Creatief met een tweejarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Creatief met een tweejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 17:21

Ik ben niet zo heel erg bekend met NH maar zeker wel gefascineerd alleen zie ik door de bomen het bos even niet meer.

Sinds begin van deze maand staat mijn tweejarige op "stal" (maak je niet ongerust hij staat overdag gewoon lekker buiten) maar ik wil er natuurlijk nog niet mee aan het werk op een manier die belastend voor hem is.
Nou heb ik normaal aan laten wennen aan de normale omgangsvormen, voetjes geven, verkeersmak maken en dat soort dingen wel even werk en kun je gezellig aan de slag alleen deze lijkt een wat oude ziel te hebben.
Na 3 weken geeft hij feilloos alle voetjes, loopt hij door het bos, door plassen, langs vrachtwagens enz en kan ik er van alles mee.

Leuk zou je denken maar hij lijkt zich wel te vervelen. Als ik hem even in de paddock zet komt hij door het draadje gezellig naar me toe en ik wil hem dus wel wat uitdaging geven zonder hem teveel te belasten.

Wie heeft goede ideeën?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:04

Naast de fiets leren lopen, enge dingen bezoeken, obstakel/schriktraining, leren vaststaan en stil blijven staan (ook als jij even het hoekje om gaat), braaf zijn tijdens bekappen, aanrakingsoefeningen, trailerladen... Tsja, wat niet eigenlijk. Alles met mate natuurlijk. Het is ook prima om eens een aantal maanden niets te doen bijv.

Persoonlijk vind ik Parelli een hele leuke NH stroming, ook prima om mee te beginnen met je jonge paard (wijken voor druk, the seven games etc.).

In ieder geval zou ik ver weg blijven van de longeercirkel/roundpen. Als je je paard al kringetjes om je heen wilt laten lopen zou ik daar nog minimaal drie jaar mee wachten, en nu alleen nog maar rechtuit gaan.

En verder vind ik dat jonkies (oke, eigenlijk alle paarden) 24/7 buiten horen te lopen in een gemengde groep :).

El_vis

Re: Creatief met een tweejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:00

wat dani zegt: langs de fiets lopen; schriktraining en dergelijke, ik zelf vind ik dat de parelli stroming ook erg leuke oefeningen en ideeen heeft voor jonge paarden. (hebben daar ook speciaal dvd's voor enzo.)
en idd wegblijven bij het longeren en dergelijke.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:04

Alles wat je eigenlijk nog meer kan helpen voor later.
Dus idd schriktraining. Eerst langs een zeil lopen, dan erover heen, en dat net zo lang opbouwen tot je het op hem kunt leggen. En dat met ieder voorwerp wat je maar kunt bedenken.
(Paraplu's, dekjes, opblaasdingen, etc.)

Scheelt je later een hoop gedoe met zadelmak maken. Wat is er immers eng aan een mens als je ook een opblaaskrokodil op je rug hebt gehad?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:05

is longeren voor een jong paard dan slecht?
toen wij op zoek waren naar een paardje zijn we ook wezen kijken bij een 2,5 jarige en die werd geregeld gelongeerd...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 12:17

Bedankt voor de reacties zover.

Dani: naast de fiets lopen is niet helemaal een optie doordat er geen pad is waar ik kan fietsen en ook nog ruimte is voor een paard. Hij kan al vaststaan ook als ik weg loop, loopt zo te trailer op, staat sinds vandaag ook zonder moeite naast een paraplu (binnen 2 minuten)
Longeren is sowieso niet aan de orde natuurlijk.
Als je hier in de omgeving een stal weet waar er goed voor de paarden gezorgd wordt, ze droog kunnen staan en ze 24/7 naar buiten kunnen dan hoor ik het graag maar ik heb het niet kunnen vinden. Over een week of 3 mag hij in het koppel maar nu zou hij nog vruchtbaar kunnen zijn. Dan loopt hij de hele dag buiten en staat hij 's nachts naast paarden met half open boxen dus heel veel sociaal contact.

El_vis: ik ben al op zoek naar een beetje betaalbare DVD's van Parelli maar dat valt nog niet zo mee helaas.

Miss_Malfoy: zeil kan ik wel eens mee aan de slag gaan. Vrees dat hij daar ook weer niet van zal opkijken maar wie weet.

Wereld: commercieel gezien is het longeren van jonge paarden aantrekkelijk omdat ze dan mooi in de bespiering komen. Maar longeren is de meest belastende manier van beweging geven omdat ze op een cirkel moeten lopen wat een enorme aanslag is om de gewrichten en dan met name de banden daarvan die bij een jong paard nog heel slap zijn. Daarom wil ik dat niet doen tenzij er een goede reden voor is en die is er in dit geval niet.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:34

What about gewoon in het land laten met speelgenootjes?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:54

@Katja: Ach alleen maar mooi toch? 't is fijn als je de kans hebt zo'n jong dier al wat van de wereld te laten zien, en al helemaal als dat ook nog vrij makkelijk gaat. :)
Tja als het allemaal goed gaat kun je mischien ook buiten wandelen, 't is nu oogstijd, veel trekkers, dus mis kun je 'm daar van een afstandje aan laten wennen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 17:03

Ik wandel al hele stukken buiten met hem, trekkers geen probleem, vrachtwagens en fietsen ook niet. Vandaag los in het weiland een paraplu op zijn rug kunnen leggen. (inmiddels weer ingeklapt)

wimmus schreef:
What about gewoon in het land laten met speelgenootjes?
What about even het topic lezen. Ik geloof niet dat je reactie op deze manier echt een oplossing gaat vormen voor me.
Hij is net gecastreerd dus mag sowieso de komende 3 weken nog niet in het koppel meedoen.
We willen hem niet meer naar de 24/7 buiten opfok hebben omdat hij daar echt verreweg de schraalste van de groep was zonder dat daar een medische oorzaak voor te vinden is. Nu hij wat krachtvoer bij krijgt trekt hij goed bij en krijgt hij dus ook de kans om wat beter te groeien.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:05

Haha je paard is gewoon te braaf. Tja dan zou ik het ook even niet meer weten. :P

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 17:07

Dat probleem had ik dus ook.
Ik wil hem toch mentaal wat uitdagingen geven aangezien hij nogal creatief lijkt en ik wil voorkomen dat hij zich verveelt maar je wil ook rekening houden met zijn leeftijd.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:09

Is inderdaad lastig, kan me 't wel voorstellen ja.

Behendigheidsparcoursje bouwen en hem daar door heen loodsen? Dus bv. balken in een L vorm op de grond, en dan achteruit erdoorheen manouvreren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 17:11

Dat soort dingen zijn denk ik wel leuk voor hem. Ik moet gewoon veel gaan lezen en kijken vrees ik. Werk toch al heel lang met paarden maar zo één als deze heb ik nog niet meegemaakt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:12

Ok nou ben benieuwd. :)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:12

Katja schreef:
What about even het topic lezen. Ik geloof niet dat je reactie op deze manier echt een oplossing gaat vormen voor me.
Hij is net gecastreerd dus mag sowieso de komende 3 weken nog niet in het koppel meedoen.
We willen hem niet meer naar de 24/7 buiten opfok hebben omdat hij daar echt verreweg de schraalste van de groep was zonder dat daar een medische oorzaak voor te vinden is. Nu hij wat krachtvoer bij krijgt trekt hij goed bij en krijgt hij dus ook de kans om wat beter te groeien.

Sorry, dat had ik niet uit je berichten begrepen.
Als hij onderaan de rang staat is opfok idd niet zo fijn (tenzij je een andere opfok vind waar bijvoeren een optie is }> )

Bij Parelli valt veel uitdaging te vinden. Wijken voor druk (en dan op alle mogelijke manieren, denk ook aan hoofd laag brengen, achterwaarts aan staart..)
Je kan via youtube-parellifilmpjes vast genoeg inspiratie op doen.
Misschien kun je hem ook een grote bal geven, dat vinden de meeste jonge paarden ook een leuk speelobject en daar kun je samen ook plezier aan beleven. Of ander speelgoed, zie bv http://www.bitloosrijden.nl/equispirittoys.htm Kost alleen wel wat.
Als vrijheidsdressuur je ligt, kun je hiervan ook de 'simpele' (lich. niet-belastende) oefeningen van aanleren.

Als anti-verveling voor als je er niet bent; wilgentakken!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 11:13

Stomme is dat hij lang niet de laagste in rang was en dus genoeg te eten kreeg maar het lijkt erop dat groei, zelf het lichaam warm houden en uitsluitend ruwvoer voor hem even te veel was.

Ik ga eens even de link bekijken met het speelgoed.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 01:49

Ik herken een hoop in jouw verhaaltje...

Mijn pony was dan eigenlijk niet zo makkelijk, hij is wel heel erg nieuwsgierig en ondernemend en vaak ook erg extravert, en dat maakt het 'anders'. Hij is slim en leert gauw en ik moest ontzettend oppassen om niet te snel te gaan en moest mijn best doen om de boel uitdagend te houden, zeker als je niet te veel fysiek wilt belasten.

Ik denk dat de uitdaging hem vooral zit in de dingen die je tegenkomt in het dagelijkse leven.
Flinke stukken wandelen en enge dingen tegenkomen en verder inspecteren. Enge dingen zijn vaak ook niet echt eng, maar als er prikkels van meerdere kanten komen, tegelijk (onoverzichtelijke kruispunten, dingen wel kunnen horen maar niet zien, enz.), dan is het vaak wel weer heftig.
Alle basis-principes (wijken voor druk!) kun je eigenlijk al veel verder uitbreiden dan vaak wordt gedaan als basis voor het rijden. (Dus al superscherp maken aan de hand!)
Je kunt zijn lichaam en conditie trainen en hem uitdagen door lange(re) stukken te gaan wandelen. Als je dat durft kun je ook met hem fietsen, of wellicht steppen. Dat klinkt gek, maar dat is veiliger dan fietsen en supertof om te doen; werken jullie samen!
Wanneer hij interesse heeft in iets, behalve door aan iets te voelen of iets in zijn mond te stoppen, kun je dit verder uitbreiden. Leer hem alleen op commando dingen op te pakken, en verder niet. (Bv. mbv clickeren)
Speelgoed - hoeft niet duur te zijn, gebruik je fantasie!
Bedenk werkelijk alle enge dingen die je tegen kunt komen en oefen hiermee. (Eh ja, mijn pony was redelijk bomproof maar keek toch aardig gek op bij de automatische schuifdeuren van de supermarkt... :D) Dus blijf ook trailerladen, bekappen, rare dingen opzoeken, vastgebonden staan, stilstaan, enz.
Ga alleen met hem op pad, zonder andere paarden.
Kijk of je eens mee kunt doen aan een in-hand-trail als je denkt dat hij dit echt durft (en niet zijn stress wegstopt), of oefen eens een horsemanship-proefje aan de hand. Of bouw eens een heel parcours waarin je dit combineert en doorloop dat met hem.
Speel wat Parelli met hem. Je kunt vast filmpjes genoeg vinden om wat inspiratie op te doen. Eventueel heb ik wel wat dingen van level 1 voor je te leen - al weet ik niet zeker of dat iets voor jou is en of je er veel nieuwe dingen uit haalt.
Eventueel kun je hem wat vrijheidsdresuur leren, als je dat leuk vind.

Kortom: doe eens gek!! :D

En onderhoud de boel ook. :)

De sessies hoeven (moeten!) niet lang te zijn, maar dan is hij wel even bezig geweest, uitgedaagd en in handen geweest. :)
In het koppen zal hij zijn aandacht en energie ook weer nodig hebben voor de andere paarden.
Misschien komt ie dan ook niet meer door het draadje heen. ;)

Ik heb mijn pony dan pas laat ingereden (5) maar pluk nog dagelijks de vruchten van mijn voorbereiding. :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 02:00

ik heb een veulen van 5 maanden en daar loopt ik ook al kleine stukjes mee buiten. hij is van zichzelf al vrij rustig dus hoop dat het in de toekomst met andere dingen ook zo gemakkelijk gaat :)

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:42

Mijn tweejarige is ook heel rustig en makkelijk en ik heb ook het idee dat ze zich snel verveelt. Ik heb laatst een zeil gepakt. Eerst vond ze het eng, maar het duurde 3 minuten en teon lipe ze eroverheen. Later heb ik het opgepakt en op haar rug gelegd, zelfs over haar hoofd. Ze heeft er helemaal niks van. Ik begin volgende week met NH lessen en we doen ook een beetje vrije dressuur.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:53

Leuk topic aangezien ik zelf ook een 2,5 jarige heb.

Die van mij kent stilstaan, voetjes geven, volgen, aan de hand lopen, dekens op en af doen, de trailer en ik ben sinds een maandje met hem aan het wandelen langs het spoor, drukke wegen en rustige wegen. Verder heb ik een skippybal in zijn stal hangen. Vind hij soms leuk om mee te spelen.

Verder heb ik wel eens naast hem staan springen, met mijn armen lopen zwaaien en hem overal aanraken.

Leuke ideeën om met zeil ed aan de gang te gaan :)