Vajari schreef:Ik sta in een veel te grote bak, waardoor ze al meer kans krijgt om bij me weg te lopen.
Ik longeer met een zweep.
Het paard is 3 jaar. Ik probeer in een 3-hoek te blijven, maar dat lukt niet altijd, doordat ik niet in een kleine ronde bak sta.
Op een gegeven moment stopt ze, gaat eerst schrapen met haar voet, of rent gewoon op me af ( dit zijn overigens wel streken die bij haar voorvader vandaan komt)
Ik gebruik het Monty halster om haar op haar plek te zetten, en dat helpt trouwens.
Maar op een gegeven moment stopt ze weer met lopen, wil ik terug naar mijn plek, zodat ik weer op de juiste manier contact kan proberen te maken, dan gaat ze vaak steigeren.
Het Monty halster werkt wel. Maar ik ben erg benieuwd naar andere tips, of ervaringen. Het is vaak erg vermoeiend, als je denkt even lekker te longeren, en je staat eerst weer te hannesen voordat ze eindelijk lekker loopt.
Ik moet zeggen dat ik niet echt fan ben van het Duallyhalster om mee te werken, maar dat is persoonlijk. Het kan een hoop verwarring opleveren als je hem niet juist gebruikt, maar goed, dat kan zelfs een gewoon stalhalster ook doen
Een te grote bak moet je juist als voordeel gaan zien en niet als nadeel. Als jij jouw jonge paard in die grote bak leert hoe het is om op eigen benen te lopen ga je daar heel veel aan hebben in het rijden. Maar het is wel even doorpakken en techniek ontwikkelen.
Het is op zich al goed dat je weet welke trucjes ze gebruikt, nu moet je zorgen dat je haar voor bent. Normaal sta je met longeren gericht op het schouder. Misschien moet je je iets meer gaan richten op iets achter het schouder, zodat je eerder drijvend bent dan stoppend. Goed opletten dat je niet voor het schouder komt, ookal is het maar een cm, dat is al reden genoeg om te stoppen en om te draaien. Zodra ze de eerste poging doet om om te draaien of stil te staan, zet jij een stap naar opzij, zodat je erg drijvend wordt en geef je met je zweep aan doorlopen. Blijft ze lopen, direct belonen met je stem en weer terug naar iets achter het schouder. Zodra ze weer terug komt, zelfde verhaal. Hier moet je zelf even aan wennen en erg snel in worden. Kan zijn dat je af en toe huppelend in die bak staat, maar meestal valt dan het kwartje wel snel. Wees dus sneller dan dat zij is en altijd consequent. Begin altijd door eerst met je lichaamstaal te vertellen dat het niet mag, maar in dit geval denk ik dat je wel wat strenger mag zijn en eens met je zweep zwaaien, misschien licht aanraken. Maar zorg dat je drijvend bent voordat zij stil staat, anders heeft ze al een punt gehaald.
Onthoudt wel dat je paard dit niet doet om gemeen te zijn. Het is een jong dier die gebruikt maakt van de situatie om iets anders te doen dan het werk dat jij vraagt. Jij moet ervoor zorgen dat ze niet te ruimte krijgt om hetgeen te doen wat zij leuk vind, maar dat ze de keus maakt voor het werken en de beloning.
Als ze te ver van je vandaan is kan je de longe wat korter pakken en zelf in een groter rondje meelopen. Dat het rondje niet rond is is niet belangrijk, zolang zij maar door blijft lopen. Daarna kan je je wel gaan richten op de buiging en stelling. \
Hmm.. dit was het eerst wel, hoop dat je er iets mee kan. Natuurlijk is het altijd beter als iemand je helpt, misschien kan een ervaren longeerder je eens laten zien hoe snel je moet zijn?