[AR] 1e menwedstrijd Omar, foto's.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

robin_hood

1e menwedstrijd Omar, foto's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:27

Op 4 oktober heeft mijn New Forester Omar (Schaffelaar's Star) zijn allereerste menwedstrijd gelopen. Hij is nu pas een paar maanden betuigd maar hij deed het super.
We waren aangespannen naar het wedstrijdterrein gereden ( 15 km), daar een vaardigheidsproef gereden, vervolgens een wegtraject van 9 km over ruiterpaden in het bos en tenslotte nog een hindernistraject met 4 hindernissen. We reden alles foutloos en binnen de tijd. En na afloop ( totaal 32 km) was hij nog zo fit als een hoentje. Maar we hebben hem toch maar met de trailer naar huis gebracht zoals van tevoren was afgesproken.
Omdat hij pas zo kort betuigd is konden we nog geen heel korte wendingen rijden. We hebben op safe gereden en lange lijnen genomen. Dat kost echter wel extra tijd maar dat houdt het voor Omar wel leuk om te doen. Hij genoot er net zoveel van als wij. In totaal 19e plaats van de 22 in de rubriek enkelspan paard. Omar is namelijk 1.55 mtr. en daardoor bij de menwedstrijden een paard (AARRGGHH).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:19

Net betuigd, 1ste wedstrijd, waarom in hemelsnaam dan 2 grooms???
Dit is toch onnodig gewicht voor het dier..

En waarom negatief over dat het paard is, je hebt zoveel voordeel in de hindernissen met een klein paard, Oscar van Jan vd Broek is geloof ik maar 2 cm groter en al een paar keer wereldkampioen...

lienepien610

Re: 1e menwedstrijd Omar, foto's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:33

Ik wou ook al zeggen, hoezo negatief.. Haal er je voordeel uit!

Leuk wagentje (had ook niet veel kleiner moeten zijn), braaf paard, wat wil je nog meer..!

Succes en veel plezier!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:37

Zo voor de 1e keer ziet het er al wel netjes uit. Pas alleen op dat je hem niet gaat overvragen!
Vooral lekker door blijven oefenen en dan komt de snelheid vanzelf wel. Plezier is altijd het belangrijkste!

En ik vind juist kleinere paardje/pony's fijner! Wendingen gaan echt sneller als een groot paard...

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:52

Knap hoor, wat een afstand 32km.
Dan heeft hij wel wat extra's verdiend zeker !
Wat een prestatie voor een paard wat nog maar zo kort voor de wagen loopt, kun je best trots op zijn !

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:54

Wat goed van je paardje!! Hij is wel knap :)
Maar ik ben het met Echwel eens, waarom 2 grooms? Ik zie dat hij een stopwatch vast heeft en andere kleur helm, hoort ie wel bij jullie team?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:18

Ik verplaats dit topic van AR naar AR-ITP, daar past die beter.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:27

Ziet er goed uit hoor! Vooral voor de eerste keer. Probeer er voor te zorgen dat je wel alles rustig aan doet, en niet teveel van hem gaat vragen..!
En dat van 2 grooms, misschien is dat gewoon voor de zekerheid als er wat gebeurd dat je met een mannetje extra bent, ik zie er geen probleem van in om het te trekken..

Ga rustig zo door :D Ziet er goed uit, en dan komt het zeker goed! :D

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 23:39

Ja, die 2e groom was inderdaad voor de extra veiligheid omdat het de allereerste keer was dat we in zo'n drukte kwamen. Dat was een menner met veel ervaring. Die andere groom is net 15 jaar en ging voor de 1e keer mee. Omdat Omar pas sinds kort betuigd is heb ik er zelf ook nog niet eens zo veel mee gereden zonder een ervaren instructeur/hulp erbij. En dan geldt bij mij: Veiligheid boven alles! Omar is momenteel voor 98% braaf in het tuig maar voor die andere 2% wil ik gewoon ook de zekerheid dat alles goed gaat.
De kar weegt maar 220 kg en het totale gewicht bleef ruimschoots onder het gewicht van Omar zelf. Het terrein was beslist niet zwaar en Omar heeft een super conditie. Binnen 10 minuten normale ademhaling en hartslag. Het gewicht trekken is voor hem totaal geen probleem. Zijn eigen tempo is gemiddeld 18km/uur in draf en ruim 7 km/uur in stap en dat kan hij heel lang volhouden als we hem zijn zin geven ( maar dat doen we natuurlijk niet).
Het is een paardje dat altijd ontzettend graag wil werken, dressuur, springen, buitenritten, mennen...., het maakt niet uit, hij wil altijd heel graag mee. Daarom zorgen we er sowieso altijd heel goed voor dat we hem niet overvragen. Hij herstelt altijd super snel en is de volgende dag nooit stijf of moe. Gisteren heeft hij alleen wat gestapt en vanmiddag rustig ritje voor de wagen gemaakt en verder lekker, zoals elke dag, in de wei gestaan.
Wij rijden niet om te winnen maar om het paard zo veel mogelijk verschillende ervaringen op te laten doen. Gewoon lekker rustig lange lijntjes rijden en regelmatig constant tempo aanhouden waar hij niet moe van wordt. Heelhuids thuiskomen met een fit paard en tevreden helpers, dat is het enige dat ik wil.
Lichamelijk was dit (oefen-)wedstrijdje totaal geen probleem voor hem, psychisch heeft hij er stiekem best wel wat van opgestoken. En dat mag hij de komende week lekker rustig op zijn gemak gaan verwerken in de wei. En daarna rustig verder met trainen voor de volgende menwedstrijd ( en die is pas in april).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 07:06

Kijk dat het onder het gewicht van het paard blijft zijn dingen die uit vroegere tijd stammen
Ik vind het een ongelovelijk leuk paard en zou het zonde vinden als je zo een leuk paard kapot zou laten trekken..
Ik zou het niet meer doen, zo licht mogelijk door de hindernissen, beestje moet constant optrekken en accelereren, dat heeft neit te maken met gewoon rijden en of het dan qua gewicht kan
Dit zijn andere omstandigheden..

En even rekenplaatje kar 220 kg 3 personen 3x 75kg =225 kg dat is toch 445 kg wat het beestje iedere keer weer moet voortbewegen, want iedere bocht moet hij aantrekken

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 13:32

Ik begrijp je helemaal. Het was ook alleen maar voor deze ene keer dat er een extra groom mee ging. Volgende keer (is overigens pas in april) gaat alleen de jongste groom mee. Maar hij moest het toch een keer meemaken voordat hij het zelf kan. Hij heeft deze keer veel kunnen leren van die andere, ervaren, groom. Totaal gewicht wordt dan 2x 65 = 130 + kar 220 = 350 kg. Omar zelf weegt ongeveer 460 kg.
Deze wedstrijd hebben we bewust alleen maar lange lijnen gereden in een constant rustig draftempo, dus geen geruk en gepluk met optrekken en afremmen. Alleen klein stukje naar de finish wilde Omar zelf even in galop ( laatste foto).
Ik heb van 1984 tot 2000 met 2-span pony's gereden (samengestelde menwedstrijden ZZ bij NBVAP) dus ik weet hoe zwaar de wedstrijden kunnen zijn. Dit was echter een eenvoudig oefenwedstrijdje bij mijn instructeur. Speciaal gebouwd voor beginnende combinaties, dus heel paardvriendelijk en bedoeld om ervaring op te doen voor menner, groom en paard. Er deden ook wel ervaren wedstrijdmenners mee, die deze wedstrijd als training reden voor een andere wedstrijd volgende week, maar daar doen wij niet aan mee. Dat zullen we in de toekomst trouwens ook niet gaan doen. Zodra ik maar zou merken dat het teveel zou worden voor mijn paard dan was ik acuut gestopt. Het feit dat Omar de dag erna weer gewoon volledig fit was bewijst voor mij dat deze rit echt niet teveel was voor hem. En we gaan dat uiteraard niet elke maand doen, hooguit een keer of 3 per jaar. Ik wil samen met mijn paardje oud worden, dus ik ben er heel zuinig op. En als hij ooit al eens wat stijfjes zou zijn na een rit dan kan ik hem als dierfysiotherapeut zelf nabehandelen. Maar dat is nog nooit nodig geweest. En ook de osteopaat ( Nico Speksnijder) die er vorige week nog naar heeft gekeken vond hem in prima conditie en hoefde niks te doen.
Dus ik begrijp je bezorgdheid heel goed maar wees gerust, ik ben echt héél zuinig op Omar.
NB: Wat is tegenwoordig het rekensommetje voor het max. aanbevolen gewicht?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:39

Daar heb je geen rekensommetje voor, ikzelf vind dat het gewicht zodanog moet zijn dat de pony niet te zwaar trekt maar ook niet te licht dat hij er zomaar mee vandoor gaat..
Je hebt dus 5Z gereden vroeger want ZZ kende de NBVAP niet :D
Dan weet je dat het toen veel zwaarder was mede door bokrechter en de wagens die zwaarder liepen.
Het verschil in wedstrijden is dusanig groot geworden, dat de snelheid in de hindernissen veel hoger ligt
Heden ten dage zou ik als bokrechter neit meer mee durven terwijl ik vroeger gewoon op de wagen stapte.
De trajecten zijn korter dus je verzuring heb je niet meer in de sneldraf of de tweede stap maar in het E-traject, hierop moet je dus anticiperen met voeding, training en gewicht..

menfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:26

En u denkt dat de paarden van suiker zijn.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 14:38

@Echwel:
In dat geval zou ik wel meer personen mee kunnen nemen, LOL.
Hij loopt als een tierelier voor de kar, is onvermoeibaar en hersteld zeer snel ( binnen 10 minuten helemaal normaal).
Ja, die wagens van toen waren veel logger en zwaarder, dat verschil merk ik nu heel goed ( vroeger een v/d Heuvel en een Wijkmans gehad, nu een Leica Cob). Toen was het normaal dat je met 3 man op de wagen zat maar toen vond ik dat soms wel te zwaar, vooral bij kleine pony's. Ik heb destijds zelf alleen tweespan gereden. Kan goed dat het toen 5Z heette, is al zo lang geleden. Het was in ieder geval de hoogste klasse. Hoogtepunt voor mij was toen het Ned. Kampioenschap in 1990 in Lichtevoorde. Heel leuke tijd, maar nu wil ik alleen nog maar recreatief rijden. Ik ben geen snelheidsduivel en vind het al lang goed als ik heelhuids de finish haal en een leuke dag heb gehad.
Je laatste opmerking vind ik wel een goede om inderdaad rekening mee te houden, verzuring in het E traject...
Maar als je paard goed getraind is en veel afwisseling krijgt in zijn werk, dan kan het niet snel verkeerd gaan denk ik.
Zolang Omar zo fit is als nu en steeds graag mee wil om te werken, dan zit dat wel goed.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:41

menfanaat schreef:
En u denkt dat de paarden van suiker zijn.

Niet van suiker maar ook geen afval, wil graag heel lang met mijn paarden door kunnen gaan en dat kan alleen als ik respect voor ze heb..

Dat respect bestaat uit niet overvragen en gedegen training..

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:25

Toch denk ik niet dat het paard eraan lijd als er iemand extra bij op staat. En het is in het begin toch alleen voor de zekerheid "als extra hulpmiddel voor ongelukjes etc".

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:39

een groom van 15 die voor het eerst meegaat kan denk weinig bijdragen op het moment dat er ietsa fout gaat. Zo'n paard dat alles met plezier en gemak doet moet je in bescherming nemen voor zichzelf.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:44

Fijn dat 'ie het zo goed doet zeg!
En super dat 't al zo vertrouwd is dat je er een wedstrijd mee kunt en durft te rijden!

Mijn paard is ook maar 1.58, maar doet ook echt niet onder voor een grotere, ik vind de maat prima zo...

Verder ga ik ook wel met de rest mee, pas op voor overbelasten, zeker als als 'ie het zo braaf doet, zou zonde zijn als het voortijdig mis gaat door teveel te vragen...

220 kg vind ik persoonlijk nog zat voor een enkelspanwagen met een grote pony, ik zou streven naar minder en dan inderdaad maar 1 groom meenemen...

Succes verder!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 08:11

Lijkt dat maar zo of hangt dat borsttuig heel laag.
Verder ziet het der leuk uit en doet het paardje het knap.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 15:03

Het borsttuig hangt 1 handbreedte boven de boeg en net onder de luchtpijp. Het lijkt inderdaad wat laag te hangen (vooral op de laatste foto zie ik) omdat er een borstonderlegger onder ligt. Op foto (2 en) 3 is beter te zien hoe het borsttuig hangt. Is dit toch te laag vindt je?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:57

Dat kan ja, dat het komt door die onderlegger idd, die is zo breed zie ik.
Van de voor kant zit hij eigenlijk goed maar toch heb ik het idee dat het de schouderbewegingen stoort.
Maar goed ik ben ook maar een hobbymenner.