welk bitloos hoofdstel voor mijn "drammer" ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

welk bitloos hoofdstel voor mijn "drammer" ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 17:29

Ik wil voor buitenrijden een bitloos hoofdstel/optoming, maar kom er niet goed achter wat...

Aantal dingen geprobeerd, en nee, ik heb hét nog niet gevonden...
Punt is nl dat paardlief zich buiten heel erg druk kan maken, en dus gaat drammen.
Ik wil graag iets wat ik los kan laten, maar wat wel een noodrem heeft (rij nu buiten meestal met een shank, losse teugel, maar in geval van nood zit er een rem.

Tot nu toe geprobeerd:
Leren sidepull
rawhide sidepull
stalhalster
dr coock systeem (?? kruislings onder de neus, dus niet onder de kaak zoals bij een crossrope)
Touwhalster

Misschien meer richting hackemore denken?

Britt

Re: welk bitloos hoofdstel voor mijn "drammer" ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:31

Ik ben heel tevreden over mijn S-hack, ik wilde ook een zacht hoofdstel met een noodrem wanneer ik die nodig had op buitenrit. Ze blijft een irritante drammer, maar heeft wel respect voor de neusriem.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:38

crossrope vind ik ideaal

Heb je er wel eens aangedacht om samen met een goede instructrice grondwerk te gaan doen. Als dat eenmaal goed gaat heb je in het zadel ook veel minder problemen omdat je dat drammen op kunt lossen ipv een goede handrem nodig hebben.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:29

Ik vind een touwhalster ideaal voor buiten, de noodrem werkt super in de vorm van een one-rein-stop (van te voren even oefenen in de bak). Een touwhalster is licht en geeft geen druk als jet het niet gebruikt. Simpele dingen zoals sturen en stoppen kan met een simpel aanleggen of optillen van de teugels met een beetje oefening, maar op het moment van nood kan het wel scherp genoeg inwerken.

Overigens heb ik gemerkt dat het helpt als ik de teugels tijdens de rit helemaal laat vieren bij een drammer en alleen het halster in laat werken als ik wil stoppen. Als ik continue correcties aan het maken ben, dan werkt de rem vaak ook niet meer zo goed :) Het is belangrijk dat je optoming een goede release heeft (heeft de cross-rope niet vind ik).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:46

Touwhalster/CRB was bij mijn pony juist een regelrechte ramp!
De knoopjes op haar neus deden zeer als ik de teugels aanhaalde waardoor ze helemaal flipte. Kop schudden, maar alles behalve vertragen of stoppen met drammen, beest ging zo compleet in verzet tegen dat ding dat ze bijna de sloot in liep na eerst overdwars en op elke maniet de straat door banjerde := Nee, in combinatie met mijn pony is zo'n ding levensgevaarlijk, letterlijk.
Ik rij buiten ook met vrij losse teugels, dan ontspant ze zo veel sneller dan wanneer ik ze erbij hou. Op zit en stem terugrijden blijft het effectiefst.

Ook grondwerk is niet altijd afdoende, mijn pony vertrouwt me voor 200% op de grond en is superbraaf, maar als ik er op zit ziet ze alles behalve mij :')

Maar mijn pony heeft dan ook vrij veel meegemaakt en is een beetje verknipt onder het zadel :=

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:51

Waarom zoek je de oplossing in een andere optoming? Je hebt er al een hoop geprobeerd, zonder het gewenste resultaat. Ik zou zeggen: zoek de oplossing ergens anders. Eerst de oorzaak van het gedrag achterhalen (wanneer wordt ze druk, is ze left-brained of right-brained op dat moment), oefeningen doen, afstappen als ze druk is en wandelen/grondwerk doen tot ze kalmeert... zoek een psychologische oplossing ipv een mechanische, da's veel relaxter voor jou EN je paard.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:46

Sowieso blijven oefenen natuurlijk, maar ik kan me goed voorstellen dat je af en toe een extra zekerheidje wilt.

One rein-stop kun je aan denken.

Is een bosal niet wat voor je?
Anders hack met kleine scharen misschien...

Zijn dingen die wat sterker inwerken, maar wel een goede release hebben en ook passen ter vervanging van een shank.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 14:20

owhjee... hier was ik al een beetje bang voor...
Ik rij in de bak gewoon met een trensje, voor buiten vind ik een bitloze optoming prettig omdat ik dr dan ook eens overweg even kan laten grazen oid.
Ik rij de meeste van de tijd met een losse teugel, eenhandig. Alleen, ik ken mijn paard, en ik weet dat als er ineens een hert uit de struiken schiet (wat hier voor komt) ze omhoog komt, omdraait en zich verschrikkelijk druk maakt. Voor die momenten wil ik dus een noodrem hebben. Ik hoef niet continu met grote druk te rijden, ik wil een noodrem, just in case, omdat ik me daar zelf prettiger bij voel.
Paard in kwestie kan slecht alleen zijn, maar vind buitenrijden daarintegen wel heel leuk.
Of ze links brained of rechts brained of weet ik veel is geen idee, ik ben geen natural, ik vraag alleen naar een geschikte optoming.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:15

Je noodrem is de one rein stop. 'Installeer' die eens.

Wat Callippo zegt klopt helemaal, je vraagt nu om een quickfix, terwijl er een structurelere aanpak is. Die wazig en ingewikkeld klinkt als je niet aan NH doet, maar eigenlijk is het heel logisch en op zich wel de moeite waard om je in te verdiepen. :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:17

Zolang de quickfix in haar hoofd zit, en ze verder er niet mee doet, vind ik dat persoonlijk geen probleem, denk dat je al positief mag zijn dat iemand bitloos rijdt...

Natuurlijk, er is altijd ruimte voor verbetering, maar da's imo net wat anders. :)

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:20

een paard moet bitloos verdienen, maar als hij zich zo gedraagd zou er in mijn ogen geen ene reden zijn om bitloos te rijden. je shank gaat goed toch?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:35

MissPippin schreef:
een paard moet bitloos verdienen, maar als hij zich zo gedraagd zou er in mijn ogen geen ene reden zijn om bitloos te rijden. je shank gaat goed toch?

Juist precies andersom: de RUITER moet het BIT verdienen.

@Turdus: waarom is het al positief als iemand bitloos wil rijden, maar zich niet wil verdiepen in de psychologie van zijn paard?

@Stef: als je een mechanische oplossing zoekt: misschien kun je bitloos gaan rijden met slof, dan heb je een flinke hefboomwerking op eender welke bitloze optoming. Kun je ook mooi los laten hangen zolang je hem niet gebruikt...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:40

Als je toch gewend bent om met een shank te rijden hang er dan gewoon een hackamore aan. Zolang je de teugels los houdt (en daar ga ik nu gewoon even van uit) is er niets ergs aan een hackamore. En als je de teugels oppakt, weet je paard het ook ;)
Zie het maar als rijden met een shank zonder mondstuk :D

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:47

Als je graag bitloos wilt rijden vanwege het grazen onderweg, kun je denk ik beter bijv. een endurance hoofdstel aanschaffen. Daar kun je het bit gemakkelijk aan en afhalen. Ikzelf heb tijden met bit gereden, toen overgestapt op bitloos. Begonnen met touwhalster, was te hoog gegrepen in 1 x. Ze heeft ook af en toe nodig om eveb op haar plek gezet te worden (niet dat ik dan met al mijn gewicht aan de teugels hang). Ben haar daarna gaan rijden met een hack met korte scharen. Dat was al zo een verbetering! Nu gaat het zo goed dat ik ben overgestapt op een gevlochten sidde-pull. Ook rijden we in de bak met neck-rope en ze doet het prima! Je moet wel degelijk kijken WAT voor bitloze optomingen je hebt en welke het best bij jou en je paard past (je heb toch ook tig verschillende bitten) Niet elke optoming is geschikt voor elk paard. Van de crosslink word mijn paard helemaal nerveus, al die druk om dr neus is teveel. Ook mijn paard kan erug druk worden buiten, het gaat steeds beter sinds ik bitloos rij! Ik rij haar bitloos EN luister en kijk naar mijn paard, waar komt een bepaald probleem vandaan en hoe los je het op??

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:15

[quote="JadeYsla"]Als je graag bitloos wilt rijden vanwege het grazen onderweg, kun je denk ik beter bijv. een endurance hoofdstel aanschaffen. Daar kun je het bit gemakkelijk aan en afhalen. quote]

Ja, aan zoiets moest ik ook denken. Vroeger had je van die soort leren halsters, waar je dan een bit aan kon bevestigen met musketonhaken. Ik denk dat het een misverstand is dat bitloos altijd fijner is voor het paard. Wel als alles met zachte hand kan denk ik, maar als je een keer flink moet ingrijpen kun je beter een bitje hebben dan dat je zijn neus beschadigt met een hackamore. Daar komen behoorlijke krachten op te staan door de hefboomwerking.
Wat natuurlijk ook kan is dat je gewoon een dun halster onder zijn hoofdstel doet, zonder functie dus. Als je dan wilt grazen, hoofdstel af en eten maar.