bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladyAn

bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:06

Een vraag.

Sinds 1,5 maand heeft de eigenaresse van mijn bijrijdtinker er een haflinger bijgekocht. Haflinger is 9. Recreatief aangereden en in het verleden ook aangespannen. De haflinger heeft het laatste half jaar bij een meisje gestaan dat er alleen mee buiten reed en zij reed hem op een ongebroken stang met dubbele teugel.

Nu de haflinger bij ons staat heeft de eigenaresse hem laten omscholen naar western. Hier zijn we overigens nog mee bezig. Zij heeft nu een snaffle bit aangeschaft om hem op te rijden. Een soort gelijk als hier onder afgebeeld.

Afbeelding

Teugels worden bevestigd aan onderste ringen en er zit tevens een kinketting aan bevestigd.

Nu ben ik gewend met een (dubbel)gebroken trensje te rijden en loop ik tegen het volgende aan:

Haflinger valt ontzettend naar binnen tijdens het rijden. Daarbij is hij heel erg gefocust op andere paarden in de bak. Hij wil hier voortdurend naartoe en wanneer ze in de buurt komen valt hij ze aan (wordt inmiddels al minder). Regelmatig pakt hij het bit vast, gaat er aan 1 kan inhangen en gooit zijn hele hoofd en hals in de strijd om de kant op te gaan die hij wil.
Hij is nog onvoldoende getraind op de neckraining om hem hierop goed te kunnen corrigeren Ik voel mij daardoor gedwongen hem de kant op te dwingen waar ik heenwil dmv het scharenbit. Dit werkt dan al bijna niet want we rijden in principe zonder teugelcontact en eer ik contact heb met de mond is hij al lang de andere kant opgedraaid. Uiteraard gebruik ik ook mijn been en zithulpen! Maar, ook dit is ontoereikend.

Met de galop vind ik het ook lastig. Dit zijn we aan het oefenen want vindt hij moeilijk. Wanneer hij eenmaal in galop zit, slingert hij alle kanten op. Omdat hij bit vrij scherp is, probeer ik zoveel mogelijk te rijden op los teugelcontact. Maar, zoals ik al schreef, is hij op de nekraining nog onvoldoende getraind.

Ik merk dat ik dit een ongeschikt bit vind om hem te kunnen corrigeren/rechtzetten. Het is een bit om op losse teugel te rijden, maar hier heeft hij op het moment nog onvoldoende steun aan.

Nu is hij in het verleden bitloos gereden (ik weet niet precies welke optoming) en lijkt het mij fijn dit opnieuw op te pakken. Nu vraag ik mij echter af of een bitloze optoming in dit geval geschikt is terwijl de basis van het probleem nog niet is opgelost (paard moet eerst rechtgereden worden en balans terugvinden). Het is wel de bedoeling dan te kiezen voor een bitloze optoming waarbij gereden gaat worden op de nekraining (bosal bijvoorbeeld?) want dit is uiteindelijk waar we naartoe willen.

Af en toe moet ik hem namelijk echt streng corrigeren door hem recht te zetten op teugelcontact, in combinatie met zit en beenhulpen.

Een lang verhaal en misschien moeten we ons eerst concentreren op de basis ipv de optoming, maar ik merk dat ik met dit bit niet overweg kan en hem hiermee niet fijn kan rijden. Alle tips/kritieken zijn welkom, mag betrekking hebben op het hele verhaal.

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken.

Groetjes Annemie

lailapri

Re: bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:23

hoe gaan dingen als longeren?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:34

Dit is een billy allen bitje.. Inderdaad bedoeld als scholingsbit om van twee naar één hand over te stappen. Als je je er ongelukkig mee voelt kun je de teugels ook hoger klikken. Dan is het weer geschikt voor directe hulpen.

Maar in het algemeen: als je paard naar binnen valt, neem recht op, geef been tot hij weer tussen de teugels wil lopen. Verder mag je best je teugels wat korter nemen zodat er teugelcontact is op het moment dat je het nodig hebt. In het begin rij je echt niet met waslijnen. En nog algemener: neem wat westernlessen. Dat helpt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:51

RT--> NA

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 08:40

Lailapri: ik heb hem zelf eerlijk gezegd nog niet gelongeerd. Ik rijd voornamelijk mijn andere bijrijdpaard. De haflinger rijd ik alleen op donderdag en dan krijg ik instructie (western). Dat is meteen ook een antwoord op jouw vraag Anya.
Ik vind zelf dat hij een vrij heftige reactie heeft op het bit, durf er daardoor zelf niet zo goed aan te zitten denk ik. Ook bang er verkeerd mee om te gaan omdat ik het niet gewend ben.
De teugels hoger klikken is wel een idee ja. Hoewel ik nu opeens begin te twijfelen of het bit waarmee wij rijden de bovenste bitringen wel heeft ...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:57

je hebt bij western toch ook van die trensjes gewoon enkel gebroken of een myler oid?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:00

ja die zijn er wel.. enkel gebroken. Deze billy allen is een dubbel gebroken bitje eigenlijk. Daar kun je gewoon mee rijden alsof het een trensje is, door de teugels omhoog te klikken.
Het kan trouwens ook zijn dat je kinriempje niet goed afgesteld is.. dat mag niet heel veel hefboom hebben. Vraag even je instructie of dat goed zit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:01

ik heb dit bit nog eens bekeken maar is het niet hetzelfde als een stang net mennen dat als je hem aan de ring vast maakt waar de kinketting aanzit (liverpoolstang) bij een bepaalde beweging van het paard de hele werking van het bit kan veranderen omdat de teugels dan hoger als het mondgedeelte komen en dan dus juist de andere kant op draait in de mond? Enbij zo'n liverpool kan je dan beter vastmaken aan het stangetje in de ring onder het mondgedeelte.
Wie weet dat toevallig?

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 09:30

Dat weet ik niet lailapri.

Maar, misschien heb ik niet de goede afbeelding gekozen om weer te geven met welk bit de haf nu gereden wordt. Bit is door eigenaresse gekozen in overleg met instructeur. Scharen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen, maar op het moment dat je beide handen tegelijkertijd omhoog brengt krijg je de hefboomwerking. M.i. zit kinketting erg strak. Toen instructeur laatst gereden had, was zijn kin zelfs een beetje open. Het staat mij erg tegen op deze manier te rijden. Dit is ook de reden dat ik het fijner zou vinden met een andere optoming te rijden. Kan het ook eens proberen met trens. Hij is echter wel gewend geweest met bitloze optoming te worden gereden.

Maar, misschien moet ik eerst meer gaan werken aan grondwerk e.d. om een goede basis te verkrijgen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:33

zit er een ketting aan?
Hmm een ketting gebruik je bij een volleerd op één hand te rijden paard. Hier zou ik altijd alleen een kinriempje gebruiken.
Redelijk strak is wel goed trouwens.. hoe strakker, hoe minder hefboom.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:36

misschien kun je je instructrice haar visie eens vragen, en eens voorleggen of het het probleem oplost of verlegd?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:52

Zo te lezen is de pony nog lang niet toe aan een dergelijk bit... als ik jou was zou ik het eens proberen met een billy allen trensje. Die heeft hetzelfde mondstuk als dit scharenbit alleen geen hefboomwerking. En dan een kinriempje eraan ipv een kinketting.
Het lijkt me voor de pony op zich wel fijn dat hij niet met heel verschillende optomingen wordt gereden door jou en de eigenaresse, toch? Want een bitloze optoming werkt weer helemaal totaal anders in en is niet noodzakelijk vriendelijker dan een trens.

Overigens... ik zou toch mijn vraagtekens hebben bij de instructie als het allemaal zo is als jij nu omschrijft... ze horen geen wondjes te krijgen van een kinketting.. en ook niet op een shank (want dat is dit, een snaffle is een trens!) gereden te worden als ze de neckreining nog niet voldoende onder de knie hebben

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 11:30

Ik zal inderdaad met eigenaresse / instructeur overleggen zelf met een trensje te rijden voorlopig of teugels vast te maken aan bovenste bitringen.

En inderaad een shank. Stom. Ben nog niet thuis in de westerntermen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:28

Je kunt toch ook gewoon bitloos western rijden (alleen niet op wedstrjden)? Doen wij ook (zie profiel) en bevalt ons prima! :D
Dan kun je later gewoon eens gaan afwisselen met een trensje (snaffle).