Filmpjes/DVD's rijden volgens NH methoden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Filmpjes/DVD's rijden volgens NH methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 18:46

Omdat ik zelf nog steeds met mijn pootje omhoog lig na en val van mijn paard, wil ik mijzelf een beetje 'bijscholen' ivm rijden via NH-methodes dmv het kijken van filmpjes/DVD's.

Even over ons.
Ik heb een 9-jarige arabische ruin waarmee ik net overgeschakeld ben naar westernrijden en waarmee ik echt de recreatieve westernrichting in wil.
In zijn gebruiksaanwijzing zou je kunnen lezen " Hoe minder jij in mijn mond komt, hoe relaxter ik ben", en ik leer hem meer en meer los te laten, maar heb daar meer moeite mee naar mate het tempo omhoog gaat.
Mijn belangrijkste bedoeling is op een relax paard fijn alleen op buitenrit te kunnen gaan. We gingen voor het ongeluk in groep mee buiten (maar omdat ze bij ons op stal een buitenrit zien als enkel stappen en een beetje draven, wil ik meer :o ) en één keertje hebben we mijn stalgenootje (zonder paard met ons mee) in het veld achtergelaten en zijn we alleen naar huis gewandeld, maar dit is nog niet bevestigd.
Dan ben ik van mijn paard gevallen op vakantie met hem, achteraf zijn rugproblemen geconstateerd (waarschijnlijk was dit voor een deel de oorzaak van zijn gedrag waardoor ik gevallen ben) en deze zijn ondertussen behandeld.
Aan de hand gaat mijn paardje makkelijk naar buiten en schrikt alleen van echt onverwachte dingen (bvb. een kat die opeens net achter hem uit een haag komt en waar het braafste paard op stal zelfs van schrok), van bvb. plastic langs de weg is hij helemaal niet onder de indruk en flapperende linten maken hem ook niets uit.
Onder het zadel is hij wel van wat meer onder de indruk, op buitenrit, want in de piste mag ik vanalles leggen ;)

Nu vroeg ik me af of jullie DVD's kennen of filmpjes weten te vinden waar ik iets aan kan hebben.
Ik dacht eventueel aan DVD's van parelli, maar weet dan niet welke jullie voor onze situatie zouden aanraden.
Natuurlijk zijn alle andere voorstellen ook welkom!

laurahi

Re: Filmpjes/DVD's rijden volgens NH methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:22

De dvd's van Emiel Voest zijn erg goed! Heel makkelijk te begrijpen en praktische tips.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 19:37

Maar gaan deze rond het rijden?
Want ivm met grondwerk heb ik al een heel aantal DVD's e.d.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:50

Ik vind de dvds van Parelli erg informatief. Maar het zijn er wel heel veel en ook vanalles verschillende onderwerpen. Ik weet niet wat je wil bereiken?

Wil je een handleiding tot hoofdstelloos rijden? wil je weten hoe je je paard kunt motiveren of rustig kan krijgen? wil je je angst overwinnen?

Dvds die ik je kan aanraden uit de successeries:
-Safe ride (je paard rij-klaar maken en houden)
-Calm ride (impuls onder controle houden en je paard motiveren)
-Ride out (buitenrijden)

Andere nuttige dvds:
Jumping with confidence (angst overwinnen)

Inspiratie:
-Freestyle patterns
-Finesse patterns (meer dressuur)

Als je echt een opleidingshandleiding wilt, zul je waarschijnlijk toch aan een oud level 1 en 2 pakket moeten komen (met boekjes) en/of lid worden van de Savvy Club.

Over andere methodes ben ik qua rijden niet zo zeer te spreken, omdat de informatie wat beperkt is vaak. Maar ik heb me niet in alle methodes verdiept, dus wellicht zijn er mensen die hier meer over weten?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 21:06

Ik vind ook dat rijden in veel systemen niet duidelijk terug te vinden is... Vandaar ook de vraag ;)

Level 1 heb ik liggen, maar qua rijden vond ik het minder... Het grondwerk daarvan beheersen we al...

Maar met al die nieuwe dingen van Parelli die er uitkomen, is het bos tussen de bomen moeilijk te vinden, vind ik ;)

Wel interessant om te lezen welke dvd's aanraders zijn!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:17

Level 2 heeft veel meer rijden erin zitten :) Verder zijn de dvds van de success series echt een aanrader als je level 1 al gedaan hebt :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:55

Citaat:
Hoe minder jij in mijn mond komt, hoe relaxter ik ben

Ik zou overstappen op bitloos rijden 8-)

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 08:11

Ik heb een bitloos hoofdstel (marylot crosslink, waarvan ik enkel de sidepull nog maar gebruikt heb) en kruip geregeld op mijn paardje op een touwhalstertje ;) Dus hij kent de beginselen van het bitloze rijden al wel, maar dit wilde ik inderdaad weer meer opnemen als mijn nieuwe zadel er is :j
Dus tips voor DVD's en filmpjes rond bitloos rijden zijn ook welkom :D

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:08

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:57

Alicia2u schreef:
Level 2 heeft veel meer rijden erin zitten :) Verder zijn de dvds van de success series echt een aanrader als je level 1 al gedaan hebt :)

idd. level 2 gaat weer een heel eind verder! en tegenwoordig zijn er ook een heleboel dvd's te vinden over specifiekere onderwerpen. bekijk parelli.com gewoon eens en zie welke rij-onderwerpen er te vinden zijn kwa dvd's ;)