zonder zadel schadelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gwoonRosaa

zonder zadel schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:18

misschien een stomme vraag hoor, maar ik weet het echt niet!
het zit zo,
ik heb een leuke verzorg pony waar ik vrijwel bijna altijd zonder zadel mee rij
laatst heb ik daar een opmerking over gekregen dat dit slecht voor zijn rug zou zijn..

iemand een idee hoe dat zit?
bedankt!

Alicia2u

Re: zonder zadel schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 06:16

Het ligt er mar helemaal aan hoe je paard je draagt zonder zadel. Als ze met weggedrukte rug op de voorhand rondsjouwd is het inderdaad niet erg gezond, maar als ze netjes de rug bol maakt en het gewicht ook wat meer op de achterhand neemt kan het veel minder kwaad. Wat je je moet beseffen is dat je zonder zadel geen drukverdeler hebt tussen jou en je paard. Het is dus erg belangrijk dat je netjes kunt zitten en niet zit te bonken. Ook speelt je eigen lichaamsbouw een rol: als je licht bent met weinig spekjes, heb je soms ook uitstekende botten die je paard pijn kunnen doen.
Kijk na het rijden eens naar de haren op de rug van je paard. Die moeten na de rit nog gewoon plat liggen. Als er haren overeind staan, ben je niet goed gezeten en je paard belemmerd in de beweging. De haren gaan dan afschuren en rechtopstaan door de wrijving. Dit kan je soms helpen om te kijken waar het eventueel mis gaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:28

Loopt al een levendig topic over.

gwoonRosaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 11:11

okee bedankt!
nou aan spekjes ontbreekt het bij mij niet haha.
paard kan netjes zijn rug ontspannen en loopt goed op de achterhand.

ik denk dat ik het maar gewoon even ga uitproberen en kijk hoe het paardje reageert,
bedankt iig!
kuggur, heb je een link voor me?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:20

[RT-D] Zonder zadel, slecht? ,bekijk vooral Huertecilla´s posts goed, hij legt vrij helder uit waarom een (uiteraard goed passend) zadel altijd beter is dan zadelloos. Je kunt de zoekfunctie ook eens uitproberen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:53