Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Met een gewoon halster kom je al heel ver. Daar kun je ook een bijzet teugel aan vast maken als je dat wil. Maar het lijkt me belangrijker dat je paard gewoon zijn beweging en conditie en bespiering blijft houden, dan dat je meteen weer zwaar gaat trainen, toch?MysticTinker schreef:Inderdaad, gewoon een andere bitloze optoming gebruiken die helemaal niet op de kaak druktMet een gewoon halster kom je al heel ver.
Als je paard een gebroken kaakbeen heeft, is dat dan echt over een maand al helemaal genezen??
rasta_love schreef:nou, je hóéft niet met een bijzet te doen... elke dag longeren of een stuk wandelen is ook wel goed voor de spieren. of vrij springen? ook goed voor zijn balans (stond ooit een artikel over in bit)
mizzpoez schreef:rasta_love schreef:nou, je hóéft niet met een bijzet te doen... elke dag longeren of een stuk wandelen is ook wel goed voor de spieren. of vrij springen? ook goed voor zijn balans (stond ooit een artikel over in bit)
Lijkt me niet zo lekker om te springen met een gebroken kaak. Lijkt me ook helemaal niet gunstig voor de genezing van de kaak. Ik zou heel rustig met mijn paard doen als deze zijn kaak had gebroken en zo weinig mogelijk aan het hoofd zitten. Wat zei de dierenarts, dat je alles mocht doen behalve een bit in? Is het een scheur in de kaak of echt gebroken??
Zoek schreef:inderdaad, soms is er geen bijzet nodig.
Probeer hem goed voorwaarts te laten lopen en misschien heb je de mogelijkheid om lange stukken te lopen in de bak en niet alleen maar rondjes, zodra hij lekker voorwaarts loopt gaan ze meestal wel neerwaarts wat we weten is dat ook erg goed voor de spieren in de rug.
Maar ik ken jou paard natuurlijk niet dus je kan het beste zelf aanvoelen wat er wel en niet kan.
mizzpoez schreef:rasta_love schreef:nou, je hóéft niet met een bijzet te doen... elke dag longeren of een stuk wandelen is ook wel goed voor de spieren. of vrij springen? ook goed voor zijn balans (stond ooit een artikel over in bit)
Lijkt me niet zo lekker om te springen met een gebroken kaak. Lijkt me ook helemaal niet gunstig voor de genezing van de kaak. Ik zou heel rustig met mijn paard doen als deze zijn kaak had gebroken en zo weinig mogelijk aan het hoofd zitten. Wat zei de dierenarts, dat je alles mocht doen behalve een bit in? Is het een scheur in de kaak of echt gebroken??
tamary schreef:Wat heb je bij stal aan dijkjes, heuveltjes, etc? Daar op en af klimmen doet ook een hoop. Net als bv. halverwege stilstaan en pasje achterwaarts (heuvelaf). Idem voor iets verhoogde cavaletti in de bak. En verder zijgangen aan de hand, kan je ook over een balkje doen, of juist erlangs.
randie schreef:mijn zusjes paard mocht helemaal niets toen hij een gebroken kaak had, snap dat het vervelend is dat die spieren wegvallen maar als het niet goed op elkaar groeit heb je een probleem.