Een Tinker met artrose leren liggen (VD)? Hulp gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Roosmarijn_

Een Tinker met artrose leren liggen (VD)? Hulp gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:31

Hallo medebokkers die met VD bezig zijn :wave:

Ik verzorg sinds 2,5 jaar een Tinker genaamd Gipsy. Hij is 14 jaar oud maar heeft helaas al een aantal jaar erge artose in beide voorbenen dus afgezien van wandelen en wat stap/bosritjes kunnen we niet veel. Maar we vermaken ons prima. Ik ben o.a. al een tijdje bezig met de VD met hem. We zijn vooral bezig met de basisoefeningen zoals op commando voorwaarts en halt, volgen, alle kanten op buigen in zijn hals enz. Dit gaat allemaal wel prima, al is hij vaak wat enthousiast. Verder kent hij het voetje geven op commando en zijn we bezig met het zijwaarts (wat helaas nog niet echt wil vlotten). En ook de buiging kan hij.

Nu wil ik hem heel graag het liggen op commando aanleren. Hij heeft van de zomer een tijdje gehad dat hij regelmatig ging liggen. Ik kon er dan bij gaan zitten, liggen of zelfs op hem gaan zitten. Dit waren echt gave momenten. En het zou zo leuk zijn als hij het op commando kon. Ik heb al verschillende dingen geprobeert (voetje vragen en naar achteren/naar beneden vragen, berggeit geprobeert, nat maken werkt soms 1x of niet).

Nu mijn vraag; wat werkte het beste bij jullie paarden om het liggen aan te leren? En welke manier is het minst belastend voor zijn voorbenen?

En misschien dat jullie mensen (van bokt of daarbuiten) kennen die goed kunnen helpen (les willen geven) bij de VD (en dan voornamelijk het liggen)? Dan hoor ik het ook graag!

Hopelijk kunnen jullie mij helpen! :)

Afbeelding
Vorig jaar winter: hier doet Gipsy de buiging. Is deze correct?
Ik ben soms wel bang dat hij op zijn hoofd terecht komt (hij kan nogal lomp doen), is dit risico groot?

Afbeelding
Dit wil ik bereiken maar dan op commando. Het vertrouwen is er zeker. :j

Ik weet niet of dit topic goed staat, hopelijk wel en anders mag het natuurlijk gerust verplaatst worden.

Alvast bedankt voor je reactie!! Alle hulp is welkom.

Groetjes Roosmarijn

_Roosmarijn_

Re: Een Tinker met artrose leren liggen (VD)? Hulp gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 13:50

Heeft helemaal niemand een idee? :)

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:05

er zijn best veel sites waar verschilende manieren te vinden zijn ik heb wat dingen uitgeprint maar nu niet bij de hand, ik zou gewoon even googlen ;)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 14:11

Ja dat weet ik, en die ken ik ook wel. Maar ik vraag me af wat het beste is in Gipsy zijn geval. Dus wat ervaringsverhalen.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:22

Hej!

een vriendinnetje van mij haar tinker kan liggen, volgens mij op commando. Ik zal haar eens vragen naar je topic te kijken, zij kan je vast wel op weg helpen.

Wat de artrose betreft; waar heeft hij de artrose? Mijn tinker heeft artrose in haar voorbenen, onderin bij het hoefgewricht en ik zie aan haar dat het best wat moeite kost om weer te gaan staan als ze heeft liggen rollen bijv.
Het gaan liggen zal dus wel gaan, maar er komt behoorlijk wat gewicht en kracht bij kijken op met name de voorbenen als ze weer moeten opstaan, dat is mss wel iets om rekening mee te houden als je hem dit gaat aanleren.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:49

Citaat:
Nu mijn vraag; wat werkte het beste bij jullie paarden om het liggen aan te leren? En welke manier is het minst belastend voor zijn voorbenen?

Mijn methode om paarden te leren liggen is gebaseerd op het natuurlijke gedrag van het paard.
Deze manier is ook het minst belastend omdat het gewoon het gaan liggen is zoals ze het zelf ook doen.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:39

Zelfs al leer je het op die manier, elke keer dat jke het vraagt op commando, is wel een keer dat het paard er niet zelf voor kiest en kan het dus extra belastend zijn voor de artrose.

Ik kan merken aan mijn paard met artrose dat ze toch minder vaak ligt als het bijv. koud en vochtig is, dan heeft ze meer last van artrose.
Dus ik vraag me af of leren liggen en dat vragen wel eerlijk is voor een paard met artrose.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:43

Ik sluit me aan bij Clovertje. Snap dat het heel gaaf is als hij het kan, maar zou het hem niet op comando gaan proberen te leren. Weet niet wat de eigenaar er van zegt?
Ik zou lekker met hem bezig blijven, maar dan andere dingen zoals wapperen met een doek, kusje, flamen etc etc. Veel plezier!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:51

Heb het 1e bericht nu eens goed doorgelezen en zie nu idd pas dat het paard érge artrose heeft in de voorbenen.
Dan zou ik toch ook met minder belastende oefeningen bezig gaan als ik jou was.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:57

Houd er wel rekeing mee , dat als hij veel last heefd dat je hem niet gaat dwingen dat hij toch moet liggen, artrose is niet zomaar iets he, en dat hij maar alle kunstjes moet doen voor jou,. zorg ook dat je eerst met hem door de wandelt of waar dan ook zodat hij zijn spieren enz heefd opgewarmt

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:12

Bedankt voor alle reacties/adviezen!

Hij heeft de ergste vorm van artrose ja, maar wel gestabiliseerd naar mijn idee, hij loopt over het algemeen zo goed als goed. Soms wel stijf/kort maar nooit stokkreupel. Maar dat kan natuurlijk altijd omslaan, vandaar mijn voorzichtigheid.

Wat Clovertje zegt, daar vind ik zeker een kern van waarheid in zitten. Dat is dus ook het punt waarom ik twijfel. De artrose zit trouwens rond de kogel in beide voorbenen zover ik weet.

Na jullie berichtjes denk ik idd toch dat het misschien altijd eerlijk is om hem het op commando te laten doen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik VD ook niet heel veel doe en alleen als hij naar mijn idee in een goede periode zit. :j

Nogmaals bedankt!

En Kelly, ik weet als geen ander wat artrose inhoudt, komt goed wat betreft de opstart met dingen. ;)