Paard leren liggen vanuit het compliment

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inge888

Paard leren liggen vanuit het compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 01:18

Hoi mensen! Ik heb de afgelopen weken flink geoefend om mij lieve paardje het compliment aan te leren. De eerste week dacht ik echt het lukt me nooit hij vertrouwd me niet, maaropeensging het knopje om en begreep hij dat de knie de grond moest raken! Ikwas dolblij want in 2 weken tijd elke dag een kwartier tot een half uurtje oefenen was hetbegin van hetcompliment daar!! Nu hoef ik alleen zijn boefje maar een beetje op te tillen en naar achteren te houden en hij begrijpt wat ik bedoel! Ik ben nog met het zelfstandig beentje optillen en zelf in het compliment gaan maar het gaat steeds zelfstandiger!!

Langzaamaan ben ik ook gaan experimenteren met het liggen vanuit het compliment. Ik dacht och hij heeft in 2 weken tijd al door hoe het compliment werkt ditzal hij ook wel snel doorhebben... Maar helaas mocht het niet zo zijn :)

Ik houd voedsel aan zijn zijkant zodat hij zijn kontje om zou laten vallen... Maar hij s
is veeeel te flexibel en kan dus in het compliment blijven staan met zijn neus net niet aanzijn kont!! :O

En ja een paard van 1.60 kun je dan net nietdat duwtje geven om netdat kontje ( ik zeg wel kontje maar tis een hele kont :P) om te kunnen duwen!

Dus ik denk dat jullie mijn probleem wel zien!:) hoe zou ik mijn paatje zo ver kunnenkrijgen omvoor me te gaan liggen vanuit het compliment??

Alle hulp is welkom natuurlijk!! Ik weet het namelijk echt nietmeer!

Ik heb hem trouwens wel beloond zodra hij gaat liggen om te rollen. Ik hebnamelijk een vast beloon woordje Net voor hij zijn beloning krijgt. Daarreageert hij dan op en wet hij dat hij het kunstje goed heeft uitgevoerd. Hij weetergens dus wel dat hij voorliggen beloond wordt!

Nou ik hoop dat iemand me kan helpen!! Ik hoor het graag van jullie!

Bojangles

Re: Paard leren liggen vanuit het compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:45

Ik zou hem niet moedwillig uit balans laten raken vanuit het compliment, het kan veel vertrouwen schaden namelijk...
Als je perse vanuit het compliment het liggen aan wilt leren, kun je beter eerst het knielen, dus op 2 benen aanleren. Van daaruit is het nog een paar kleine stapjes naar het daadwerkelijke liggen.

Ik zelf ben meer voorstander van het leren liggen vanuit het natuurlijke gedrag.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:18

vanuit het comliment kan je beter eerst leren knielen . maar anders zou ik het vanuit de berggeit of natuurlijk gedrag doen

Evianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:33

Hee!
Ik heb zelf geen ervaring met vhd, ik ben nog maar bij de basis.
Misschien heb je wat aan deze site?
http://www.vrijheidsdressuur.com/
Een erg handige site waar ik ook mijn informatie weghaal!
Groetjes, Evianne.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:41

Waarom wil je zo graag dat hij gaat liggen vanuit het compliment? het is inderdaad een risico... áls het misgaat is het paard waarschijnlijk (voor een groot deel) zijn vertrouwen kwijt en kun je opnieuw beginnen.

Wat naar mijn weten een goede manier is is het paard natmaken of na het rijden laten rollen, zodra hij gaat liggen om te rollen... belonen. Dit een aantal keer herhalen en dan kijken of je het paard kunt laten liggen zonder dat hij nog gaat rollen.

Het kost wat tijd, maar zo houd je het wel heel natuurlijk voor het paard ;)

Naide_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:07

De mijne heb ik leren liggen vanuit natuurlijk gedrag.
Elke dag 1 keer geoefend na het rijden en na 1 a 2 maand kon hij het :) gaat veel beter dan vanuit buigen e.d. want sommige paarden durven dit niet

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:18

Uit je bericht begrijp ik dat je paard het compliment nog niet 100% heeft..
Leer nóóit 2 kunstjes tegelijk aan, dit is voor je paard ongelooflijk verwarrend!
Ook zal ik als ik jou was niet 2 verschillende dingen leren vanuit 1 ander iets. Dan denkt je paard ook:
Huh? Ik moet; blijven staan. buigen. complimenteren of liggen??? hellup!
En dan gaat het je dus nooit lukken, je kan het beste wachten tot het weer mooi weer is, je paard afspuiten, en voor/na het rollen als je paard mooi ligt "lig" zeggen (klikken?) en belonen. Dat is het allerbeste

En bij vd draait álles om vertrouwen en geduld! Dus als je dit op de meest paard-vriendelijkste manier wilt doen. Wacht dan tot het weer mooi weer is en doe het op bovenstaande manier ;)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:33

Inge888 schreef:
Ik heb hem trouwens wel beloond zodra hij gaat liggen om te rollen. Ik hebnamelijk een vast beloon woordje Net voor hij zijn beloning krijgt. Daarreageert hij dan op en wet hij dat hij het kunstje goed heeft uitgevoerd. Hij weet ergens dus wel dat hij voorliggen beloond wordt!

Nou ik hoop dat iemand me kan helpen!! Ik hoor het graag van jullie!

Dit is al heel erg goed! Zo schep je vertrouwen in het lig gedrag. Ik ben het met anderen eens. Eerst het compliment bevestigen. Ook is liggen vanuit compliment niet echt wenselijk...

Wat je zou kunnen proberen is een commando geven aan het ligmoment voordat je je beloonwoordje geeft.. Bij mij heeft dat nog niet gewerkt, maar misschien is die van jou minder recalcitrant :D

Neem de tijd, neem vooral de tijd sommige kunstjes gaan heel snel andere duren jaren... Ik heb een paar jaar moeten werken aan het vertrouwen..