shet leren achter je aan te rennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kim18a

shet leren achter je aan te rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 13:29

ik zou heel graag willen weten hoe ik rocky achter mij aan kan laten lopen.Als ik zijn halster touw er aan klik loopt hij achter mij aan zonder dat ik een rukje hoeft te geven.Maar zodra ik het halster touw er af klik en ik loop weg blijft hij gewoon staan :+

iemand die mijn hier in kan helpen?

alvast bedankt! :D

Arabesk

Re: shet leren achter je aan te rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:41

Heel simpel leer hem het spelletje 'koekje rennen', tenminste zo noemen wij het :D

Neem wat lekker in je hand en laat hem dat zien en laat hem naar voren komen. Dat bouw je steeds verder uit tot hij vanzelf achter je aankomt.

Dat is de makkelijke manier.

Je kan ook een heel NH programma volgen. :+

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:44

ik heb Nordli het zo geleerd> je gaat hem eerst longeren, je moet je paard het volgende leren> stop en volg...dan ga je wandelen(wel in de bak/weiland) geef hem wel veel ruimte zodat het lijkt dat je hem niet vast heb, je oefent gewoon verder met stop en volg, en na een tijdje (natuurlijk niet dezelfde dag) loopt hij je gewoon achter na als je zegt volg :D als hij op het begin wegrent klik je hem gewoon weer vast en oefen je weer een beetje, en dan probeer je het weer op nieuw ;)

of je doet idd de koekjes manier :P

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:46

Arabesk schreef:
Heel simpel leer hem het spelletje 'koekje rennen', tenminste zo noemen wij het :D

Neem wat lekker in je hand en laat hem dat zien en laat hem naar voren komen. Dat bouw je steeds verder uit tot hij vanzelf achter je aankomt.

Dat is de makkelijke manier.

Precies! En wij doen dat met een wortel.
Na een paar keer hebben ze dat wel door hoor :)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 19:33

hhm, ik heb het geprobeerd maar na een paar keer zag hij het nut er er niet meer van in :o

iemand een ander idee?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 01:25

Wil je een truukje aanleren of echt een betere band krijgen?

Als het truukje niet werkt (en die indruk krijg ik), zul je er toch niet omheen kunnen om het hele NH programma te volgen. Ik zou Parelli willen adviseren. Want voordat je aan het "stick to me" onderdeel toebent, ben je een paar weken verder...

paardbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:30

Ik moet eerlijk zegen ik ben niet zoon ven van het geven van voer als belonig.
Maar daar in moet iedereen zijn eggen keuzes maken.
Heb je ervaring met comaniseren met je lichaam taal.
Zo kan je namelijk in leven in een goede kudde lijder en als hij dat zal accepteren komt hij ook achter je aan.
Je kan je paard lijding geven door recht op je doel af te lopen.
En naar je doel toe te lopen.
En verstand op nul erg belangrijk ga je aan van alles denken zou hij dat door hebben en za hij denken dat jij niet genoeg in balans bent en zou hij jou niet als kudde lijder zien
Het is erg mogelijk hier in een vorm nawoord op te geven dit werkt namelijk wel bij een antal paarden waar ik me heb gewerkt

Maar met een touwtje is nog niet eens zo slecht ik heb ook meerdere paarden gewerkt.
Die dat nodig hadden.
Je kan het halster ook weg laten en het touwtje om zijn hals hangen maar bij een shet is dat erg lastig.
Om dat hij zo klein is .
Wat een goed tip is is dat je het een paar keer oefent met een paard dat zo mak is als een pass geboren lammetje klinkt wat stom maar is goed om het te oefenen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:44

Practice does not make perfect. Perfect practice does make perfect.

Oefenen alleen is niet goed. Je moet goed oefenen, dus weten waar je mee bezig bent. Want als je verkeerd oefent, kom je nog geen steek verder.

Recht op je doel aflopen kan heel bedreigend werken als dat doel een ander paard is. Paarden lopen bij vriendelijke benadering namelijk ook niet recht op elkaar af maar vaak in een boogje, en daarna komt eerst de eerste kennismaking, snuffelen, elkaar kriebelen op de schoft. Direct op een paard afgaan kan worden geinterpreteerd als een aanval, helemaal als je hem strak in zijn ogen blijft aankijken.

Verstand stil, blik op oneindig...mwah, zou ik ook niet doen. Maar maak je eigen ego klein en je bewegingen vloeiend, komt ook minder angstaanjagend over.

Maar dit allemaal gaat nog niet helpen dat de pony van de TS zonder touwtje met haar mee gaat lopen.

paardbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:10

het is de bedoeling ook niet dat je recht op je paard af loopt dat heb ik nooit gezegd.
het is de bedoeling dat als je paard achter je loopt dat je je lichaamstaal duidelijk een richting aan geeft waar je heen loopt.
Dit doe je door regt op je doel af te lopen ter wel je ijglij bij je paard weg loopt
Namelijk zo zal het paard jou accepteren als lijder in de kudde
Want een lijder moet voor het voort bestaan van de kude.
Altijd duidelijk aan geven waar de weg heen gaat
met verstand op nul bedoel ik dat je niet met van alles en nog wat bezig bent voorbeeld school en dat soort dingen maar allen met je paard.
en ik heb cursussen gevolgd bij monty roberts en terra-natura het kan zijn dat het bij andere technieken anders werkt.
Maar zo heb ik het geleerd en heb ervaren dat dit goed werkt.
Maar bij shet heb ik het nog noit gedaan maar dit zal niet eel uitmaken denk ik
En als je me nog niet gelooft of begrijpt ik heb ook filmpjes daar van gemaakt op youtube
http://www.youtube.com/watch?v=xAu7CIm0DHI

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:12

Als je een beetje gebogen loopt nodig je je pony uit naar je toe te komen. Mijn pony doet het eigenlijk al vanaf het begin. Maar die kan ik nu met lichaamstaal ook heel veel duidelijk maken.

paardbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:01

De reden dat ik nog een keer hier schrijf is dat ik nog een goede tip voor je heb.
Ga een kijken op www.terra-natura.nl zij geven lessen en cursussen in Horsemanship.
En ik heb dat ook gedaan en heb er erg goede ervaring mee

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:58

met de join up werkt het bij mij ook dan stappen ze het liefst nooit meer van mn zij:P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:59

Twilight1 schreef:
met de join up werkt het bij mij ook dan stappen ze het liefst nooit meer van mn zij:P

Nooit een join-up doen! :n En al helemaal niet als je niet weet wat je doet! Daarmee verlies je meer dan dat je er mee bereikt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:01

Twilight1 schreef:

Misschien is het wel handig om voordat je de JU toepast, even dit topic door te lezen (jawel, ALLE 20 PAGINA'S doorlezen!!!), en je dan nog eens af te vragen of de JU iedere keer mee wilt nemen als je wilt dat het paard gewoon los met je meerent.

De link staat als sticky in dit forum, maar voor het gemak is hij hier nog een keer:

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:05

hihi mijn veulen doet dit al automatisch.. :D

ja wat lekkers in je hand nemen wil nog wel eens werken :D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:27

Mijn paard doet dit eigenlijk zowiezo, het is te zeggen, niet altijd hoor, soms moet ik ze wel een paar keer 'aanhalen' eer ze me effectief volgt. Ik heb echter geen idee wat ik heb gedaan om haar dit te laten doen ... ze doet het gewoon.

intercity3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:58

Mandyke schreef:
Mijn paard doet dit eigenlijk zowiezo, het is te zeggen, niet altijd hoor, soms moet ik ze wel een paar keer 'aanhalen' eer ze me effectief volgt. Ik heb echter geen idee wat ik heb gedaan om haar dit te laten doen ... ze doet het gewoon.

Dan heb je geluk, vaak genoeg kost het de nodige moeite om het aan te leren.

De snoepjesmethode was ik bekend mee, maar dat stop en volg zou eventueel ook wel kunnen werken... Het ligt er een beetje aan of je shet helemaal dol is op snoepjes, want dan werkt de snoepjesmethode natuurlijk beter :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:55

Mijn fjordje doet het automaties :D (sorry heb dislectie), mijn shetlander heb ik het aangeleerd met de koekjes manier :o (kijk wel uit, want mijn shet werdt er bijterig van) heb het dus meteen weer afgeleerd.. |(

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:15

Was bij mij ook zo. Nu lukt het al zonder iets.
Ik ben begonnen door het halstertouw niet meer vast te houden maar gewoon over haar nek te hangen. Dan haslter aan maar touw eraf en tenslotte halster uit ;)
Enjoy !

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:31

Gewoon los laten in de wei, een appel meebrengen, als hij achter je aanloopt steeds een stukje geven en de volgende keer loopt hij (als het goed is) vanzelf achter je aan :)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 10:22

dankjullie wel voor jullie reactie's :D
ik kan weer lekker voor uit :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:32

Bij shetlanders altijd met behulp van spelen :)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 14:46

oke :D
dankje je voor je tip