Longeren - paard draait om

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vajari

Longeren - paard draait om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:33

Tijdens longeren draait mijn paard gewoon om. Al vele trucjes geprobeerd, wie heeft er meer tips?

RianneH

Re: Longeren - paard draait om

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:34

Even een paar vraagjes zodat ik een beeld kan krijgen ;)

Waar sta jij zelf met longeren?
Hoe oud is je paard en hoe lang longeer je hem al?
Longeer je in een cirkel of in een grotere bak?
Longeer je met of zonder zweep?

Oftewel, kan je een beetje uit leggen hoe je longeerd?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:38

Draait zij nou om of steigert zij. Wat doet ze nu, want je hebt 2 topics geopend. Bij de ene topic steigert zij tijdens longeren en bij deze topic draait zij om met longeren.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:44

Er van uitgaande dat er geen lichamelijke problemen bij het paard spelen...
Als je correct longeert krijgt het paard geen kans om om te draaien. Dus de oplossing is om je techniek te verbeteren. En daarvoor moet je instructie krijgen van iemand die wél weet hoe het moet en je exacte aanwijzingen kan geven. Dat gaat ons vanaf hier niet lukken.
Succes!

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:52

Ik sta in een veel te grote bak, waardoor ze al meer kans krijgt om bij me weg te lopen.
Ik longeer met een zweep.
Het paard is 3 jaar. Ik probeer in een 3-hoek te blijven, maar dat lukt niet altijd, doordat ik niet in een kleine ronde bak sta.
Op een gegeven moment stopt ze, gaat eerst schrapen met haar voet, of rent gewoon op me af ( dit zijn overigens wel streken die bij haar voorvader vandaan komt)
Ik gebruik het Monty halster om haar op haar plek te zetten, en dat helpt trouwens.
Maar op een gegeven moment stopt ze weer met lopen, wil ik terug naar mijn plek, zodat ik weer op de juiste manier contact kan proberen te maken, dan gaat ze vaak steigeren.
Het Monty halster werkt wel. Maar ik ben erg benieuwd naar andere tips, of ervaringen. Het is vaak erg vermoeiend, als je denkt even lekker te longeren, en je staat eerst weer te hannesen voordat ze eindelijk lekker loopt.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:53

Mijn paardje gaat af en toe gewoon stilstaan. Heel irritant. Ik heb haar na laten kijken en ze had niets, dus het is echt vervelend doen. Ik negeer het gewoon en tik haar bij met de longeerzweep. Dan galoppeert ze meestal hard weg maar dat maakt me niet uit; Eerst dat stilstaan maar eens verhelpen.

Roxylovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:53

doe het touw aan een haakje links of rechts.
dan om trekken.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:56

Maak gebruik van je zweep, het paard stelt je duidelijk op de proef!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:58

Je moet zien dat jij,je longe en je zweep een driehoek vormen met je paard.
Bv. op linkerhand : Jij bent de punt van de driehoek,je longe hou je in je linkerhand (dat is dus 1 been van je driehoek) ,in je rechterhand heb je de overschot van je longe en je longeerzweep(dat is het tweede been van je driehoek) en je paard is dus eigenlijk het derde been van je driehoek.
Je moet ook zien dat je ter hoogte van je paard z'n kont staat tijdens het longeren als je er ééntje hebt die om durft te draaien...
Zien dat je hem altijd vooruit drijft,desnoods lopen om achter z'n kont te blijven en hem vooruit te houden.

Longeer je met bijzeteugels of ies dergelijks?Dan moet je zien da je hem een beetje naar binnen stelt maar ook niet te veel want dan gaat hij zich misschien draaien en naar binnen willen komen.

Als je in een grote piste moet longeren kan je best een stuk van de piste afzetten zodat hij minder plaats heeft om om te draaien en dergelijke omdat je cirkel kleiner is.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:59

Je kan het jezelf makkelijker maken door met b.v. hindernismateriaal een cirkel of desnoods 4-kant af te zetten in de bak. Maar opnieuw, uiteindelijk ligt de oplossing in je techniek. Waarschijnlijk geef je het dier nét de kans om weg te komen. Meestal doordat je zelf niet meer 'achter' het paard staat.

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 19:01

Het lukt haast niet om bv rechts van haar te komen, omdat ze me idd zwaar op de proef stelt, door recht tegenover me te blijven staan, als ik wijk naar haar rechterzijkant, wijkt zij ook.

Bijzetteugels gebruikte ik eerst wel, maar omdat ik weer terug ben gegaan naar het monty halster, kan ik ze niet gebruiken, daarnaast zijn de bijzetteugels me ook afgeraden omdat ze soms steigert

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 19:03

Ik denk idd dat ik de lijnen te lang heb, waardoor zij denkt weg te komen, en dat ook doet ja....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:05

-> GVL

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:08

Zet je paard op de kleine volte, net ver genoeg zodat je haar met de zweep zou kunnen raken. Wil ze stil gaan staan? Zweep erbij, gaat ze steigeren? Zweep erbij!! Laat niet met je sollen, ze hoeven het maar even door te hebben. Valt het paard naar binnen? Laat het dan maar tegen je zweep aanlopen. Ik denk dat je t paard even moet aanpakken! En eerst zonder bijzet, eerst het principe longeren door hebben.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:09

Vajari schreef:
Ik sta in een veel te grote bak, waardoor ze al meer kans krijgt om bij me weg te lopen.
Ik longeer met een zweep.
Het paard is 3 jaar. Ik probeer in een 3-hoek te blijven, maar dat lukt niet altijd, doordat ik niet in een kleine ronde bak sta.
Op een gegeven moment stopt ze, gaat eerst schrapen met haar voet, of rent gewoon op me af ( dit zijn overigens wel streken die bij haar voorvader vandaan komt)
Ik gebruik het Monty halster om haar op haar plek te zetten, en dat helpt trouwens.
Maar op een gegeven moment stopt ze weer met lopen, wil ik terug naar mijn plek, zodat ik weer op de juiste manier contact kan proberen te maken, dan gaat ze vaak steigeren.
Het Monty halster werkt wel. Maar ik ben erg benieuwd naar andere tips, of ervaringen. Het is vaak erg vermoeiend, als je denkt even lekker te longeren, en je staat eerst weer te hannesen voordat ze eindelijk lekker loopt.

Ik moet zeggen dat ik niet echt fan ben van het Duallyhalster om mee te werken, maar dat is persoonlijk. Het kan een hoop verwarring opleveren als je hem niet juist gebruikt, maar goed, dat kan zelfs een gewoon stalhalster ook doen ;)
Een te grote bak moet je juist als voordeel gaan zien en niet als nadeel. Als jij jouw jonge paard in die grote bak leert hoe het is om op eigen benen te lopen ga je daar heel veel aan hebben in het rijden. Maar het is wel even doorpakken en techniek ontwikkelen.

Het is op zich al goed dat je weet welke trucjes ze gebruikt, nu moet je zorgen dat je haar voor bent. Normaal sta je met longeren gericht op het schouder. Misschien moet je je iets meer gaan richten op iets achter het schouder, zodat je eerder drijvend bent dan stoppend. Goed opletten dat je niet voor het schouder komt, ookal is het maar een cm, dat is al reden genoeg om te stoppen en om te draaien. Zodra ze de eerste poging doet om om te draaien of stil te staan, zet jij een stap naar opzij, zodat je erg drijvend wordt en geef je met je zweep aan doorlopen. Blijft ze lopen, direct belonen met je stem en weer terug naar iets achter het schouder. Zodra ze weer terug komt, zelfde verhaal. Hier moet je zelf even aan wennen en erg snel in worden. Kan zijn dat je af en toe huppelend in die bak staat, maar meestal valt dan het kwartje wel snel. Wees dus sneller dan dat zij is en altijd consequent. Begin altijd door eerst met je lichaamstaal te vertellen dat het niet mag, maar in dit geval denk ik dat je wel wat strenger mag zijn en eens met je zweep zwaaien, misschien licht aanraken. Maar zorg dat je drijvend bent voordat zij stil staat, anders heeft ze al een punt gehaald.
Onthoudt wel dat je paard dit niet doet om gemeen te zijn. Het is een jong dier die gebruikt maakt van de situatie om iets anders te doen dan het werk dat jij vraagt. Jij moet ervoor zorgen dat ze niet te ruimte krijgt om hetgeen te doen wat zij leuk vind, maar dat ze de keus maakt voor het werken en de beloning.
Als ze te ver van je vandaan is kan je de longe wat korter pakken en zelf in een groter rondje meelopen. Dat het rondje niet rond is is niet belangrijk, zolang zij maar door blijft lopen. Daarna kan je je wel gaan richten op de buiging en stelling. \

Hmm.. dit was het eerst wel, hoop dat je er iets mee kan. Natuurlijk is het altijd beter als iemand je helpt, misschien kan een ervaren longeerder je eens laten zien hoe snel je moet zijn?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:13

Allereerst: koop of leen 6 niet te korte weideprikpaaltjes en schriklint. Zet daarmee een longeercirkel met een diameter van 12 meter af. Daarmee wordt het al een stuk gemakkelijker.

Verder lijkt me een montyhalster niet geschikt om te longeren. Gebruik een kaptoom of een hoofdstel.

Zorg voor een zweep met een slag die voldoende lang is, zodat je hem ook daadwerkelijk kan raken. Sommige paarden hebben verdraaid gauw in de gaten dat je er net niet bijkan. Desnoods haal je de slag van je zweep en vervang je hem door een veel langere slag.
Met een zweep van 2 meter, een arm van ongeveer een meter en een slag van 3 meter kan je er altijd bij.
Oefen ook even droog in het omgaan met de zweep.

Als ze stopt, geef je haar een tik met de zweep op haar kont. Wil ze naar je toekomen, houd dan de zweep tussen jou en haar in. Komt ze toch, geef dan echt een klap want dat mag echt niet.
Steigert ze, drijf haar dan voorwaarts. Eigenlijk was je dan al te laat. Een paard kan nl. alleen maar steigeren als hij stilstaat.

Samengevat; wees sneller dan zij en wees vooral de baas. Wees vooral niet bang. Als ze je bang maakt, moet je hulp vragen want dan werkt het niet en wordt het gevaarlijk.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:25

Het is inderdaad een kwestie van snel zijn,op de juiste moment reageren en héél belangrijk...op de juiste moment straffen en belonen!
Als je zelf nog niet ervaren of snel genoeg bent kan je beter je paard enkele keren laten longeren door een bekwaam iemand tot je paard weet wat de bedoeling is en de slechte manieren achterwege laat.

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 20:03

Bedankt voor alle tips, er zitten er zeker een paar bruikbare bij, ga sowiezo proberen sneller te reageren en meer achter haar schouder staan en idd 'huppelen'.
Ik ga deze week aan de gang er mee!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:18

driehoek is standaard, maar niet altijd de manier..
je moet zien dat de plek waar jij staat is de plek waar jou energie naartoe gaat, sta je dus voor haar drijfpunt dan zal ze of stil gaan staan of omdraaien, achteruit gaan, etc.
Je moet longeren zien als een non verbale comunicatie. Dus een longeerlijn en een zweep hebben er geen bal mee temaken. Deze dingen zijn alleen een verlengstuk van wat jij wil zeggen tegen je paard. Wat je met een longeerlijn en een zweep doet, zou je net zo makkelijk moeten kunnen doen zonder longeerlijn en zweep ( soort van vrijheidsdressuur).
Je kan je paard 100 hulpstukken opleggen om je zin door te drijven, maar als het je zonder die dingen niet lukt dan doe je het dudielijk niet geheel naar behoren.
Hulpmiddelen zijn er ter verbetering, niet ter vervanging.
Ik ben iemand die nogal gepassioneerd is van het werken met een paard vanaf de grond en ben niet zo een rijdliefhebber.
Vind het altijd zonde als mensen longeren maar als een tijdverdrijfje zien. Je kan je paard zo verschrikkelijk veel leren vanaf de grond, maar waar vele niet aan denken is dat je je paard net zo hard kan verpesten vanaf de grond.

Probeer misschien eens een boek open te slaan met betrekking tot lichaamssignalen. Misschien dat je dan erachterkomt dat de fout 9 van de 10 keer onbewust bij jezelf ligt.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:34

Ik had ditzelfde probleem met een verzorgshet, die draaide om als hij linksom aan de longe een galopje moest maken.
Ik zag dit dus vaker aankomen en ging dan wat meer achter hem staan zegmaar, met de zweep naar zijn kont gericht natuurlijk, en wanneer ik dit deed draaide hij niet om, maar hij draaide dus om omdat hij moeite had linksom.
Misschien heb je hier iets aan?

En, ook een andere verzorgshet rende weg aan de longe linksom omdat ze geen balans had, misschien is dit bij jouw paardje ook zo, aangezien hij jong is?

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 21:31

Ja, ik snap wat je bedoelt.
En in het begin gaat het ook prima, tot ze het zat word, en dan wordt ze supersnel, en staat ineens voor me, ipv dat ik 'achter' haar sta

Mel19974

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:46

Nodig iemand uit die ook paardrijden en vraag of ze je paard wil vasthouden tijdens het longeren.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:06

je gebruikt het Duallyhalster maar je longeert niet met 2 lange lijnen ?
Want dat is de bedoeling en echt, als jij dan in de goede positie staat, werkt dit prima. ;)
Geen zweep nodig, maar zelf actief zijn, tijdens het werk aan de lange lijnen.....met lichaamstaal dus.
Ik denk dat het duallyhalster ook niet goed blijft zitten als je met een enkele longeerlijn longeert ?

Inderdaad, voor het gebruik van dit halster en het werken aan de lange lijnen, is het handig wat lessen te volgen daarin, of een cursus bij Annemarie vd Toorn.