[AR] Tsjitske [shet] weer is voor de sulky!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ies_

Tsjitske [shet] weer is voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 15:10

Mijn laatste topic van het mennen heb ik in juni geopend, sindsdien heb ik ook niet meer gemend. Vandaag moest ze er toch maar aan geloven en met goede moed ben ik op de sulky gestapt. Ze heeft het 1x op een rennen gezet, maar we reden niet voor niks in het landje, ik was er al een klein beetje op voorbereid. Een beetje informatie; afgelopen jaar is niet zo'n soepel jaar geweest met het mennen, er zijn wat ongelukjes gebeurd en beide hadden we er geen vertrouwen meer in. Toch heb ik haar tussendoor dingen laten slepen, zodat ze nog wel zou wennen aan dat er iets achter haar hing. En heeeel afentoe mocht de sulky erachter en ging ik gewoon alleen maar een paar rondjes stappen in het land. In juni heb ik dus dat topic geopend, daar heb ik een paar nuttige tips had. In het begin had ik een zweep erbij, maar dat vond Tjits helemaaal niet leuk, dus dat hebben we ook maar snel weer weggedaan, ook is de zweep te lang. Er werd ook gezegt dat de kar niet helemaal in evenwicht hangt, dit ben ik eigenlijk vergeten en pas tijdens het mennen bedacht ik me dat weer, daar is dus niks aan gedaan. Ook zat aan het begin 1 boom een beetje gek, maar dat hebben we goed terug gebogen. Aan het eind ontspande ze meer en ging het dus toch nog 'goed'. Hier de foto's;

Instappen, duidelijk nog gespannen en niet vertrouwd.
1. Afbeelding

Inzet volte.
2. Afbeelding

Ook inzet volte.
3. Afbeelding

Al wat meer op d'r gemak.
4. Afbeelding

Ontspannen
5. Afbeelding

Gespannen drafje
6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

Begin halthouden
9. Afbeelding

& Ho.
10. Afbeelding

Net drafje.
11. Afbeelding

Nog een keer
12. Afbeelding

En weer terug in het land
13. Afbeelding

Van het uistappen heb ik geen foto's, want toen kwam de fotograaf erbij zitten. Ter vergelijking; [AR-ITP] Tsjitske [shet] @ mennen.

Alle tips & commentaar zijn welkom, we kunnen nog een hoop leren! :D

Groetjes, Isa

Dennis

Re: Tsjitske [shet] weer is voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:21

Een paard wat niet aan zweephulpen gewend is is er nog niet aan toe om ingespannen te worden. Zweephulpen zijn nl HEEL belangrijk (minstends zo belangrijk als stem en leidsel hulpen). Onder het zadel zijn je been en zit hulpen de belangrijkste, je zweep vervangt deze hulpen. Hoe vervang jij die hulpen?

Je sulky hang idd nog niet in evenwicht. Dit is erg vervelend voor je pony. Zeker als je pony snel gespannen is moet alles gewoon perfect zitten en dat zit het hier niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:52

Dennis schreef:
Een paard wat niet aan zweephulpen gewend is is er nog niet aan toe om ingespannen te worden. Zweephulpen zijn nl HEEL belangrijk (minstends zo belangrijk als stem en leidsel hulpen). Onder het zadel zijn je been en zit hulpen de belangrijkste, je zweep vervangt deze hulpen. Hoe vervang jij die hulpen?

Je sulky hang idd nog niet in evenwicht. Dit is erg vervelend voor je pony. Zeker als je pony snel gespannen is moet alles gewoon perfect zitten en dat zit het hier niet.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Dat je pony de zweep maar eng vind en niet accepteert, betekent simpelweg niet inspannen en niet mennen totdat ze de zweep wel heeft leren accepteren en de zweephulpen begrijpt. Zonder zweep kun je niet rijden.
Het is een leuk pony'tje, maar zorg alsjeblieft dat je je materiaal en alles 100% voor elkaar hebt vóordat je gaat inspannen. Helemaal nu deze pony dus redelijk onzeker is en nogal wel eens op de vlucht wil slaan, is het nóg belangrijker goede voorbereidingen te treffen.

Sorry, maar ik vind dat je je niet goed hebt voorbereid, en eigenlijk weinig tot niets met de tips uit het vorige topic hebt gedaan. Als de menzweep te lang is, koop je toch een kortere? Of laat je deze inkorten bij de tuigenmaker?
Dan de pony aan de zweep en zweephulpen leren te wennen en te accepteren, en dan pas weer inspannen.

Wat betreft de sulky; die is inderdaad erg uit balans, dat is vanaf de foto's makkelijk te zien, aangezien hij duidelijk op de schoft van de pony drukt. Ook dit is heel belangrijk; het is niet alleen niet fijn voor de pony, maar ook niet goed voor z'n rug en zoals Dennis al aangaf, het is dus al een pony die wat onzekerder is en wat angstiger, bij dat soort pony's is het nóg belangrijker alles goed te hebben zitten ;)

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 17:59

Tja, de reactie over de zweep had ik al verwacht. De zweep opzich accepteert ze wel. Als ze word bereden heeft't meisje ook gewoon een zweep & met longeren etc. heb ik ook gewoon een zweep. Ze is er zeker niet angstig of rennerig voor. Maar ik als die zweep in de zweepkoker had gedaan (die ik nu overigens niet heb) dan hadden jullie er weinig van gezegt. Ikzelf rijd puur recreatief, niet een beetje dressuurmatig oid. En dus zou ik ook niet eens weten hoe ik alle hulpen correct moet geven. En als ik ze dan al niet goed geef, dan ben ik helemaal verkeerd bezig. Dan zeggen jullie; neem les. Maar ik heb geen geldboom, ik ga niet naar buiten en rijd in een veilig omheind weitje, bovendien is er altijd iemand bij en men ik maar een paar keer in de zoveel maanden. Ik snap het punt, en kan er iets mee doen, maar als ik ga oefenen met die zweep en ze snapt uiteindelijk de zweephulpen, dan denk ik dat het niet haar angst wegneemt. Bovendien is het puur dat ze nog niet gewend is dat er iets achter haar aansleept en dat die ook echt overal naar toe gaat waar zij loopt. En ja, dat is soms even schrikken. Wel ben ik het eens met dat de kar niet in balans is. Dat is wél een goed punt waar ik ook zeker weten iets mee moet doen. Daarvoor bedankt. :) Het enige wat ik wel jammer vind is dat ongeveer het hele verhaal, hoe goed onderbouwd het ook is, alles negatief is.

Nu verwacht ik dat ik weer op me kop krijg omdat ik het niet met het zweeppunt eens bent. ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:48

Ook met je zweep in de koker had ik er wat van gezegt. Die MOET nl ALTIJD in je hand.

Ook met zweep in je hand moet er altijd iemand bij zijn, en juist als je het maar 1 keer in de paar maanden doe (omdat er dan geen routine).
Met mijn merrie waar ik ZZ mee start en enorm braaf is heb ik altijd iemand er bij en van het los stappen aan een contact teugeltje tot het uitstappen aan een contact teugeltje altijd de zweep in mijn handen. Waarom? Niet omdat hij zo wild is dat iemand moet helpen of omdat hij te lui is om door te lopen, maar omdat het puur noodzaak is.

Het is echt een leuke aanspanning. Maar er is gewoon een hoop mis door gebrek aan ervaring (en/of goede begeleiding). Mennen is een dure sport en gevaarlijk als je het niet goed aan pak. Als je het geld niet heb om het goed aan te pakken, doe het dan niet (of nog niet en spaar nog even door).

Er komen goede tips, met onderbouwing maar daar wil je niets mee doen volgens mij.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:04

Mij valt als eerste op dat je een hele brave pony hebt, Je kar is niet in balans waardoor het gewicht op het schoftje en de broek rust, vooral dat laatste is erg vervelend voor je pony. Zweep is al genoeg over gezegd en als hij in de zweepkoker zou staan zou ik het net zo erg vinden, kan je pony hier niet tegen probeer dan eens oogkleppen en een ervaren menner erbij om te helpen. Dat hoeft neit altijd veel geld te kosten.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 19:21

Sonjim; Dankjewel. Ik ga nogmaals op zoek naar iemand die les kan geven bij mij thuis. Dat heb ik al is eerder gedaan, maar toen besloot ik dat ik toch niet vaak zou gaan mennen dus toen ben ik ook gestopt met zoeken. Ik ga ook niet eerder mennen voordat de sulky in orde is. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:27

Ies_ schreef:
Sonjim; Dankjewel. Ik ga nogmaals op zoek naar iemand die les kan geven bij mij thuis. Dat heb ik al is eerder gedaan, maar toen besloot ik dat ik toch niet vaak zou gaan mennen dus toen ben ik ook gestopt met zoeken. Ik ga ook niet eerder mennen voordat de sulky in orde is. :)

Maar..... als je zelf nog moet leren mennen dus, en je pony ook niet 100% vertrouwd en beleerd is voor de wagen....
Waarom dan geen les nemen? 'omdat ik toch niet zo vaak zou gaan mennen'. Zo'n redenering vind ik nou wel erg jammer, je moet het toch leren vóordat je zelf begint aan te prutsen, toch? Dat je niet vaak gaat mennen wil niet zeggen dat er dan niets verkeerd kan gaan. Ookal men je niet vaak met haar, in een weitje en altijd met iemand er bij, dan nóg kunnen er ongelukken ontstaan. En inderdaad zoals Dennis ookal aangaf, júist de pony's zoals deze die niet 100% vertrouwd zijn met het mennen en waarvoor het mennen niet dagelijkse routine is, zullen eerder problemen geven en vormen dus vaak ook een groter risico.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:37

Ik zie niet heel veel verschil met de vorige keer: je broek hangt nog steeds prut, de bevestiging van je broek aan het lamoen is nog steeds niet goed, je pony heeft te veel druk op haar rug door je onbalans en er is nog steeds geen zweep. Je heb al wat ongelukjes gehad in de tussentijd, waar wacht je nou op: dat jullie samen in het hek belanden of in de sloot?

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 19:43

Wat mij betreft mag hier een slotje op. Ik weet dat alles uiteindelijk op hetzelfde uitdraait. Ik blijf wel lekker doen wat ik normaal deed. Alleen dan laat ik het mennen weg. Scheelt een hoop gezeik en blijkaar ook een hoop pijn voor m'n pony...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:26

Mennen is hartstikke leuk, je heb een leuke pony, tuigje en wagentje dus waarom zou je het laten? Je moet het alleen wel goed doen en er gewoon eens iemand naar laten kijken die er echt verstand van heeft