nobje schreef:Hoi
Wij hebben van de week ons jonge hengstje van 2 en een half opgehaald. Hij stond in een groep hengsten te genieten van zijn paard zijn.
Maar nu staat hij hier thuis in een niet al te grote paddock
Hoi Nobje!
Ik probeer uit je ietwat warrige verhaal een beeld te krijgen maar waarom is de hengst uit zijn groep gehaald?
Citaat:
Eigenlijk moet hij zo vlug mogelijk hier de groep in.
Maar tot nu toe is hij iedere winter door deze groep paarden (soms al na een week en soms na een paar weken) door alle omheiningen heen gejaagt.
Hieruit maak ik op dat hij al eerder uit 'zijn' kudde is gehaald en bij jouw paarden in de groep heeft gestaan? Hou rekening met het punt: hengst versus ruin!
Een ruin bestaat niet in de paardenwereld, een hengst weet niet wat een ruin is! Ik persoonlijk ben absoluut geen voorstander van het plaatsen van ruinen en hengsten door elkaar. Het gaat vaak goed, maar het gaat ook regelmatig flink fout. En dat kan meteen fout gaan, het kan ook eerst goed gaan en later de mist in gaan, helemaal als er ook merries in de buurt zijn.
Citaat:
Heben jullie mischien van uit de join up of een andere methode mischien nog tips of trucs ?
Ik ga er nu voorlopig maar even een extra draadje tussen zetten want tjsa je moet toch wat.
Wat is je doel hiermee? Wil je de hele kudde join-uppen? Wil je de hengst join-uppen? Ben je van plan de hele winter full-time bij de kudde te blijven dat zodra er ruzie wordt gemaakt je de ruzie-maker kunt join-uppen?
Sorry, ik kreeg er een beetje grappig beeld bij.
Maar het heeft weinig effect om als mens te bepalen welke paarden bij elkaar geplaatst kunnen worden en dat dat maar goed dient te gaan. Ze hebben hun eigen regels in de groep, daar kun jij helaas niks aan veranderen. Zodra jij je kont keert zijn de regels van de groep de baas en waarschijnlijk gaat het daar mis met je hengst.
Citaat:
Het stuk grond waar hij naar toe moet is bijna een hectare groot en ligt op een helling
Er staan nog 5 andere paarden de jongste is 4 en de oudste is 15.
Deze groep heb ik deze zomer ook regelmatig uit elkaar opgebroken en in ander formaties neer gezet.
N.a.v. bovenstaande kun je er vanuit gaan dat dit GEEN stabiele kudde is.
Maar goed, is er niet 1 van je eigen paarden die wel goed met je hengst(je?) kan opschieten? Is er geen 'goedzak' die je als eerste bij hem kan zetten? Ik zou hem i.i.g. niet in 1x bij de kudde zetten maar de kudde 1 voor 1 bij hem en dan de paarden die lief voor hem zijn als eerst.