[H]Welke hengst voor mijn volbloed merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Radosny

[H]Welke hengst voor mijn volbloed merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 17:37

Ben al een tijdje aan het rondkijken naar een dekhengst voor mijn volbloed merrie.
Heb er volledig papier bij en het overgrote deel heeft gekoerst met goede resultaten :D
Nu ben ik alvast op zoek naar een hengst om haar in het voorjaar te laten dekken.
Even voor de duidelijkheid, het gaat dus om een volbloed hengst, die actief is (geweest) in de rensport.
Iemand ook enig idee aan wat voor bedrag ik moet denken qua dekgeld??
Laatst bijgewerkt door petraaken op 12-10-09 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:52

wat voor afstamming heeft je paard, foto, en verbeter punten??

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 20:25

afstamming weet ik zo niet uit mijn hoofd, zal ik de papieren even moeten nakijken.. Maar volgens mij is het aanbod niet zo groot, of zoek ik gewoon verkeerd? :+

JillTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:28

essiesilly schreef:
wat voor afstamming heeft je paard, foto, en verbeter punten??

Meer informatie enz.

Radosny

Re: Welke hengst voor mijn volbloed merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 20:35

Dat snap ik, voor de keuze.. maar waar het mij vooral om gaat is waar ik moet gaan zoeken..

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:41

Radosny

Re: Welke hengst voor mijn volbloed merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 20:42

thnx voor je reactie, zal eens gaan kijken!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:48

Moderatoropmerking:
Graag nog even een exterieurfoto en/of bewegingsfoto/filmpje van de merrie en wat ze voor minpunten en pluspunten heeft en wat de hengst moet bijbrengen of verankeren en wat je fokdoel is.

Radosny

Re: [H]Welke hengst voor mijn volbloed merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 20:53

Deze info heeft voor mij niet zoveel zin, ik weet niets van de achtergrond van de merrie, heb haar voor een spotprijs gekocht van iemand die niet meer wist wat ze er mee moest. De merrie was behoorlijk getraumatiseerd en kan ook niet meer bereden worden. Ik heb haar gekocht als gezelschapspaard, maar vanwege haar goede papieren en de positieve veranderingen vind ik het voor haar en voor mij zeker de moeite waard om een veulentje te fokken. Mijn vraag was overigens meer in het algemeen bedoeld. In welke richting ik dus moet zoeken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:33

maar dan willen we nogsteeds weten wat voor afstamming ze heeft, wat je er aan wilt verbeteren,(je ziet haar toch vaak zat lopen en qua exterieur) aan wat voor geld je zit te denken EN een foto van je paard, anders heeft het voor ons ook geen zin om voor je te gaan zoeken snap je?
ik weet er 1 die heeeele goede en fijne nakomelingen geeft, gekoerst heeft maar zijn nakomelingen zijn veel gevraagd in de sport en fokkerij..maar ja dan moet het wel op het 'bloed" passen en bij je merrie passen

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:00

en met je fokdoel bedoelen we ook wat je bedoeling is voor het veulen. Zuivere volbloed, moet het een sportpaard worden in de zin van een goed eventing paard of moet het in de rensport gaan. Dat is allemaal van belang.

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:54

Zal morgen de afstamming iig even plaatsen. Graag een zuivere volbloed, en het is de bedoeling om een veulen te fokken voor de rensport, hou jullie ff op de hoogte

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:19

Daar het veulen voor de rensport bedoeld is zal je topic beter tot zijn recht komen op het forum DRS. Daar zitten de kenners van de rensport.

EHK --> DRS

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 14:37

Naam: Lysa Gora
V. Helikon
Vaders vader Königsstuhl
Vaders moeder Hallig (IRE)

M. Ly
Moeders vader Riboprince (USA)
Moeders moeder Listigkeit

Ook verdere afstamming bekend

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:52

Trainer John schmidt ( ik weet niet of ik het zo goed schrijf) heeft een goede volbloed hengst staan, die erg goed karakter doorfokt & die tevens de derby in 2001 gewonnen heeft! Ook een van zijn nakomelingen heeft de derby van 2008 gewonnen! De hengst heet Volfonic en staat normaal ter dekking bij de heikant stables.
gr naomi.

Altitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:51

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:03

Ik wou al Albaran xx zeggen maar die heeft als mv. Koningsstuhl dan komt de inteelt wel aardig dicht bij. Maar hij heeft wel 9 jaar gerend en verschillende derby´s geplaatst en won de stockholm international en heeft een winstsom van bijna 5 miljoen noorse kronen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:47

Je merrie komt uit duitse lijnen, je zit zelf vlak bij de grens, dus waarom kijk je niet eens rond in Duitsland zelf? :)
De internationale rensportwereld doet dat ook steeds meer, en dat doen ze vast niet zomaar :+

Hier vast een paar stoeterijen met hengsten, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer:
http://www.gestuet-etzean.de/html/deckhengste.html
http://www.auenquelle.de/
http://www.faehrhof.de/
http://www.gestuet-roettgen.de/

Of deze hengsten-site: http://www.stallions-online.de

Bedenk alleen wel van te voren wat je wilt uitgeven aan dekgeld én reiskosten, want Volbloeden mogen geen KI gebruiken als ze voor de rensport gefokt worden.

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:06

Thnx allemaal voor de tips!
Dat klopt idd, de merrie komt ook uit Duitsland en was ook van plan om daar ook even rond te kijken, maar dan moet je natuurlijk wel ff weten waar je zijn moet ;) Ga eens even kijken!

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:19

Heb ze allemaal ff bekeken, moet zeggen dat ik geschrokken ben van de dekgelden :=
Mijn max. budget ligt rond de 1000,- De Nederlandse hengst voldoet hier aan, maar zijn de prijzen uit Duitsland (5000,- met uitschieters naar boven en beneden) gangbaar of zijn deze gewoon erg hoog?
Ik ben dus helemaal niet thuis in de rensport en wil me hier eerst meer in verdiepen voor ik een keuze maak ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:31

Ik ben ook helemaal niet thuis in de rensport en kan dus onmogelijk beoordelen of de kans groot is dat je met deze merrie een goed renpaard fokt. Ik weet wel dat er uiteindelijk maar weinig renpaarden zijn die voor langere duur in de top kunnen meedraaien. Is het niet realistischer om uit deze merrie een goed sportpaard te fokken? Let op, dit is een vraag, ik beweer niet dat het zo is! Misschien sla ik de plank wel finaal mis en is het doodzonde om niet met een volbloed te dekken, maar ik gooi maar een balletje op. ;)

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:38

Nou, dat is dus ook wat ik me afvraag en wil me er daarom ook eerst meer in verdiepen. Dus, kenners, brand maar los :D

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:09

Ik heb een zuivere volbloed, vader Ikthibar. Deze hengst fokte eigenlijk geen renpaarden maar eerder springpaarden en gaf heel brave paarden. Zo ken ik de mijne, hij heeft inderdaad geen drive genoeg om een renpaard te zijn maar is een goed sportpaard in spé. Hij is pas 4.

Hij is heel rustig op stal, in de omgang en tijdens het rijden, buiten enkele zotte sprongen soms. Misschien ben je beter met een sportpaard. Een echt renpaard gaat ook niet zolang mee en je moet al topbloed hebben om een goed renpaard te fokken.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:11

ff offtopic, maar ik heb even in je profiel gekeken en ben benieuwd waar je Muchacho vandaan hebt, hij komt me heel bekend voor namelijk ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:39

Ik heb nog eens zitten denken, maar vind je een Arabische Volbloed ook een optie? Het veulen kun je dan volgens mij gewoon inschrijven bij het NRPS bij de Anglo-Arabische richting. Persoonlijk zou ik eerder geïnteresseerd zijn in een Anglo-Arabier dan in een KWPN'er of 'gewone' NRPS'er met 50% Engels bloed. Als ik jou was zou ik dan wel gaan voor een hengst die zowel qua exterieur bij je merrie past als die zich bewezen heeft in de sport en tenminste een goede sprong kan laten zien.

Edit: Heb je een paar goede foto's van je merrie? Dat maakt het ook al iets gemakkelijker.