[AR] appart tuig nodig voor een tweespan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mini_shetjes

appart tuig nodig voor een tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 16:03

ik heb er al een beleerd maar de bedoeling is dat zijn zoon ook mee gaat doen( mini shetlanders ). ik heb dus al tuig voor 1 eenspan, moet ik nu een nieuw tuig kopen ( enkelspan ) of een setje voor een 2 span? ze gaan uitijdelijk voor een croswagentje.

nikky16april

Re: appart tuig nodig voor een tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:19

ik heb geen idee van mennen maar ik denk dat je gewoon je eigen moet houden

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:55

Een tweespan tuig is wel heel iets anders dan een enkelspan tuig, met 2x een enkelspantuig kom je nog niet zo ver, tenzij je nu een al een enkelspancombi-tuig hebt.

Bericht staat niet goed hier.

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:01

Hoi,

Dan moet je een setje kopen voor een tweespan tuig.
Bij een tweespan tuig zitten er namelijk nog ringetjes aan het borstuig vast die je aan de wisselriem moest vast maken die aan de boom vast zit.
Met een enkelspan tuig krijg je ze dus aan de voorkant niet vast.

Groetjes! :)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:18

HAR-->AR

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 06:19

_Lizzy_ schreef:
Bij een tweespan tuig zitten er namelijk nog ringetjes aan het borstuig vast die je aan de wisselriem moest vast maken die aan de boom vast zit.

Niet alleen mis je bij enkelspan de ringen op het borsttuig voor de disselriem, je hebt bij een tweespan ook geen lamoen en dus geen lichtogen. Ook de buitensingel is anders. Je schoftje is dus ook totaal anders bij een tweespantuig. Verder rijd je (vaak) zonder broek bij een tweespan, maar als je met een broek rijdt, ziet die er ook anders uit - want je hebt geen lamoen om die broek aan vast te maken. Kortom, tweespanrijden gaat met heel ander spul dan enkelspan rijden.
Er bestaan overigens wel combinatietuigen. Wat je zou kunnen doen is je enkelspantuig verkopen/inruilen en een tweespancombituig terugkopen, inclusief 1 ombouwsetje om 1 van de 2 tuigen uit te breiden tot enkelspan tuig. (Je koopt er dan nl lichtogen, een andere buitensingel en een broek los bij).

mini_shetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 07:27

bedankt voor de reacties, ik denk dat ik gewoon een tweespan setje koop en het andere tuig behou. kan ik altijd nog enkelspan rijden.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:15

Het is wel handig als je je enkelspantuig ook gewoon houdt ja, want dan kan je ze altijd nog enkelspan corrigeren, of voor de afwisseling etc. En verder heb je voor tweespan mennen een echt tweespantuig nodig, tenzij je zo'n combi tuig hebt wat je kunt ombouwen natuurlijk ;)