje. Toch eens kijken of ik zoiets in het klein kan krijgen/maken ofzo.

Quintolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:12

Of ja kan er een omheining om plaatsen , al is het maar wat touw in een hoek zodat ze de grenzen kent

Ijsvogel

Re: Pony trekt tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:18

Ik zou je aanraden om met kaptoom te longeren. Zo kun je een beetje druk op de neus uitoefenen en hij zachtjes kunnen uitnodigen naar binnen te laten kijken. Het moet geen getouwtrek worden.

Je kunt wel een omheining gaan plaatsen, maar dit paard heeft denk ik gewoon last van zijn lijf en is stijf.
Je zou grondoefeningen kunnen doen. Hiermee bedoel ik schoudervoor en schouderbinnenwaarts en travers. Dit kun je niet in een dag leren natuurlijk en je hebt hierbij wel instruktie nodig.

Mijn paardje deed niets anders dan sterren kijken als ik longeerde.
Je kunt zo een paard wel opbinden, maar dat heeft geen nut naar mijn mening.
Nu ben ik al geruime tijd bezig met gymnastiseren, zowel aan de hand als onder het zadel. En nu eindelijk sinds korte tijd, kan ik hem longeren aan een lijntje , met helemaal niets en hij loopt heel braaf. Door gebruik van de kaptoom kan ik lichte stelling vragen.

Je zou ook met dubbele lijnen kunnen longeren, maar hier kun je niet zomaar even mee beginnen.

Douwina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:01

Je zou haar ook idd met Hoofdstel kunnen longeren En zachte kneepje's geven niet in 1 keer trekken maar elke keer weer wat trekken.