Werken met dubbele lange lijnen aan bitloos hoofdstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Werken met dubbele lange lijnen aan bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 21:53

Wij willen met onze 8-jarige ruin voor het eerst met dubbele lijnen gaan werken. Doel is om op deze manier wat meer aan de stellig en buiging te gaan werken, omdat hij dat onder het zadel best moeilijk vindt en dit een goede afwisseling in de training is.

In principe willen we de lijnen bevestigen aan ons bitloze hoofdstel (kruislings systeem onder de kin), volgens mij moet dat gewoon kunnen toch? We bevestigen de uiteinden van de lijnen dan aan de ringen van het hoofdstel waar je normaal je teugeluiteinden aanbevestigt (ipv aan bitringen).
Dit is het hoofdstel:
Afbeelding

Wij longeren nu altijd gewoon aan het halster en rijden met het bitloze hoofdstel. Ik wil eigenlijk niet opeens een bit gaan indoen, omdat we een andere manier van longeren gaan proberen. Bovendien vind ik dat juist eng omdat hij het niet gewend is, om dan iets nieuws ook met een (nieuw) bit tegelijk te proberen ...

We gaan rustig beginnen, gewoon in stap en daarna in draf. Paard is doordat we veel grondwerk doen al helemaal gewend aan lijnen over hem heen en om zijn achterhand en luistert goed naar stemcommando's. Verder is ie heel rustig.

Ik heb trouwens ook het instructieboek van Emiel Voest over werken met dubbele lange lijnen inmiddels besteld en ga 6 november as naar een clinic van hem in het KNHS.

Graag hoor ik ook handige tips en valkuilen waar we, met name in het begin, op moeten letten!

Alicia2u

Re: Werken met dubbele lange lijnen aan bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 07:27

Voordat je aan de gang gaat met dubbele lijnen is het handig om even met iemand te oefenen in het hanteren van de lijnen. Voordat je het weet zit je namelijk in de knoop en met een onervaren paard is dat niet erg prettig. Oefen de mate van druk/contact aan de voorkant, oefen het van hand veranderen, oefen het vragen avn iets meer stelling en buiging, oefen eigenlijk alles wat je van je paard zou kunnen vragen.

Verder is het werken met dubbele lijnen geen garantie van een goede houding van het paard: vaak wordt er te veel stelling gevraagd waardoor het paard over de buitenschouder wegloopt of worden de lijnen niet correct gebruikt, waardoor de lijn langs de achterhand z'n effect mist. Oefen eerst op korte afstand van je paard, waarbij je meeloopt, zodat je beter in de gaten kan houden wat er gebeurt. Bouw de afstand langzaam uit.

Als je je erg veel zorgen maakt om te beginnen met het bitloze hoofdstel zou je ook met een gewoon halster kunnen beginnen, dat is nog minder scherp als je een fout maakt.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Succes en veel plezier :)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 07:42

Ik weet niet of dit werkt met dit het bitlooshoofdstel, ik weet niet of het duidelijk genoeg doorkomt. Ik heb wel met de dubbele lijnen aan een sidepull gewerkt, en dat ging redelijk goed.

Ik denk dat het een kwestie van proberen is hoe het doorkomt met dit hoofdstel, inprincipe moet het gewoon kunnen. Verder, over de buitenschouder weglopen is simpel op te lossen als jij gewoon in het midden blijft staan en zodra je merkt dat het paard verder naar buiten gaat hem naar binnen vragen, uiteindelijk moet hij op eigen benen een volte kunnen lopen zonder dat jij maar ook je lijnen gebruikt, en hij op hetzelfde rondje blijft.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:04

ik doe dat gewoon bitloos ja; wel met een sidepull en niet met zo'n kruislinks hoofdstel, maar als jij daar normaal altijd mee werkt met hem, dan zal hij het ook zonder problemen doen aan lange lijnen... wat mij betreft gaat het even goed op een bitloos hoofdstel hoor

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:07

Dubbele lijnen met een kruislinks-hoofdstel werkt echt niet bij mijn pony.
Bij het vorige hoofdstel met bit werkte het prima :j

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:29

Ik longeer altijd met een grondwerkhalster, dus ook bitloos. Werkt prima. Is denk ik ook een kwestie van gewoon uitproberen. Ik heb de Freestyle cursus van Voest gevolgd en als je wat handigheid erin krijgt is het een fantastische manier om met je paard te werken. Neem je je eigen paard mee naar de clinic?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 08:55

Bedankt voor jullie uitleg en adviezen! Hier heb ik zeker veel aan!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:58

Ik heb een hele dikke neusriem gebruikt [hoog op de neus zoals een hoge neusriem en goed strak, niet te strak natuurlijk.] Daar loopt mijn merrie veel beter onder :j Met bit liep ze opgekruld en reageerde ze veelte heftig op alle hulpen! Hier loopt ze heerlijk ontspannen naar beneden en gewoon waar ik haar wil hebben.
Groetjes

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 16:38

yildiz schreef:
Neem je je eigen paard mee naar de clinic?

Nee hoor, ik ga gewoon eerst kijken, leren en genieten! ;)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:12

Grappig dat ik vanmorgen zat te denken over een topic als dit... werken met de lange lijnen bitloos.
Mijn paard is heel scheef en dus dacht ik aan longeren. Maar aan zijn moeilijke kant is dat bijna onbegonnen werk. Dus wilde ik proberen om het met 2 lijnen te doen. Maar ik wil hem bitloos houden. Dus ik ben wel benieuwd hoe het bij anderen gaat.

Succes

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 08:02

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:08

Op de dvd van Emiel Voest Fase 2 longeerd hij dmv dubbele lijnen met een touwhalster. Ga hier eerdaagd rustig aan mee beginnen (touwhalster doet ze nu alles mee, dus dat is het probleem niet, moet alleen de lange lijnen nog leren kennen) dus kan je op de hoogte houden of dat bevalt als je wilt?