Sinds 3 weken heb ik een 1,5 hengst. Hij meet nu ongeveer 1,40. Ik ben sinds een week begonnen met het grondwerk. Nu heb ik een paar vragen en hoop dat jullie mij er mee kunnen helpen.
De pony is heel erg onrustig/angstig/dominant. Hij bijt nogal en slaat met zijn voorbenen als het hem niet zint. Als hij probeert te bijten, "block" ik hem met mijn arm. Alleen reageert hij hier niet op. Als ik hem vervolgens een paar stappen achteruit zet, begint hij met zijn hoofd te schudden en met zijn voorbenen te slaan / schrapen over de grond. Als ik met hem aan de hand loop, loopt hij ook dwars door me heen. Vervolgens als ik hem dan weer een paar passen achterwaarts zet, gaat hij weer met zijn benen slaan/schapen over de grond en happen.
Hij heeft meer aandacht voor de dingen op zich heen dan voor mij. Als ik vervolgens om zijn aandacht vraag laat hij duidelijk zien dat hij hier geen "zin" in heeft.
De pony heeft duidelijk nog geen vertrouwen in mij en probeert mij op alle vlakken uit. Hoe kan ik dit verhelpen/voorkomen op een diervriendelijke manier? Dus niet met slaan, stem verheffen, schoppen enz.
Ter aanvulling. Voor de rest is het een hele lieve pony. Als ik het land in loop, komt hij direct naar me toe lopen en is het een lieve pony. Waarschijnlijk omdat hij zich hier "veilig" voelt in een kudde met andere paarden.
Uit je verhaal maak ik op dat hij je niet als "leider" ziet en je hier continu op uitprobeert. Waarschijnlijk is het voor hem nog niet duidelijk en daarom probeert hij je zoveel uit.
Misschien moet je voor hem nog duidelijker zijn zodat hij meer vertrouwen krijgt. Als ik jou was, zou ik beginnen met heel duidelijk grenzen aan te geven en dit heel consequent te doen. Bijv. dat als je naast hem loopt en hij tegen je aanloopt je hem wegduwt (dit is gedrag wat paarden onderling ook doen) Het mooiste zou zijn dat je dit bijv. aan ziet komen en je hand omhoog doet zodat hij er niet langs kan.
Je kunt kijken hoe Chris Irwin dit doet bijv. die geeft een paard op paardenmanier op zijn kop.
Als je consequent bent, weet het paard wat hij aan je heeft. Dit geeft vertrouwen.