grondwerk; hoe vaak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltje2

grondwerk; hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 10:16

Hallo allemaal,
Ik ben sinds deze week begonnen met grondwerk. Ik merk dat mijn verzorgpaard het leuk vindt en leergierig is, maar ik wil het ook weer niet te vaak doen. Zodat het niet gaat vervelen bijvoorbeeld en zodat ze de tijd heeft de nieuw gevraagde dingen een beetje te absorberen als het ware. Ik vroeg me af hoe vaak jullie grondwerk doen per week?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:22

Ik heb een tijdje gehad (5-6 maanden) dat we wegens allerlei ellende niet gereden hebben. In die tijd hebben we ons echt gericht op grondwerk en dat deden we zo´n 4-5 keer per week. En ik moet zeggen, een betere band als dat we nu hebben krijgen we niet meer. Allemaal dankzij dat grondwerk.

FromNorway

Re: grondwerk; hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:35

Hangt echt van het paard af, het ene paard kan het veel doen, het andere paard vind een keer in de week wel genoeg. Gewoon uitproberen. Wanneer het paard er plezier in heeft, en dat de derde keer in de week nog steeds heeft, waarom niet!? Zorg wel dat je genoeg afwisseling erin houdt, anders weet je zeker dat ze het saai gaat vinden.
Verder moet je de sessies kort houden. Je kunt bij wijze van spreke beter 3 keer per dag 10 minuten doen dan in een keer een half uur. Anders heeft ze inderdaad geen tijd om het geleerde in zich op te nemen.
Vergelijk het gewoon met jezelf. Als jij de hele dag aan een stuk door aan een tentamen gaat zitten leren, en constant hetzelfde hoofdstuk, of telkens korte tijd een ander hoofdstuk... Bij het laatste neem je echt meer op!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:04

Ik denk dat het vooral aan jezelf ligt: wat versta jij onder grondwerk? Wat doe je, wat is je opbouw?
Ik kan zeven dagen per week grondwerk doen zonder dat mijn pony het saai gaat vinden, dat durf ik wel te zeggen...
Maar het ligt denk ik een beetje aan je eigen kunde. :)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:30

Ik doe altijd grondwerk voordat ik ga rijden. Dan zie ik hoe het paard zich die dag voelt en daar speel ik dan ook weer op in.
Grondwerk houdt voor mij in: spelen... met alles wat je tegenkomt of van te voren op kan zetten. Ik durf ook te zeggen dat m'n paardje het niet saai vindt, ik speel in op wat het paard aan geeft...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:04

Op die manier denk ik er geeneens overna, dat is vanzelfsprekend. Al is het maar omdat ik mijn pony achteruit het land pluk, echt ver dus. Doe het meestal op de fiets. :D

doggenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:34

Ginger de haflinger doen we grondwerk mee en ik doe het "onbewust" elke dag en bewust (dus apart van de andere paarden uit de wei) 3 a 4 keer per week.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:24

ik doe ook dagelijks even de basis. stil staan, achteruit gaan , wijken voor druk enz. Niet altijd dat ik hem daarvoor in de bak zet. Soms ook met wandelen ofzo...
Maar inderdaad, hou het zelf leuk voor beiden!

Danielle

paardbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:05

Ik zie elke situatie als grond werk van het paard naar de wij brengen tot het opzadelen.
Je hoeft dan niet altijd oefeningen te doen maar gewoon je persoonlijk ruimte duidelijk maken hoe dicht mag je paard bij je komen.
En werken met dat hij op jou moet wachten
Want als je in de bak heel veel moeite hebt gedaan en je gaat de volgende dag wat anders doen bevoorbeeld naar de wij brengen en je besteed dan geen aandacht meer aan dan heeft het niet egt zin.
Want een paard ziet elke situatie in de verhouding tussen jou en je paard om uit te proberen wie de lijding heeft dit kan per paard verschillen.
Zelf pak ik 1 keer per week egt grondwerk mee met daar in afwisselende oefeningen.
Ik doe dit meet meerdere verschelende paarden en merk dan ook dat een elke week genoeg vind en de andere om de 2 weken en soms is het maar een keer in de zoovel tijd nodig

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:21

Ik doe zelf elke dag grondwerk, maar ik rijd niet elke dag. Dat is dan naast het gewone omgang "grondwerk".
Alles wat je in het zadel doet, kan ook vanaf de grond, dus saai kan het niet worden ;)

RheaNisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:31

Onbewust ben ik elke dag bezig met grondwerken..Ook pak ik soms wat dagen als ik geen tijd heb om te rijden, om echt aan het grondwerken te werken! Mijn paard vind het erg leuk om te doen, en het is ook weer een stukje afwisseling voor je paard..

Navenjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:18

ik ben eigenlijk elke dag wel ffies bezig, iig halthouden wanneer ik het zeg, lopen wanneer ik het zeg, achteruit wanneer ik het zeg, gewoon de basis zegmaar :) écht dingen als schriktraining, werken aan de enkele of dubbele lijnen doe ik meestal 3x per week ofzo? ik grondwerk wel redelijk veel met mijn paard omdat ze nogal dominant is dus voordat ik echt begin te werken met haar altijd even weer vaststellen dat ik de leider ben :P

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:38

Toen mijn paardje er net was deed ik iedere dag grondwerk en reed ik niet. Inmiddels rijd ik meestal en doe ik alleen vlak voordat ik ga rijden kort wat grondwerk. Ik merkte van de week, dat mn jonge merrie wat hyper was buiten....kijkerig en springerig.....vandaar dat ik het grondwerk, maar weer ns aanpak. Om meer wederzijds vertrouwen te krijgen. Eerst op het terrein op de cirkel de spanning wat eraf......zal mn vriend blij mee zijn als hij t grasveld ziet Daarna aan de hand naar buiten leiden en volgen, daarna achterwaarts....ik merkte al meteen, dat ze rustiger werd. Dit geeft mij ook weer meer vertrouwen.

OmeOnline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:05

Op zich kan je het elke dag doen, als je maar afwisseling houd in de dingen die je doet, als je tog nog wilt rijden kan je dit misschien om de dag gaan doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:45

Grondwerk kan dagelijks. Dagelijkse omgang met het paard is al grondwerk. Het risico is dat je tever doorschiet en het paard zijn dingetje gaat doen, zonde hoeven na te denken. Dan krijg je uiteindelijk een zombie, een robot die zijn programma afwerkt. En dat is iets wat je niet moet willen.