Ik en mijn (verzorg)-shet zijn net weer begonnen met mennen. Mijn shet heeft het vroeger heel vaak gedaan maar ik nog maar een paar keer. we rijden nu in een weitje en voor zo ver ik weet is hij verkeersmak. Maar nou vroeg ik me af waarneer mogen we de weg op?
Als eerste: mag het van de eigenaar en wie helpt je erbij?
Ga eerst kijken of de shet verkeersmak is, door buiten te wandelen of te rijden, uiteraard de eerste keer (of keren) samen met iemand anders en kijk hoe de pony reageert op alles, wat de oortjes doen, of en wanneer hij zenuwachtiger lijkt te worden of waar hij van schrikt. Sommige dingen kun je ook al gewoon in de bak/weiland proberen, zoals plastic zakjes (die waaien soms zomaar over de weg), paraplu's en andere mogelijk 'enge' dingen die je kan bedenken. Als je goed denkt te weten hoe de pony reageert, kan je onder begeleiding een keer proberen hoe het mennen buiten gaat. Desnoods iemand er naast met een halstertouw en jij op de kar...
Ga nooit alleen op stap met de kar! Zorg altijd voor begeleiding door iemand die net zo of zelfs meer ervaren is dan jij bent. Niet om te gaan zeuren over je leeftijd, maar neem geen vriendinnetje van 11 mee, maar iemand van zeker minstens 15 jaar die zelf ook ervaren is met mennen! Want volwassen of kind, niemand mag zomaar alleen de weg op met paard en wagen, je hebt altijd iemand nodig die van de kar af kan en bij het paard kan komen in geval van nood.
Wanneer je er klaar voor bent is dus lastig te zeggen: jij moet goed weten wat je doet tijdens het mennen, duidelijk en consequent daarin zijn en weten wat je moet doen als er zich een onverwachte situatie voordoet. En dat moet ook degene weten die er met je meegaat! Gebruik dus vooral je verstand
Ik kan niets anders zeggen dan dat ik het volledig eens ben met mijn voorgangers. Er is niet een bepaalde regel 'dan kun je naar buiten'. Heb je zelf geen of weinig ervaring met het mennen, ga dan een mencursus volgen en haal eventueel je koetsiersbewijs. Zo 'leer' je niet alleen het mennen in praktisch opzicht, maar ook allerlei belangrijke theoretische aspecten, en ook hoe je naar behoren hoort op te tuigen etc. Bij het mennen komt nu eenmaal meer kijken dan alleen pony voor de wagen knuppen en hop de weg op. Zorg dat je nóoit alleen bent, zorg dat je ten alle tijden een deugdelijke menzweep in de hand (en dus niet in de zweepkoker) hebt, en zorg ook voor deugdelijk, stevig en veilig materiaal (zowel kar als tuig).
Een mencursus is echt aan te raden; een verplichte leeftijd is hier niet aan verbonden. Als er iets mis gaat met het mennen, dan zijn de gevolgen vaak niet te overzien. Vandaar dat je er goed aan doet ook tijd te steken in het zelf leren mennen
demenner
Geplaatst: 01-11-09 11:18
Een bijkomend voordeel van het behalen van het koetsiersbewijs is ook dat je WA-verzekerd bent
WA verzekerd zijn je ouders vaak ook wel, die verzekering van het koetsiersbewijs keert alleen uit in situaties dat er discussie kan ontstaan. Voordat je de weg opgaat moet je eerst weten hoe je moet reageren in noodsituaties. Dus wat moet je doen als de pony ineens achteruit komt, zich omdraait, gaat slaan naar de koets, er vandoor gaat, in een greppel of over een hekje springt enz. Dat inzicht krijg je pas al je weet hoe je je zweep en leidsel hulpen moet gebruiken en dat leer je meestal alleen op les! Je kan al wel wat gaan oefenen aan de lange lijnen dus mennen zonder kar over de weg.