Gister stond ik met de eigenaar van mijn verzorgpaardje(Quarter) te praten. Hij heeft moeite met opstappen, ondanks het geen groot paardje is. Het paard zelf heeft er ook als van als hij opstapt, maar ik krijg het niet over mijn hart dat te vertellen want hij kan er ook niets aan doen. Nou zei dus grappend of ik haar kon leren buigen zodat hij gemakkelijk op kon stappen. Dus:
Is het een mogenlijkheid haar te leren buigen bij het opstappen, of is het schadelijk voor het paard en absoluut af te raden?
Waarom zet ie niet een krukje naast het paard om op te stappen
Zilfstar
Geplaatst: 02-10-09 16:27
Ook het buigen en dan omhoog komen lijkt mij een zware opgave. Ik heb het anders opgelost. Mijn paard (ik heb hem nu 4 mnd) heb ik geleerd stil te staan naast een stevige stoel. En dat gebruik ik dus om op te stappen. Beter voor zijn rug! En handiger voor mij, want hij is net zo groot op de schotft als ik hoog ben en ik ben ook niet meer zo soepel als toen ik 15 was
Een paard is geen kameel. Toevallig kan ik bij mijn paard idd opstappen via het compliment, dus als hij knielt, maar dat is voor hem best zwaar en ook ik moet opletten dat ik snel en soepel erop klim. Om hem in evenwicht te houden moet ik zo snel als mogelijk zorgen dat mijn gewicht in balans boven het zijne is. Iets wat je overigens ook moet doen als je gewoon opstijgt. Ik zou er idd voor kiezen om een opstapblok op kruk te gaan gebruiken. Iets wat ten alle tijden beter is voor je zadel, je paard zijn rug en ook voor je eigen lijf.
Kortom, ik zou het afraden, zeker voor iemand die al moeite heeft met opstijgen wordt het echt niet makkelijk via een buigend of liggend paard.
Azmay
Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-09 22:12
Toch maar niet dus.. Ik ga zowieso vrijheidsdressuur proberen, dus daar ga ik me dan maar even in verdiepen.
Ik gebruik het stevige houten kruktrapje van Ikea om op te stappen. Is erg stabiel en stevig en je stapt erg makkelijk op! Het kruktrapje kost een tientje, dus voor het geld hoef je het niet te laten! Paard moet even leren dat hij stil blijft staan met opstappen, maar dat is zowiezo een goede eigenschap!!
Misschien moet je de beste man vertellen dat hij 3x zo zwaar is als hij opstapt en dan ook nog moeite daar mee heeft, dat het voor zijn paard niet prettig is en ook niet best voor de rug van het paard.
Het is helemaal niet minder stoer om via een opstapkrukje op je paard te klimmen, geeft alleen maar meer aan dat je om je paard denkt nl.
Rex_Rolfo
Geplaatst: 03-01-14 14:53
Op diverse maneges is het zelfs verplicht om via een opstapblok op te stappen.
Waar ik rij hebben ze deze, gelukkig niet in roze
datbenik01
Geplaatst: 03-01-14 20:16
Ik stap ook altijd op via één blok anders schuift het zadel te veel, maar ik heb al een paar keer gehad dat het blok omviel en ik op de grond lag
Een meisje die ik ken rijdt een paard van 1,80 en heeft hem geleerd om zijn hals naar beneden te doen en klimt er dan op via zijn nek? ik vond het een orgineel idee alleen het lijkt me niet fijn voor het paard...
zou het hooguit vanuit liggen adviseren. Niet vanuit compliment oid, juist omdat je hem dan snel uit evenwicht haalt. zou dan eerder de voorgenoemde krukjes adviseren
Ik zie de goede man nog wel eens rijd rijden met haar, met zijn scharenbit en stockzadel. Ben zelf met haar gestopt toen ik een eigen paardje kocht, dus veel weet ik ook niet
Ik zou ook een krukje of hooker nemen. Deed het toen ik nog dressuur reed altijd en eigelijk door gewenning ook nu wanneer ik op mijn paint stap. Is denk makkelijker aan te leren als buigen
LesleyxLinn
Geplaatst: 08-01-14 16:35
Vraag mij echt af hoe mensen aan zulke oude topics komen En al helemaal niet waarom mensen niet de laatste reacties lezen
Amaris
Geplaatst: 08-01-14 16:39
LesleyxLinn schreef:
Vraag mij echt af hoe mensen aan zulke oude topics komen En al helemaal niet waarom mensen niet de laatste reacties lezen
Same here... hoe vínd je zulke oude topics in godesnaam
Rex_Rolfo
Geplaatst: 08-01-14 16:52
Ik denk de zoekfunctie gebruikt. Is het ook nooit goed, gebruik je 'm niet krijg je een "UTFS", gebruik je 'm wel krijg je dat oude topics worden gekickt
Zo'n opstapblok als op bovenstaande foto (benieuwd of die er over 4 jaar nog staat) is trouwens behoorlijk stabiel, ik heb niet 1x het gevoel gehad dat ie op omvallen zou staan.