Harley aan de Longe! Tips gevraagt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Harley aan de Longe! Tips gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:24

hallo bokkers

vandaag heb ik Harley aan de longe gehad ;)
Harley is een paard wat ik op mijn werk rij.
Hij is bijna 4 geloof ik.

Ik zou graag tips willen over het longeren,
Ik heb alleen een longeersingel en een slof tot mijn beschikking. :+

Ik vond het vandaag erg goed gaan! hij was naar mijn mening mooi ontspannen en liep lekker met zijn koppie laag,
Ik heb de slof niet strak zitten maar dit is helaas door de kwalitijd niet goed te zien ;(
Hij kan mooi omhoog en omlaag met zijn koppie zonder dat de slof TE laag gaat hangen zodat er ongelukken kunnen gebeuren.
Ik heb de longe door het bit naar de singel gedaan omdat hij soms wat moeilijk stelling geeft,

Harley is wat overbouwd vandaar dat het heel erg lijkt dat hij op de voorhand loopt. :+

Bij 1 filmpje komt hij gelijk naar binnen toe als ik ho roep dit was uiteraard niet de bedoeling vandaar dat het filmpje zo kort is! :D

Hierbij een paar filmpjes van het longeren van vandaag! uiteraard hebben we ook gestapt en gegalopeerd, maar filmen en longeren is best lastig ben ik achter :P

http://www.youtube.com/watch?v=whTVr7Xla4M

http://www.youtube.com/watch?v=qQkjqlT6oJ0

http://www.youtube.com/watch?v=3B7iZI75-ho

hebben jullie tips wat ik anders zou kunnen doen??
_/-\o_

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 16:09

niemand die iets te zeggen heeft ;(

onley

Re: Harley aan de Longe! Tips gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:38

jawel

het touwtje in dit geval je slof

kun je ook tussen de benen vast maken naar het bit laten gaan
en dan vast maken op de onderste ring dan kan hij nog meer lang en laag gaan.
wat ik irritant vind is het klikken wat jij doet
je moet hem zo min mogelijk met je stem helpen als hij terug valt dan pas klikken of even met je zweep wijzen
ik zou hem ook niet hard laten draven (eerst film) dan gaat die over zijn tempo heen (heb ik het idee)

en dan nog als je hoo zegt komt die gelijk naar je toe
ook daarin zou ik hem eerst nog even een rondje laten stappen en hem erna pas na je toe pakken.

verder is het een erg leuk ding om te zien.

ow ja Dabo hier op bokt maakt handige schoftonderleggers in alle kleuren voor erg weinig geld.
en in een ruitershop krijg je van haamstra longeer touwtjes die glijden veel beter dan een slof teugel (ik longeerde vroeger ook met een slof en nu met touwtjes)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 16:45

dankjewel voor je tips :D met dat klikken is idd wat irritant, dat is zowaar een gewoonte geworden omdat hij nooit vooruit te branden was aan de longe, maar nu gaat dat veel beter maar ik doe het nog steeds :+

Normaal komt hij nooit naar mij toe als ik ho zeg ;) maar meneer had waarschijnlijk door dat ik het lastig vond om te filmen tegelijkertijd }:0 . vandaar dat de film ook stopte toen hij naar binnen kwam om hem te corrigeren ;)

de touwtjes hadden wij ook ooit maar waar die zijn gebleven ???? is een groot raadsel :D
vandaar dat we het nu met de slofteugel doen.

Klopt hij ging op het eerste filmpje wat snel idd! hier kwam hij net terug uit de galop en ik probeerde hem door te laten lopen omdat hij soms gelijk terug wil vallen naar de stap :7 dat doorlopen was dis goed gelukt :D ik had het zelf nog niet gezien dat hij zo snel ging.

ja leuk is harley wel :D ben ook helemaal verliefd op hem. hij mag nog wat forser worden, maar dat komt wel,

Met een dekje onder de singel werkt op zich ook wel, maar zon dekje is ook wel lollig idd, maar het is niet mijn eigen paard. en hij wordt ( als het goed is ) van het winter verhuurd, en om nu allerlei dingen voor hem te gaan kopen ;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:23

Idd dat geklik met je stemis totaal niet nodig.
Als ie doet wat ie moet doen, kun je gewoon je mond houden. Des te beter wordt hij aan je stemhulpen.

Ik houd niet van longeren met alleen iets aan de voorkant. Zeker niet voor een paard van bijna 4. Hij leert hier niet van op eigen benen lopen. Ondanks dat ie er wel ontspannen bij loopt.
Longeren is voor een paard een vrij zware belasting, zo op de volte.
Zeker voor zo'n jong paard.

Als je alleen beschikking hebt over een longeersingel en slof, zou ik gaan longeren op de klassieke dressuurmanier, dan heb je niet eens je singel nodig :D
En je werkt veel meer aan zijn achterhand, wat je nu eigenlijk overslaat.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 18:41

Def schreef:
Idd dat geklik met je stemis totaal niet nodig.
Als ie doet wat ie moet doen, kun je gewoon je mond houden. Des te beter wordt hij aan je stemhulpen.

Ik houd niet van longeren met alleen iets aan de voorkant. Zeker niet voor een paard van bijna 4. Hij leert hier niet van op eigen benen lopen. Ondanks dat ie er wel ontspannen bij loopt.
Longeren is voor een paard een vrij zware belasting, zo op de volte.
Zeker voor zo'n jong paard.

Als je alleen beschikking hebt over een longeersingel en slof, zou ik gaan longeren op de klassieke dressuurmanier, dan heb je niet eens je singel nodig :D
En je werkt veel meer aan zijn achterhand, wat je nu eigenlijk overslaat.

dankje wel voor de tips! omdat ik Harley zo gelongeerd heb, gaat het met rijden ook soepeler. daar ben ik blij om! normaal kruipt hij erg snel achter de teugel ( dit doet hij vanzelf ook aan de lange teugel doet hij dit ) maar nu ik hem gelongeerd met met de slof kruipt hij niet zo snel meer achter de teugel.
het is net of hij geleerd heeft waar hij ongeveer zijn hoofd moet houden.
harley loopt eigenlijk vanzelf al aan de teugel, daar hoef je eigenlijk bijna niets voor te doen.

ik heb gevraagt of een een pasoa kan komen voor het longeren, ik heb daar geen antwoord op gehad, maar dat komt vast goed! ;)

lisaleila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:03

je vergeet te zeggen of hij naar galop stap of draf moet want het is niet goed omn alleen te draven

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 20:40

lisaleila schreef:
je vergeet te zeggen of hij naar galop stap of draf moet want het is niet goed omn alleen te draven

het is erg lastig om te filmen en te longeren tegelijk ( althans dat vind ik! ) dus vandaar dat hij alleen maar in draf op de film staat! stap en galop hebben we uiteraard ook gedaan.
stap hebben we geprobeerd maar meneer had gelijk door dat ik aant klungelen was en kwam dus meteen naar binnen, wat hij normaal dus niet doet!. :))