Mijn pony valt met aan als ik longeer .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura_julia

Mijn pony valt met aan als ik longeer .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:40

heey iedereen ,
Als ik mijn merrie wilt longeren valt ze me altijd aan .
Stap lukt nog wel maar als ik der wil laten draven komt ze in draf met der oren naar achter en der tanden bloot naar me toe en dan moet ik der altijd ontwijken .
Ik was het toen beu dus ik heb na 5x geprobeert te longeren een zweep er maar bij gepakt .
Ze deed het nog dus ik heb der 1x een tik gegeven maar dan word ze nog gemener , ik heb der dan nog een keer een tik gegeven en toen deed ze het nog dus de zweep werkte niet .
Dus ik wil vragen hoe ik mijn pony normaal kan longeren en zo min mogelijk met de zweep en op een paardvriendelijke manier graag ..

gr laura

Caira

Re: Mijn pony valt met aan als ik longeer .

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:41

Vraag er goede hulp bij, dit is een dominantieprobleem en dat vraagt voor een goede duidelijke oplossing.

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:45

Nouw ik probeer het zelf ofja zonder een lesgeefster te oplossen zodat ik gelijk weet hoe ik het moet doen zonder er geld uit te geven .

maar ze doet wel longeren met 2 touwen en een longeersingel daar doet ze alles maar met 1 touw niet .

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:48

dat vind ik een beetje een verkeerde instelling: er geen geld aan willen uitgeven.

Vind het belangrijk dat je hier proffesionele hulp bij haalt, zo iemand kan je in een paar lessen leren wat je moet doen, en waar je op moet letten. Als je zelf gaat lopen aanklooien heb je grote kans dat het alleen maar erger wordt.

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:53

weet iemand hoe je dit forum kan laten stoppen ?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:54

?

Waarom laten 'stoppen'?
Omdat je niet de antwoorden krijgt die jij wil horen?

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:55

Waarom laten stoppen ?
Je moet tegen kritiek kunnen.

Iedereen geeft je nuttige tips. :)

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:55

jawel ik weet al wat ik moet doen dan gewoon iemand laten komen dus ... ik wil dit laten stoppen

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:56

Dat kan niet. ;)
Of je moet al een goede reden hebben bij mods.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:56

De paardvriendelijkste manier die je maar kunt bedenken is om d'r wel een keer zo ongelofelijk op d'r sodemieter te geven dat ze deze fratsen nóóit meer in d'r kop haalt.

Paard walst letterlijk en figuurlijk over je heen en jij wilt 't lief en zonder kosten/instructie laten stoppen? :=

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:57

Je hebt geen overwicht over hem
ik zou een ouder en groter iemand van stal het is laten proberen en dan kijken wat die doet ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:58

En toch Sonja zijn dit geen adviezen die je moet geven op een openbaar forum omdat dat zelfde advies bij een verkeerde uitvoering levensgevaarlijk kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:59

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, zéker bij paarden die het aanvallen al uitgevonden hebben...
Paard moet deskundig stevig op de plaats gezet worden voordat er daadwerkelijk gewonden vallen.

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 20:00

Heey ik geloof jullie nu wel ik moet er iemand bij halen .
Ok dat ga ik dan nog is doen .
ik kan anders ook is gewoon met 2 touwen verder gaan .
maar ik zou deze forum graag willen sluiten weet alleen neit hoe

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:00

voel je nu aangevallen door mijn reactie van net? Dat was zeker niet mijn bedoeling.

Ik vind het alleen belangrijk dat je een goede oplossing probeert te vinden zonder dat je pony daar de dupe van wordt. Door zelf dingen uit te gaan proberen zonder hulp van mensen die er verstand hebben is de kans groot dat dingen fout gaan.

Zelf volg ik al een hele tijd lessen longeren, dubbele longe en freestylen. Vooral met freestylen heb ik geleerd hoe je met kleine aanwijzingen veel kan bereiken, maar ben ik me ook heel bewust geworden van wat er allemaal mis zou kunnen gaan als je dingen verkeerd aanpakt.

Een goede lesgever kan je waarschijnlijk in een paar lessen leren hoe je het het beste kan aanpakken.

Als je pony je echt aanvalt, alle diervriendelijkheid ten spijt, zal je daadkrachtig moeten optreden en hem echt van je wegjagen, want hij mag absoluut niet aanvallen. Je kan ook proberen 'dreigend' een paar stappen in zijn richting te doen, maak je zelf groot en doe een paar stappen naar voren. Mischien dat hij daar ook op reageerd. Helpt dat niet, dan toch met de zweep slaan want hij mag je ABSOLUUT niet aanvallen. En heel belangrijk, blijf rustig.
Laatst bijgewerkt door BeeMed op 04-10-09 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:01

laura_julia schreef:
Heey ik geloof jullie nu wel ik moet er iemand bij halen .
Ok dat ga ik dan nog is doen .
ik kan anders ook is gewoon met 2 touwen verder gaan .
maar ik zou deze forum graag willen sluiten weet alleen neit hoe

Door alleen met 2 touwen te doen ontloop je eigenlijk het probleem. Je pony moet gewoon luisteren, ook aan 1 lijn. Dit is een dominantie probleem, dat je moet aanpakken.

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 20:06

ja ik heb wel het gevoel dat iedereen boos is op mij omdat ik eerst zei dat ik nix aan uit wou geven maar ik heb erover nagedacht dat ik het wel ga doen maar ik weet het nu mar ik wil het graag stoppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:15

Meid er is niemand boos op jou hoor ;) Al geef je d'r geen cent aan uit en wil je zo doorgaan tot je paard je echt een keer de longeercircel uitschopt, dat moet je helemaal zelf weten.
Er wordt je gewoon een advies gegeven. Wat je daarmee doet, moet je zelf weten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:52

Niet denken dat we boos op je zijn hoor, alleen maar bezorgd ;) . Je hebt een probleem dat best serieus is en waar door gevaarlijke situaties kunnen ontstaan als je niet goed geholpen wordt. Je merrie zal langzamerhand steeds lastiger gaan worden omdat ze niet gecorrigeerd wordt. Is er niemand (volwassene) bij je in de buurt die je wil helpen zonder dat het direct geld hoeft te kosten? Dit kun je niet op de aardige manier oplossen en ook niet alleen gaan proberen :n. Heel veel succes.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:00

och meissie je bent nog maar 13, je moet niet zo schrikken hoor van reacties hier op bokt. als je heel graag dit topic wil sluiten dan stuur je gewoon ff een mail naar een mod.
bij je topic zijn dat de namen in het groen....

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:11

excuses als je aangevallen voelde, was niet mijn bedoeling om boos over te komen. Geschreven tekst komt vaak harder over dan als je iemand face to face zou spreken. Ben alleen bang dat de pony je teveel de baas wordt als je geen hulp krijgt en dat kan voor jou gevaarlijke situaties opleveren.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:52

Dit is echt een dominantie probleem idd. Ik zou beginnen met licht freestyle werk. Waar je al mee kan beginnen is jouw grens aangeven. Staat jou paard ergens stuur hem dan weg en ga zelf op die plek staan. Op een gegeven moment zal je paard al weg lopen als jij op zijn plek wil staan. Zo krijgt hij repect voor jouw ruimte en ben jij als het ware de alfa merrie!

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:55

nogal, mijn shet schopte altijd naar me als ik op wou zadelen en longeren kon ook niet normaal dan ging hij echt eng hoog steigeren en naar de deuren van de bak rennen of juist naar me toe lopen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:35

Hey Laura,

Dit is inderdaad een dominantie probleem, Julia is een lieve merrie maar met een karakter.

Ten eerste mocht je dit alleen willen doen wil ik je best helpen (heb hier les in gehad, en heb dit af en toe nog)

Het is belangrijk dat jij een dominante positie inneemt zodat je haar wegstuurt doormiddel van je lichaamstaal.

Met je vrije hand lijdt je haar.

Maar dit is lastiger uit te leggen ik ben er ook elke dag op stal, wil je gerust helpen :)

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 17:06

thanks daphne ..
ok je mag me best wel eens helpen hoor als je wilt .
ik longeer niet zo vaak .