rugspieren trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim2005

rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:26

Heeft iemand naast het rijden nog tips om de rugspieren van je paard extra te trainen, bijvoorbeeld dmv grondoefeningen zodat je er niet op zit?

Mijn paardje heeft nl niet echt veel bespiering rondom de schoft en ruggegraat en heeft hier ook wat moeite mee tijdens het rijden. Hij zit nogal vast in de schoft en laat hierdoor ook niet makkelijk los en loopt niet over de rug tijdens het rijden. Ik heb nu een nieuwe trainer die mijn paard correct kan rijden, maar daarnaast zou ik hem ook graag wat spieren laten 'kweken' door bv. te longeren.

Velen raden me aan om te longeren met dubbele longe en mijn paard goed zijn achterhand te laten gebruiken. Maar hoe kan ik nou net zien of hij zijn achterhand goed gebruikt en bv. niet op de voorhand gaat lopen?

Dus tips zijn graag welkom

groetjes Kim

Air

Re: rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:27

Het zadel is ruim genoeg? Dat kan namelijk ook het probleem zijn dat de spieren bij de schoft zich niet kunnen ontwikkelen.

Verder kan je inderdaad grondwerk gaan doen: zou ik eerst wel les innemen, het lijkt makkelijk maar dat is het zeker niet. :=
Je kan op de grond namelijk ook heel veel oefeningen doen en je paard lengtebuiging ed. aan laten nemen.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:29

x_Marr schreef:
Het zadel is ruim genoeg? Dat kan namelijk ook het probleem zijn dat de spieren bij de schoft zich niet kunnen ontwikkelen.

Verder kan je inderdaad grondwerk gaan doen: zou ik eerst wel les innemen, het lijkt makkelijk maar dat is het zeker niet. :=
Je kan op de grond namelijk ook heel veel oefeningen doen en je paard lengtebuiging ed. aan laten nemen.

Zadel past goed, ik heb dit speciaal laten nakijken ;)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:34

Om de russpieren te trainen is de pasoa teugel het fijnst vind ik. Lekker laag en lang inspannen en dan zorgen dat je paard goed voorwaarts is. Als je dit goed doet zie je de rug ligt opbollen, laat hij voor lekker los en zie je een goed ondergezet achterbeen. Als je paard er lekker bij gaat briezen is het helemaal ontspannen.
Als je nog geen ervaringen hebt met hulpteugels is het verstandig je eerst een paar keer te laten begeleiden.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:36

waart je op moet letten bij het trainen van de rugspieren is dat de achterbenen goed ondertreden. Als ze ze niet goed onderbrengen dan gebruiken ze de rug minder. Je kan proberen hier op te letten. Ben je bekend met Karen Rohlf? Anders moet je ff googlen. Zij heeft hele goede boeken en dvds en doet veel online training van haar paarden.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:36

Monster_tos schreef:
Om de russpieren te trainen is de pasoa teugel het fijnst vind ik. Lekker laag en lang inspannen en dan zorgen dat je paard goed voorwaarts is. Als je dit goed doet zie je de rug ligt opbollen, laat hij voor lekker los en zie je een goed ondergezet achterbeen. Als je paard er lekker bij gaat briezen is het helemaal ontspannen.
Als je nog geen ervaringen hebt met hulpteugels is het verstandig je eerst een paar keer te laten begeleiden.

Ik heb ooit eens een pessoa geprobeerd bij mijn paard met als gevolg: bokken, bokken en nog es bokken :p Hij is helemaal niet gek van dat 'ding' achter zijn achterste. Dit had ik bij het begin ook met dubbele longe, dus mss moet ik wel nog eens een pessoa opnieuw proberen? Hij is ook helemaal niet voorwaarts aan de longe, hoe kan ik dit bevorderen? Als hij zijn achterste hoeven op dezelfde afdruk zet als zijn vorenste is dat dan genoeg of onvoeldoende?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:37

Ik heb mijn paard een half jaar op rust gehad wegens een blessure. daarna begonnen met 3x per week licht werk aan de longe met de pessoa op de laagste stand (stap en draf)
De rugspieren en vooral naast de schoft zaten er zo weer aan.

Galop aan de pessoa ben ik niet zo`n fan van, het paard trekt zich bij iedere sprong in de mond. Met een hogere stand is dat al wat beter, maar toch ;)

Om de achterhand er goed bij te krijgen kun je je paard veel overgangen laten maken en schakelen in tempo

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:38

Als ie erg bokt zou ik de pessoa eerst nog niet aan het bit vastmaken, maar eerst goed laten wennen aan het bontje ;)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:42

Als pessoa niet gaat lukken zijn touwtjes die je tussen de benen vast maakt ook wel prettig. Maar denk er ontzettend goed op dat je ze niet te strak zet. Als je paard niet voorwaarts is dan gewoon aanpakken. Zweep er bij en doorlopen, anders krijg je ook absoluut geen goed rug gebruik. Dat van die hoefafdruk verschilt per paard. Zou er gewoon iemand die er verstand van heeft laten kijken, en die kan je dan gerichte tips geven voor jou paard.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:42

Monster_tos schreef:
Als pessoa niet gaat lukken zijn touwtjes die je tussen de benen vast maakt ook wel prettig. Maar denk er ontzettend goed op dat je ze niet te strak zet. Als je paard niet voorwaarts is dan gewoon aanpakken. Zweep er bij en doorlopen, anders krijg je ook absoluut geen goed rug gebruik. Dat van die hoefafdruk verschilt per paard. Zou er gewoon iemand die er verstand van heeft laten kijken, en die kan je dan gerichte tips geven voor jou paard.

Oké, bedankt voor de tips. Ik laat mijn trainer eens kijken als ik aan het longeren ben. :p

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:55

Heel verstandig!! Succes er mee!

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:01

Ik moet ook grondwerk doen met mijn merrie,
ik moest haar longeren aan het halster en dan met een longeersingel om aan de longeersingel had ik een bandage geknupt voor onder haar billen zodat ze de achterhand er beter onderzette.
Ook moest ik haar longeren met hoofdstel, elastiek naar beneden en longeersingel en dan de longe door de singel naar het bit, zodat ze ging inbuigen en neerwaarts ging.
ook kan je balkjes draven, zolang ze haar hoofd maar naar beneden doet.
als het paard de achterhand er goed onderzet is ze goed voorwaarts maar dat is wel bij elk paard anders te zijn. succes

Quintolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:23

Wat ik altijd gehoord heb is dat ze meeste spieren krijgen als ze vw nw lopen , Pessoa kan hierbij een goede hulpteugel zijn