Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:Wij hebben al veel gehoord van mensen dat hun paard of pony bang is voor de zweep. Een paard is van nature niet bang voor de zweep en misschien heeft hij er dus nare ervaringen aan! Wil je toch graag (voor jou veiligheid) werken met de zweep, maar kun je nog niet in de buurt komen van je pony en vliegt hij ervandoor? Probeer het volgende dan eens!
*Neem wat lekkers mee in je (rijbroek) zak en doe je pony een halster+halstertouw om. Pak de zweep en leg hem neer. Reageert je pony erop en snuffelt hij eraan, beloon dan met je stem, aanraking en iets lekkers; eten doet wonderen! Reageert je pony niet op de zweep, pak de zweep dan op en laat hem zo eraan snuffelen. Reageert je pony angstig, probeer het dan te negeren en moedig je paard aan de zweep te onderzoeken. Ga niet trekken aan het touw of je paard dwingen naar de zweep te gaan want zo gaat het niet lukken. Wanneer je pony eenmaal vrede heeft gesloten met de zweep en het snuffelen, kun je je pony met de zweep gaan 'aaien'. Begin bijvoorbeeld bij de hoeven en krabbel zachtjes met de zweep langs de hoef. Reageert je pony niet op de aanraking, dan beloon je. Vergeet nooit voor alle goede vorderingen te belonen, want zo laat jij je pony/paard zien dat de zweep géén stafmiddel is, maar een communicatiemiddel en de verlenging van je hand. Reageert je pony geschrokken, begin dan weer bij het begin en laat hem/haar eerst weer snuffelen. Zo kun je steeds de aanrakingen uitbreiden totdat je je pony overal, helemaal kan aanraken met de zweep!
Je kunt je paard nl ook rondsturen op alleen je lichaam!
(niet dat er wat engs mee gebeurd ofso.. ) maar voor het geval dat hij ineens bedenkt dat het eng is.
). Als hij een stukje vlotter moet verhef ik mijn stem iets, of klak ik met m'n tong.