Bijzetten aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Bijzetten aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 10:58

Hoi!

Door wat problemen met mijn paard zijn hoeven, krijgt hij a.s. dinsdag ijzers (op advies van de veearts).
Omdat hij die problemen met zijn hoeven heeft/had, is hij zijn rug gaan vasthouden, waardoor nu dus zijn hele rug vastzit.
Ik moet van de veearts gaan longeren met hulpteugel, máár.. Daar heb ik zeer weinig ervaring mee. Ik ben bang dat het snel verkeerd gaat, en het dus niet helpt, maar erger wordt..
Hebben jullie tips (behalve neem er les in, want ik ben momenteel al bezig iemand te zoeken) over hoe wel en hoe niet, wat wel en vooral het waarom. Mijn paard is overigens zeer weinig druk in de mond gewend. En ik ben ook weer niet zo iemand die zonder hersens haar paard veel te strak gaat bijzetten, ik zal 'm eerder veel te los bijzetten :+

Anoniem

Re: Bijzetten aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:02

Tip: vraag ook hierin even advies van je veearts. HOE moet je je paard bijzetten voor deze blessure? Met bijzetten kun je namelijk evenveel goed als kwaad doen.
Bel maar even wat je precies moet doen en wat hij je aanraadt. Is geen rare vraag; hij zal eerder denken "damn dat was ik vergeten te vertellen" dan dat 'ie denkt "die's dom"...

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:04

Fijn dat je zelf inziet dat je hulp nodig hebt, en dus ook echt bereid bent die hulp te zoeken!!! Deden er maar meer het op die manier.

Verder vind ik zelf de dubbele longe erg fijn, echter, dit is veel geklooi met heel lang touw, en als je het dan niet gewent bent, kom je geheid in de knoop.Wat een goede oplossing zou kunnen zijn is een pessoa teugel.
Dat ziet er zo uit:

http://horseshophorsepower.nl/images/Lo ... eugels.JPG

Doordat er van voor geen constante druk is, maar als het goed is van achter wel, zal je paardje heel fijn zijn achterhand onder gaan brengen en snel contact in de mond gaan zoeken. Het vwnw effect!

Voor het correct bevestigen van de teugel ( op de goede maat ed ) kun je dan iemand vragen die je er mee helpt. Verder kun je als altijd longeren. Ook zijn overgangen heel goed om te doen, niet alleen van stap naar draf, maar ook schijnovergangen.

Succes en beterschap met je paardje.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 11:08

Ja, was al wel van plan om de vee-arts ook nog even te bellen, ik heb zelf wel een idee van hoe, want ik weet welke spieren er vastzitten, maar toch.. Een pessoa, ja ik ken ze wel van plaatjes haha, maar nog nooít mee gewerkt. En dat zit dan al 10jaar tussen de paarden.. :) Kan kijken of er iemand is die ik kan vinden die er wel verstand van heeft.

Als het longeren niet zou helpen hem zijn rug los te laten, moesten we gaan spuiten, en dat zie ik niet zo zitten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:13

Als je met dubbele longe kunt longeren is dat het meest ideaal. Daarmee kun je namelijk gewoon zelf inwerken en loslaten/aanspannen wanneer nodig. En het belangrijkste; Netjes vragen of het paard wil nageven i.p.v. het dwingende van een hulpteugel.

Kun je dit niet, dan is een pessoa-tuig ook erg prettig om mee te werken. Die is minder dwingend dan bijv. een bijzet of touwtjes én activeert ook de achterhand.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:14

Ik vind de pessoa wel erg zwaar voor een paard wat geen hulpteugels gewend is en een rugprobleem heeft.
Ik zou de DA even terugbellen en vragen in welke houding het paard moet. Ik verwacht meer naar het halsstrekken en dan vind ik een gogue een fijne hulpteugel. Voor een paard wat iets meer oprichting nodig heeft, kun je dan een bijzetje pakken, dat werkt niet erg ingewikkeld, de lussen aan de singel en de clipjes aan het bit. De eerste keren zou ik een bijzetje gebruiken en die op zijn langst laten, dat hij er alleen af en toe 'per ongeluk' tegenaan botst. Sommige paarden raken best van slag van hulpteugels dus in enkele dagen steeds ietsje korter maken tot het paard het accepteert en niet schrikt. Als hij achterover slaat van schrik ben je verder van huis met zijn rug :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:04

Ik zou zeker geen trainings advies van een DA opvolgen, zeker niet als het om bijzet gaat,
Alleen jou hand kan voelen wat er gebeurd of hij ontspant en los laat,
Ik zou zeggen longeer met kaptoom om zo de rug/bovenlijn te kunnen verlengen dat kun je niet met een bitje in, die vraagt druk van onder en aan de long met enkelen lijn kun je de boven lijn lang en laag vragen en ook mooi met stelling en buiging werken .
Het is jammer dat de meeste DA`s nog hulp teugels aan raden, vaak zijn het artsen die zelf niet eens paard kunnen rijden.

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:16

Een paard wat weer moet leren op "op eigen benen" te lopen moet je helemaal niet bijzetten. Als hij nog weinig balans heeft zul je hem met hulpteugels geen plezier doen en het zou zelfs kunnen resulteren in het nog meer vastzetten van de rug. Het is beter hem zelf te laten zoeken. kun je het paard niet (laten) masseren of onder een solarium zetten.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 16:46

Ik had de veeartse nog even gebeld, ze heeft uitgelegd wat ze bedoelde. Maar King vecht nogal tegen de bijzetteugels, dus die hang ik er niet aan (dat was 4 jaar geleden al zo, dus dat zal nou nog zo zijn).
Ik heb nou iemand gevonden die me ermee kan helpen, ook wat handwerken om het toch afwisselend te maken en die rugspieren los(ser) te maken. Dus longeren zónder hulpteugels en handwerken om het afwisselend, leuk en werkzaam te houden.

Bedankt voor jullie tips!

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:06

goed plan veel plezier en nu maar hopen dat het snel beter gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:53

MissEvil, ik ga met Sjonnie mee, in dit geval is werk aan de dubbellonge denk ik de oplossing.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:38

In dit geval zou ik inderdaad eens op zoek gaan naar iemand die je kan helpen met dubbele longe. Dat is geen hulpmiddel, maar eigenlijk gewoon een hele lange teugel :) Dan kun je hem gewoon vragen om stelling aan te nemen, om na te geven en weer toestaan als hij doet wat je vraagt. Precies zoals je dat ohz ook doet.
Eventueel kun je hem ook als slof vastmaken, zodat je wat meer kunt sturen in de hals-hoofdhouding.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 07:22

RT--> GVL