Longeren en steigeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vajari

Longeren en steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:34

Wanneer mijn paard geen zin heeft om te lopen, met longeren, gaat ze steigeren wanneer ik te dichtbij kom, wie heeft tips?

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:28

Je paard vooruit houden want ze kan alleen maar stijgeren als ze de kans van je krijgt om stil te gaan staan!
Als ze stijgert omdat zij een probleem met je gezag heeft en onder het werk uit wilt komen moet dat afgestraft worden.
Jij bent de baas...als jij zegt dat ze moet lopen,dan moet ze lopen.
Als jij zegt stoppen,dan moet ze stoppen...

Air

Re: Longeren en steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:30

Longeer je met hulpteugels? Zoja met wat? En heb je dat niet te strak staan dat ze een reden heeft tot deze staking?

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 19:59

Ze is vaak in draf, dan ineens BOEM stop en nee ik gebruik bijzet teugels meer..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:16

Das dus eigenlijk een dominantieprobleem, jij moet idd aandachtiger werken (longeren) met je paard en hem er dus steeds op wijzen dat vooruit ook echt wel vooruit betekend.
Als je dat met respect naar je paard toe vraagt, zal echt ieder paard dat ook zo aannemen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:23

-> GVL

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:03

dat probleem heb ik ook met mn shet hengst!

Quintolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:20

Maken dat hij/zij vooruit blijft lopen en haar doen werken , ze mag nl enkel stoppen als jij het zegt .
Als ze stopt eens een kleine tik met de zweep kan soms ook wel helpen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:22

Inderdaad zorgen dat het paard voorwaarts blijft.
Jou positie ten op zichte van het paard is daarbij heel bepalend. Sta je te ver naar voren, zal je paard eerder dit gedrag vertonen. Sta jij verder naar achteren (achter de schouder) kun je hem makkelijker voorwaarts houden.

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 20:32

Het is inderdaad een dominantieprobleem. Ze is ook verschrikkelijk snel, dan sta ik op de juiste plek, en ineens, kom ik haast niet meer bij haar.
Laatst had ik iemand anders naast mij gezet, die dan net het ontbrekende stukje invulde. Dat hielp wel, 1 keer proberen, en het was opgelost.
Maar goed, ik kan natuurlijk niet telkens met 2 mensen 1 paard longeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:35

Vajari schreef:
Het is inderdaad een dominantieprobleem. Ze is ook verschrikkelijk snel, dan sta ik op de juiste plek, en ineens, kom ik haast niet meer bij haar.
Laatst had ik iemand anders naast mij gezet, die dan net het ontbrekende stukje invulde. Dat hielp wel, 1 keer proberen, en het was opgelost.
Maar goed, ik kan natuurlijk niet telkens met 2 mensen 1 paard longeren..

Zoals ik dit hoor lijkt het ook wel of je op de verkeerde plek staat, of je haar blokkeerd.
Dit werkt bij kuddegedrag ook zo.

Als jij namelijk voor de schouder van het paard gaat staan zo dat ze als het ware 'tussen jou en de omheining door moet', sluit je haar op en dit kan beangstigend werken voor haar.

Dus zorg ervoor dat je altijd achter haar voorschouder blijft.