Even over ons.
Ik heb een 9-jarige arabische ruin waarmee ik net overgeschakeld ben naar westernrijden en waarmee ik echt de recreatieve westernrichting in wil.
In zijn gebruiksaanwijzing zou je kunnen lezen " Hoe minder jij in mijn mond komt, hoe relaxter ik ben", en ik leer hem meer en meer los te laten, maar heb daar meer moeite mee naar mate het tempo omhoog gaat.
Mijn belangrijkste bedoeling is op een relax paard fijn alleen op buitenrit te kunnen gaan. We gingen voor het ongeluk in groep mee buiten (maar omdat ze bij ons op stal een buitenrit zien als enkel stappen en een beetje draven, wil ik meer
) en één keertje hebben we mijn stalgenootje (zonder paard met ons mee) in het veld achtergelaten en zijn we alleen naar huis gewandeld, maar dit is nog niet bevestigd.Dan ben ik van mijn paard gevallen op vakantie met hem, achteraf zijn rugproblemen geconstateerd (waarschijnlijk was dit voor een deel de oorzaak van zijn gedrag waardoor ik gevallen ben) en deze zijn ondertussen behandeld.
Aan de hand gaat mijn paardje makkelijk naar buiten en schrikt alleen van echt onverwachte dingen (bvb. een kat die opeens net achter hem uit een haag komt en waar het braafste paard op stal zelfs van schrok), van bvb. plastic langs de weg is hij helemaal niet onder de indruk en flapperende linten maken hem ook niets uit.
Onder het zadel is hij wel van wat meer onder de indruk, op buitenrit, want in de piste mag ik vanalles leggen

Nu vroeg ik me af of jullie DVD's kennen of filmpjes weten te vinden waar ik iets aan kan hebben.
Ik dacht eventueel aan DVD's van parelli, maar weet dan niet welke jullie voor onze situatie zouden aanraden.
Natuurlijk zijn alle andere voorstellen ook welkom!
Verder zijn de dvds van de success series echt een aanrader als je level 1 al gedaan hebt