Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Maar ik heb verder nog nooit iemand ontmoet die zo genuanceerd naar de lichaamstaal van paarden kijkt. En de definitie van NH verschilt per persoon. Bovendien kun je van verschillende werkwijzes eruit halen wat je aanspreekt en er je eigen ding van maken. Maar goed dat is weer een ander onderwerp 
*Roos* schreef:@Arabesk: Ben ik met je eens, wat bit betreft. Dat is mijn enige kritiek op Chris Irwin, dat ie met bit werkt. Dat zou werken zoals een speen bij een babyMaar ik heb verder nog nooit iemand ontmoet die zo genuanceerd naar de lichaamstaal van paarden kijkt. En de definitie van NH verschilt per persoon. Bovendien kun je van verschillende werkwijzes eruit halen wat je aanspreekt en er je eigen ding van maken. Maar goed dat is weer een ander onderwerp
TS:Veel plezier met je pony!
toen hij mij dat als antwoord gaf. Ik wilde daarop dus ook zeggen dat ik nog nooit een metalen speen gedwongen in een baby mond had gezien. Dat was het eerste wat er in me op kwam, maar ik heb die discussie maar even laten gaan. Ik vond het ook raar dat veel mensen knikten en het helemaal met hem eens waren
. Hij zei dat paarden graag iets in hun mond willen. "Als je bv een zweep neergooit, pakken paarden hem met hun mond op omdat ze het lekker vinden om iets in hun mond te hebben", zei hij. Het bit masseert de paardenmond als een speen...
Ik heb de opmerking geprobeerd te vergeten en heb gelukkig nog genoten van alle andere dingen die hij te vertellen had. Die kun je prima bitloos doen en geven dezelfde goeie resultaten
. Want wel of geen bit: Ik heb CI fantastische resultaten zien boeken en merk bij mijn eigen paard en bij paarden van andere CI toepassers ook veel verschil. Ik heb hem met een paard aan het werk gezien dat al bij vele (bekende) (NH) trainers was geweest en hij was de eerste die het paard echt begreep en echt ontspannen kreeg. Echt een mooie ervaring!