[AR] [LO]hoevaak,hoe oud en hoe lang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luna_cockie

[LO]hoevaak,hoe oud en hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 21:22

heey

Hoe oud moet een paard ongeveer zijn om hem/haar te longeren?
De ene zegt 2,de ander 3 enzow....

En als je begint,hoevaak doe je dat dan in de week en hoe lang?

Hoe oud moet je paard zijn als je met dubbele lijnen wilt werken.?

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:40

luna_cockie"]
Hoe oud moet een paard ongeveer zijn om hem/haar te longeren?
[/quote]

Er is niet echt een preciese leeftijd, maar ik denk rond 2/2,5 op z'n vroegst.

[quote="luna_cockie"]
En als je begint,hoevaak doe je dat dan in de week en hoe lang?
[/quote]

Ik denk dat je het het beste kan opbouwen. Dus ja eerst 10 minuten, dan een kwartiertje etc. etc. En hoe vaak, in het begin 3 keer in de week Verward
Dat weet ik niet precies.

[quote="luna_cockie schreef:
Hoe oud moet je paard zijn als je met dubbele lijnen wilt werken.?

Volgens mij, als je pony goed aan de 'gewone' longe kan lopen. Dan pas dubbele. Dus ja voor dat je pony een beetje goed loopt 3 Verward

Maar dit verschilt per paard, dus je kan het niet zo goed zeggen. Net hoe snel hij het leert

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:38

2,5/ 3 jaar kun je rustig aan op een grote volte aan een halsterje beginnen, zonder hulpteugels ed, vooral om ze de stemhulpen te leren, niet langer dan 10 minuutjes en nietvaker dan een keer of 2 per week.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:08

2,5 jaar vind ik vroeg zat om te beginnen met longeren. Ik zou wel met een hoofdstelletje longeren, niet met een halster. Beginnen met 10 minuten en dat opbouwen tot maximaal een half uur. Longeren zou ik niet vaker dan 2 á 3x per week doen.

Dubbele longe duurt volgens mij wel even, voordat je daarmee kan beginnen. Het paard moet al goed begrijpen wat de bedoeling van druk op het bit is. Hij moet dus ook al aan de lange lijnen kunnen lopen bijvoorbeeld en gewend zijn aan een lijn achter zijn billen langs.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:41

Ik denk dat je ze beter eerst met een halster kan laten wennen, eventueel hoofdstel eronder.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 02:07

Ik "leer" ze al longeren met een jaar, of als ze mee op wedstrijd gaan al vroeger. Gewoon zodat ik ze op wedstrijd beweging kan geven.
Ik longeer ze dan ongeveer 1 keer in de 6-8 weken eventjes maar. Puur om het idee dat ze "rondjes" om mij heen kunnen rennen, uiteraard maak ik een zo groot mogelijke rondje, of gebuik ik zelfs de hele bak.

Ik longeer nooit aan het bit als ze nog niet ingereden zijn. Op die manier blijven ze zacht in de mond.
Dus wel bitje in, op 2,5 jaar of later, maar met halster erover aan de longe.
Vanaf 2,5 jaar ga ik wat vaker longeren, 3 keer per week, 20 minuten.

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 12:25

Niet eerder dan met 2,5 jaar, naar mijn mening zo laat mogelijk.
Je hebt er toch niks aan om al een half jaar voor het inrijden te gaan longeren.
Begin ong. 2x per week heel even. rond de 5/10 minuten, gewoon alleen om het te leren. Als ze het snappen kunt je er hulpteugels aan doen, dan longeer je meestal wat langer.

Unitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:19

Daar paarden betuigd worden vanaf de 2 jaar heb ik zoiets van begin ook rond die leeftijd. Tegen de tijd dat ze 2 worden aan een halster met de lange lijn, binnen een ronde afzetting. Met halster om een singel omdoen en langzaam steeds meer tuigage erop. En singel langzaam strakker enzo.

Lammer Haanstra heeft een leuk en leerzaam boekje geschreven, makkeijk te begrijpen ook.

Als de beestjes jonger zijn zullen ze eerder toegeven en makkelijker leren/wennen, wel is het gevaar voor overbelasting dan aanwezig. Er worden veulens van een half jaar 'volledig' beleerd voor de kar, en daarna weer 2 jaar op de wei gezet.

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 18:13

van een half jaar? dan ben je toch ook niet goed wijs.
sommige mensen moeten het zichzelf perse wel erg makkelijk maken

Unitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 10:32

Heb het gelezen in "Showpaard", nieuw maandblad voor Tuig, Hackney en Fries aanhangers.
We hebben het hier over friesche paarden bij een groot fokker in Cuba of Peru ofzo. Het is geen common practice maar ze zullen er niet onder lijden, anders zou men het vast niet doen.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 21:15

Die laten ze dan dus niet werken maar alleen wennen. S op zich niet zo'n slecht idee denk k ....