Sinds 1,5 maand heeft de eigenaresse van mijn bijrijdtinker er een haflinger bijgekocht. Haflinger is 9. Recreatief aangereden en in het verleden ook aangespannen. De haflinger heeft het laatste half jaar bij een meisje gestaan dat er alleen mee buiten reed en zij reed hem op een ongebroken stang met dubbele teugel.
Nu de haflinger bij ons staat heeft de eigenaresse hem laten omscholen naar western. Hier zijn we overigens nog mee bezig. Zij heeft nu een snaffle bit aangeschaft om hem op te rijden. Een soort gelijk als hier onder afgebeeld.

Teugels worden bevestigd aan onderste ringen en er zit tevens een kinketting aan bevestigd.
Nu ben ik gewend met een (dubbel)gebroken trensje te rijden en loop ik tegen het volgende aan:
Haflinger valt ontzettend naar binnen tijdens het rijden. Daarbij is hij heel erg gefocust op andere paarden in de bak. Hij wil hier voortdurend naartoe en wanneer ze in de buurt komen valt hij ze aan (wordt inmiddels al minder). Regelmatig pakt hij het bit vast, gaat er aan 1 kan inhangen en gooit zijn hele hoofd en hals in de strijd om de kant op te gaan die hij wil.
Hij is nog onvoldoende getraind op de neckraining om hem hierop goed te kunnen corrigeren Ik voel mij daardoor gedwongen hem de kant op te dwingen waar ik heenwil dmv het scharenbit. Dit werkt dan al bijna niet want we rijden in principe zonder teugelcontact en eer ik contact heb met de mond is hij al lang de andere kant opgedraaid. Uiteraard gebruik ik ook mijn been en zithulpen! Maar, ook dit is ontoereikend.
Met de galop vind ik het ook lastig. Dit zijn we aan het oefenen want vindt hij moeilijk. Wanneer hij eenmaal in galop zit, slingert hij alle kanten op. Omdat hij bit vrij scherp is, probeer ik zoveel mogelijk te rijden op los teugelcontact. Maar, zoals ik al schreef, is hij op de nekraining nog onvoldoende getraind.
Ik merk dat ik dit een ongeschikt bit vind om hem te kunnen corrigeren/rechtzetten. Het is een bit om op losse teugel te rijden, maar hier heeft hij op het moment nog onvoldoende steun aan.
Nu is hij in het verleden bitloos gereden (ik weet niet precies welke optoming) en lijkt het mij fijn dit opnieuw op te pakken. Nu vraag ik mij echter af of een bitloze optoming in dit geval geschikt is terwijl de basis van het probleem nog niet is opgelost (paard moet eerst rechtgereden worden en balans terugvinden). Het is wel de bedoeling dan te kiezen voor een bitloze optoming waarbij gereden gaat worden op de nekraining (bosal bijvoorbeeld?) want dit is uiteindelijk waar we naartoe willen.
Af en toe moet ik hem namelijk echt streng corrigeren door hem recht te zetten op teugelcontact, in combinatie met zit en beenhulpen.
Een lang verhaal en misschien moeten we ons eerst concentreren op de basis ipv de optoming, maar ik merk dat ik met dit bit niet overweg kan en hem hiermee niet fijn kan rijden. Alle tips/kritieken zijn welkom, mag betrekking hebben op het hele verhaal.
Alvast bedankt voor het lezen en meedenken.
Groetjes Annemie