[AR] trailer voor pony en tweewieler

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

b485

trailer voor pony en tweewieler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 09:02

Heeft er iemand ideetjes/foto's voor het vervoer van een pony en een tweewieler in 1 keer?
Pony is een welsh pony van 1m20 en tweewieler is van het zwaardere type.

Optie 1:
Tweewieler achteraan de klep hangen. Is voor mij niet mogelijk want ik heb een tweewieler van het zwaardere type en, ik wil bij mijn ponies kunnen zonder de koets te moeten afhangen

Optie 2: Koetsenframe aan de dissel. heb ik al gezien voor 4 wielers. Maar hoe zou dit kunnen voor een 2 wieler? De koets moet namelijk zodanig vast gemaakt kunnen worden zodat hij niet meer kan kiepen. Koets moet dan ook in de lengte staan (idem zoals bij een 4 wieler). En heb d eindruk dat het dan allemaal wat lang wordt.

Optie 3: Een trailer op maat laten maken waarbij het ponylaad gedeelte vooraan zit, met een voorlaaddeur. En er achteraan een frame is voor de koets op te zetten. Dan kan de koets wel in de breedte, en wordt het hele gevaarte minder lang. Pony moet dan wel leren om achterwaarts de trailer op te gaan, of moet er omgekeerd op staan.

Optie 4: koets in de trailer, maar waar laat je dan de bomen? Bij voorkeur haal ik die er niet telkens af, want is een gedoe om deze er terug goed in te krijgen.

Willen jullie meedenken? Of hebben jullie al ooit eens zo iets gezien?

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:17

Ik heb mijn pony ( shetlander van 90cm) voorin de trailer staan, de stangen hebben we laten zakken en de stang/schot achter haar zit niet achter in de trailer maar halverwege,zodat er achterin nog een vak over is waar dan dus de tweewieler staat.
Zij staat dus schuin in de trailer, en dan staat de tweewieler rechtop achterin de trailer. vastgebonden aan de klep zodat hij niet kan bewegen.
Via de deur voorin kan ik altijd bij de pony komen, maar als ze eruit moet, dan moet eerst de tweewieler eruit.
Maar zo kan ik wel alles meenemen.
onze pony is veel kleiner, :7 dus ik weet niet of zo'n constructie zou passen voor grotere pony's, ik denk het niet.
Zal toch iets worden van aan de klep hangen of op de dissel iets maken, denk ik.
Wij hebben ook lang zitten denken hoe nou alles mee te nemen !! Valt nog niet mee. beetje goochelen :?

Anke

Re: trailer voor pony en tweewieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:38

Ik deed het ongeveer zoals Marjo beschrijft.
Ik heb nu bij Hans van der Mee een frame laten maken voor mijn 2-wieler, achter op de klep.
Anders moet je een voorlader aanschaffen, en dan zo'n frame achterop de klep.
Zo'n koetsframe voor erop laten maken kost 1500,- en een frame voor achterop de klep 450,-.

AnoukD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:22

Een vriendin van mij heeft een speciale frame voor 2 wielers voorop laten zetten, de trailer is daarom ook verlengt maar dat is zo'n 1000 euro. maar dan is het ook wel heel stevig en het bevalt haar goed! misschien is het een idee voor jou, b485 ?! ;)

SammieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:26

Mijn sulky gaat altijd voorop tegen de trailer aan.
Er zitten ringen aan waar de sulky aan bevestigd kan worden.
Let wel op want dit kan niet bij iedere auto/trailer omdat er wielen aanzitten en dan kan je bepaalde bochten niet nemen als de auto voor de trailer staat staat.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:28

een tijdje geleden heb ik in een 1,5 paards trailer mijn pony voorin gezet, daarachter rechtop tegen de zijkant mijn sulky.
De pony had genoeg ruimte om te staan en kon ook snel langs de sulky uitgeladen worden als dat nodig was geweest.

AnoukD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:55

WinstonVDB schreef:
een tijdje geleden heb ik in een 1,5 paards trailer mijn pony voorin gezet, daarachter rechtop tegen de zijkant mijn sulky.
De pony had genoeg ruimte om te staan en kon ook snel langs de sulky uitgeladen worden als dat nodig was geweest.

Maar dan even een vraagje, wat voor pony is het dan? want met een c of groter wil dat sowieso niet, en het lijkt me sterk dat een a of b pony er dan in past.. ik heb het ook wel is geprobeerd met een b pony (van kennissen) en daar paste het lang niet ;) dus ik neem aan dat het een wat kleiner ras is ?! :P

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:50

Ik gebruik een 2 paards trailer met schuifbaar schot, en dan zet ik hem erin (gewoon normaal) en dan schot zo ver mooglijk opzei, kar er naast en schot tegen mijn sulkie aan schuiven. Ik heb de lamoenen van de sulkie dan over de stan aan de voorkant en dan vast gemaakt met een halstertouw. Werkt prima ;) En idefix heeft nog steeds genieg ruimte (hij is 1.03m)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:52

AnoukD schreef:
WinstonVDB schreef:

Maar dan even een vraagje, wat voor pony is het dan? want met een c of groter wil dat sowieso niet, en het lijkt me sterk dat een a of b pony er dan in past.. ik heb het ook wel is geprobeerd met een b pony (van kennissen) en daar paste het lang niet ;) dus ik neem aan dat het een wat kleiner ras is ?! :P

Met shetlander wekt dat idd prima, maar uit ervaring weet ik dan je een paard niet kan opvouwen, of dubbel kan klappen, en ook niet in feutes houding kan leggen :P ;) Haha, nee niet echt gebrobeert hoor ;)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 17:05

Bedankt voor jullie antwoorden. Niet alles was even bruikbaar, een tweewieler van 150kilo hang je nu eenmaal niet zo gemakkelijk op de klep.
Ik heb voorlopig de volgende oplossing: heb er een 2dehands ponytrailer bijgekocht. Een gewone aanhanger waar de koets op past hadden we al. nadeel is wel dat we met 2 auto's moeten rijden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:32

een tweewieler van 150 kg?! Heb je daar een foto van?
Tja je kunt natuurlijk ook met 2 auto's rijden of twee keer op en neer, eerst de kar brengen en dan de pony.
Er zijn er ook die concourswagentjes aan de trailerklep bevestigen, maar dan moet je wel met gewichten voor in de trailer werken zodat alles wel goed in balans blijft.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:44

Afbeelding

Kleine Henra veewagen voor shetlander tot 1.10 m en daar hangt in dit geval mijn tweewieler van ca. 70 kg aan.
Eigen constructie van de eigenaar van de trailer.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 21:27

@ Anke: dit is mijn tweewieler. Ik ben hem nog nooit gaan wegen , maar is toch wel redelijk zwaar

Afbeelding

Ik zie mij deze nog niet achteraan een laadklep hangen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:02

Die ziet er niet licht uit....

Afbeelding

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:50

Wij hebben een trailer met een verlengde dissel, daar kunnen we een rek opzetten voor onze tweewieler. Persoonlijk vind ik op de klep een beetje eng, je kunt zo niet snel je paard/pony uit de trailer halen mocht dat nodig zijn.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:48

* foutje
Laatst bijgewerkt door WinstonVDB op 10-11-09 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:49

AnoukD schreef:
WinstonVDB schreef:

Ja dat klopt inderdaad, het is een shet van 93 cm..
Maar ik lees dat je al een (tijdelijke) oplossing hebt :)