Contrastelling bij longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Contrastelling bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 15:06

Mijn paard loopt al zo lang ik hem ken (en dat is lang) met contra stelling de volte door, blijft recht en denderd door als je hem iets naar binnen vraagt met zijn hoofd. Dit vond ik nooit zo'n probleem, paardrijden was m'n hobby en het maakte mij niet uit hoe mijn paard liep (neus omhoog oid). Sinds 3jaar ben ik wél serieus bezig met mijn paard soepel te krijgen. Als ik op mijn paard zit dan kan ik dmv mijn binnenbeen en binnenhand keurig stelling en buiging in een volte rijden(incl zijgangen e.d.). Bij het longeren gaat dit compleet anders, mijn paard loopt dan onwijs scheef en neemt contra stelling aan. Of ik aan de binnenkant touwtjes vastzette of juist aan de buitenkant had geen effect. Nu heb ik het bitstukje van mijn longeerlijn enkel aan de binnenring van mijn bit. Ik wou dit eerder nooit omdat ik bang ben dat ik het bit door de mond kan trekken/ mijn paard pijn doe. Echter werkt dit wel aardig en door met mijn hand te "spelen" (zelfde hulpen als a.d.t. rijden) neemt hij weer stelling aan. Alleen als hij het zat is dan denderd hij naar voren en neemt overdreven stelling aan naar binnen, klapt zijn nek bijna dubbel zeg maar. Dit is natuurlijk niet goed. Zijn hals weer naar buiten krijgen lukt alleen door hem helemaal los te laten aan de binnenkant waardoor hij weer buitenstelling aan kan nemen. Mijn paard is -laten we het zo zeggen- liever lui dan moe. Wil wel werken maar alleen als hij zin heeft en het niet te moeilijk word. Dit leverd soms wat strijd op wat ik als ik in het zadel zit prima kan oplossen. Als ik ernaast sta lukt dit mij niet(geheel).

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn paard wél een goede stelling/buiging aanneemt op een volte aan de longe? Doe ik wat fout? Ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties.

Overige gegevens:
- ik longeer mijn paard bijna altijd met een pessoatuig, altijd op de laagste stand (over de rug, neus op de grond bij wijze van spreken)
- gebit en lichaam zijn meerdere keren nagekeken de laatste jaren, nooit bijzonderheden opgemerkt
- ik gebruik een dubbel gebroken watertrens

Katja

Re: Contrastelling bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:41

Verplaatst van BEH naar GVL.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 05:06

Sisco4life kan even geen beeld vormen hoe dit met een passoatuig mogelijk is? Persoonlijk gebruik ik geen passoatuig, hopelijk kan iemand die er wel ervaring mee heeft dat uitleggen?

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:18

Wat je zou kunnen proberen, is om je longe door de binnenbitring te halen, en aan de longeersingel vast te zetten.
Doe dit alleen als je een longeercirkel hebt die afgezet is ;).

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:32

FaberSmid schreef:
Sisco4life kan even geen beeld vormen hoe dit met een passoatuig mogelijk is? Persoonlijk gebruik ik geen passoatuig, hopelijk kan iemand die er wel ervaring mee heeft dat uitleggen?

Vergeet dat pessoatuig :D, dit heeft verder geen invloed op zijn contra houding :)
Hij loopt dus óf met overdreven veel stelling naar binnen en rent ervoor weg óf loopt met zijn hoofd naar buiten en is moeilijk naar binnen te vragen zonder dat hij zijn hoofd extreem naar binnen "vouwt" en wegrent. Het is meer een manier om onder het "moeilijke" uit te komen, want het is voor hem makkelijker om lekker naar de buitenkant te blijven kijken met zijn nek.

FaberSmid, bedankt voor je suggestie, ik heb er een beeld bij. Alleen vrees ik dat dat het naar binnen klappen van de hals juist bevorderd ipv tegenhoud. Wat me wel te binnen schiet is dat ik het eens met twee longeerlijnen kan proberen. :)*

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:50

Sisco4life, Ik zou het eens met dubbele lijnen proberen! Dit is een hele fijne manier om hem toch bijvoorbeeld contrastelling te kunnen vragen, omdat je bij wijze van gewoon twee 'teugels' hebt. Je hebt op deze manier dus ook iets meer controle vanaf de grond vergeleken met de pessoa.. Succes!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:57

net zoals SemdeLorijn longeer ik met de longeerlijn door de bitring en dan aan de singel vast. Ik doe dit trouwens alleen als ik hem ook bijgezet heb (slof o.i.d.), anders loopt ie wel met stelling, maar compleet over de buitenschouder weg. Dubbele longe is ook een optie, maar daar moet je wel mee om kunnen gaan (heb ik nog nooit gedaan)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:03

Misschien een keer dubbele lijnen proberen?
Daar dan de eerste keren wel even hulp bij vragen als je er verder geen ervaring mee hebt is dan inderdaad misschien wel een goed idee. Hoor van veel mensen die met hetzelfde probleem als jij zitten positieve dingen hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:08

Ik zou de enkele longe voorlopig ook maar achterwege laten en overstappen op dubbele lijnen in dit geval.

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:56

Hoi, ik heb hetzelfde met mijn paard gehad vooral op rechts. Als ik dan stelling vroeg ook met de longeerlijn via de binnenring naar de singel wilde hij overdreven zijn hoofd naar binnen kantelen en over zijn buitenschouder weglopen.
Ik longeer met slof(als bijzet) en de longeerlijn weer door de bitring door naar de singel. Vaak weet ik precies wanneer hij over zijn buitenschouder weg wil lopen(naar de bakrand toe bijv) en geef hem dan een paar ophoudingen net zoals je doet als je rijd. Het is een stukje gehoorzaamheid. En het werk goed bij die van mij, hij doet het niet meer. Heb deze tip uit het boek van Lammert H.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:05

Hier even een stipje voor mijzelf. Mijn paard doet namelijk precies hetzelfde. Neemt op de rechterhand ook stelling naar buiten, omdat hij het moeilijk vind om naar rechts in te buigen. Onder het zadel is dit makkelijk te corrigeren, maar aan de longeerlijn weet ik niet goed wat ik hiermee moet doen.

Ik lees dus even mee!

NadineK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:28

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem, dus hoop dat er iemand met duidelijk antwoord komt. Dus lees even mee!