Welke leeftijd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 03:32

Zit er aan te denken om met mijn jonge paard eerst wat VD te doen voordat we met het "echte" werk" beginnen (rijden ;)).
Maar wat is een goede leeftijd om hier mee te beginnen?

En voor een jong paard, welke trucjes zijn het meeste geschikt/ makkelijkste aan te leren? (En welke juist niet?) Hij kent verder nog helemaal niks, behalve meelopen aan een halster.

SanneK

Re: Welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:13

Ik heb mijne de jambette geleerd, vind 'ie helemaal prachtig om te doen :D
toen ik daar met hem mee begon was hij denk ik 1,5 jaar bijna 2 ;) en binnen een half uurtje had hij het door :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 20:56

Doet ie het nu niet uitzichzelf?
Ik ben hem net aan het leren om niet te schrapen op de wasplaats, zou hij snappen dat het soms niet mag, en soms juist wel gewenst is?

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:56

Nee hij doet het niet uit zichzelf, in het begin probeerde hij het wel en hoopte hij elke keer op een beloning, maar dit gedrag moet je gewoon negeren, desnoods moet je er bij weglopen ;)
En nu doet hij het alleen op commando :)

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:12

het maakt niet echt uit welke leeftijd je begint

maar ik zoubeginnen met trucs zoals jambette,op het blok, buigen, spaanse pas enz

mar nog niet de grote trucs zoals steigeren anders heb je tijdens het rijden alstie dan gereden is dattie ineens omhoog komt.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 03:10

Nou steigeren was ik zowiezo al niet van plan :)
Ik wil gewoon wat dingetjes aanleren om hem meer op mij te leren letten en gehoorzamer te maken. Samenwerken met mensen moeten ze gewoon leren, en ik dacht dan kan ik daar mooi een beetje VD voor gebruiken. Maar hoeft geen hele trucendoos te zijn ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 03:25

In princiepe kun je daar op elke leeftijd mee beginnen, het is alleen belangrijk om bij jonge paarden maar heel kort te trainen, beter 2x per dag 10 minuten dan 1x 15-20min.
Maar als ze jonger zijn dan 2 zou ik het bij een keer per week houden en gewoon wat fatsoensnormen bijbrengen, dus meelopen, voetjes geven, vaststaan, opzij op commando, terug op commando enz.
Simpele dingen die altijd wel van pas komen zijn bv voet optillen op commando en daarnaast kun je natuurlijk ook vast beginnen met voorbereidend werk voor het beleren. Dus een dekje op zijn rug, overal langsheen bewegen terwijl hij netjes blijft staan. Dekens, keer hoofdstel om of zadel erop leggen, dekensingeltje, je kunt van alles verzinnen wat hem gehoorzaam maakt en jou op den duur alleen maar voordeel opleverd.

Maar zoals ik zei; jonger dan twee maar af en toe, vanaf twee jaar zou ik het niet vaker doen dan 2 a 3 keer per week 15 minuten, dan houd je het ook nog leuk.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 00:05

Dankjewel Anneliesdj!
Dat was inderdaad mijn vraag een beetje. Hoe vaak en hoe lang enzo. Hij is net 2 geworden, en dingen zoals afspuiten, trailerladen, dekentjes op, zijn we allemaal wel mee bezig, maar wil graag wat afwisseling dus VD leek me leuk om een keertje te proberen. Hij is heel slim, ben begonnen met de clicker gisteren, en hij heeft nu al door dat 'ie moet wachten tot de click.
Maarja, hij heeft natuurlijk een concentratie vermogen van nul :D

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 02:43

misschien een beetje of topic.. maar hoe leren jullie je paardje zulke dingen aan ?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 05:37

Welke dingen? Bedoel je VD of afspuiten etc.?

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:14

Offtopic: Het idee is best wel simpel. Hier op bokt staan echt heel veel
kunstjes om te leren. Je doet alles in stappen en beloont hem
elke keer als hij wat goed doet. Dit is VD in het kort.

Ontopic: ik heb een boek over een soort van VD, maar ook andere dingen zoals zadelmak maken.
Daar staat in dat hij ongeveer 2.5 jaar moet zijn. Maar ik denk dat dat vooral gaat over dat zadelmak maken. Het lijkt met niet heel erg om vroeg te beginnen, dan is het gewoon voor het plezier!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 20:40

Ach, hij is bijna 2,5 en hij vind het geloof ik wel leuk tot nu toe :)
Eropzitten doe ik niet tot ie 3,5 is dus we hebben nog een jaar om wat VD te doen. Met dat boek bedoel je Nathalie Penquitt's Paardenschool?

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:52

Hé ja precies! :D
Ik vind het zelf wel een leuk boek, maar ik kom
met mijn verzorgpony niet echt verder. :(:)
Ik ben wel beniewd hoe het gaat, hou me op de hoogte! :D

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:11

Die van mij is nu 1,5 en ik doe nu al vd met haar, natuurlijk niet te veel of te lang, maar ik doe het wel. en ze vindt het geweldig! De dingen die ze nu kent is: kusje, flemen, rondje draaien, achteruit, jambette en de spaanse pas. :)