rangorde bepalen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobje

rangorde bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 08:18

Hoi

Wij hebben van de week ons jonge hengstje van 2 en een half opgehaald. Hij stond in een groep hengsten te genieten van zijn paard zijn.
Maar nu staat hij hier thuis in een niet al te grote paddock

Eigenlijk moet hij zo vlug mogelijk hier de groep in.
Maar tot nu toe is hij iedere winter door deze groep paarden (soms al na een week en soms na een paar weken) door alle omheiningen heen gejaagt.

Heben jullie mischien van uit de join up of een andere methode mischien nog tips of trucs ?
Ik ga er nu voorlopig maar even een extra draadje tussen zetten want tjsa je moet toch wat.

Het stuk grond waar hij naar toe moet is bijna een hectare groot en ligt op een helling
Er staan nog 5 andere paarden de jongste is 4 en de oudste is 15.
Deze groep heb ik deze zomer ook regelmatig uit elkaar opgebroken en in ander formaties neer gezet.
Op het betrefffende land staan nu 2 ruinen. En op het 2e deel staan de andere 2 te grazen.
Ik ga er een draad tussen zetten volgende week, maar ja dat is natuurlijk niet zo leuk voor de andere gebruikers...
Het feit dat ze zo lekker kunnen rennen is natuurlijk ook wat waard...

Er zijn trouwens ook 8 verschillende voerplekken zodat als ze elkaar verjagen er altijd elders op de wei eten is.
Het streven is 24-7 buiten...

Nou nieuwschierig naar de vershillende invals hoeken.
En na ervaringen van anderen ?

siskeh

Re: rangorde bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:03

Heb je enig idee waarom hij door de draden wordt gejaagd?
(zou een ander paard ook door de draden gejaagd kunnen worden?)
En hoe stabiel is de kudde voor de rest?

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 09:15

siskeh schreef:
Heb je enig idee waarom hij door de draden wordt gejaagd?
(zou een ander paard ook door de draden gejaagd kunnen worden?)
En hoe stabiel is de kudde voor de rest?

Nee ik heb geen idee hoe stabiel ze als kudde zijn.
Er heeft in het najaar van 2009 een wijziging plaatsgevonden.
en de integratie van de nieuwe ruin (net gecastreert) ging zo traag
dat deze nog niet in de groep had gelopen.

De eerste keer ging het jonge ding door roeien en ruiten met vuurwerk en verwonde daarbij zijn linkerbeen op stal.

De 2e keer werd hij door een 14 jarige ruin (nadat hij er al 5 a 6 weken bij inliep door verschillende omheiningen heen gejaagd om uiteindelijk tot stilstand te komen in het prikkeldraad van de buurman verderop.
Het jaar daarop... kwam hij op dezelfde wijze en bijna op dezelfde plek met het zelfde been, maar dit keer met een 3 jarige ruin tot stilstand... en eindigde daarna weer voor 10 weken rust op stal en intensief veearts bezoek.

Ik kan niet anders zeggen dat onze jonge hengst hierdoor bijzonder vriendelijk en op mensen is ingesteld. Roepen is komen.
Zels als je hem een half jaar bijna niet ziet... en hem dan uit een natuur gebied vist.
Hij is wel erg zelfstandig, al vanaf veulentje zo geweest, en opzichzelf.... (kopie van zijn moeder..)
Maar hij is nooit onvriendelijk naar andere paarden.
Hij zoekt wel zijn ruimte, en wordt blijkbaar nooit 100% in kuddes opgenomen...
Hij loopt er bij ... maar als hij een kilometer of wat verder betere plekken weet laat hij ze ook gewoon achter...

Als ik met hem ga wandelen dan trekt hij wel weer enorm aan op andere paarden.
volgend jaar gaat hij ook gewoon weer terug hoor naar het natuurlgebied.
Maar ja ... ik zou hem deze winter zo graag heel houden...

Ik dacht dat het mischien wel een idee was om wat free style samen met 1 van zijn aanstaande weidegenoten vooraf te doen. Wennen en toch al spelenderwijs samen werken. MIschien schept dat deen band.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:15

Ik weet niet of freestyle zo geschikt is.
Het werken met een andere paard in de bak schept geen band.
Waarvoor freestyle wel zou kunnen helpen is om de ruin die eruitgegooid wordt grenzen te leren.
Eventueel zou je hetzelfde kunnen doen met de paarden die hem eruit gooien.

Ik vraag me ook af of het door zijn gedrag komt of door het gedrag van de andere paarden.
Lokt hij het gedrag uit, of bijt hij juist niet van hem af, snapt hij de signalen wel?

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:37

nobje schreef:
Hoi

Wij hebben van de week ons jonge hengstje van 2 en een half opgehaald. Hij stond in een groep hengsten te genieten van zijn paard zijn.
Maar nu staat hij hier thuis in een niet al te grote paddock

Hoi Nobje!
Ik probeer uit je ietwat warrige verhaal een beeld te krijgen maar waarom is de hengst uit zijn groep gehaald?

Citaat:
Eigenlijk moet hij zo vlug mogelijk hier de groep in.
Maar tot nu toe is hij iedere winter door deze groep paarden (soms al na een week en soms na een paar weken) door alle omheiningen heen gejaagt.

Hieruit maak ik op dat hij al eerder uit 'zijn' kudde is gehaald en bij jouw paarden in de groep heeft gestaan? Hou rekening met het punt: hengst versus ruin!
Een ruin bestaat niet in de paardenwereld, een hengst weet niet wat een ruin is! Ik persoonlijk ben absoluut geen voorstander van het plaatsen van ruinen en hengsten door elkaar. Het gaat vaak goed, maar het gaat ook regelmatig flink fout. En dat kan meteen fout gaan, het kan ook eerst goed gaan en later de mist in gaan, helemaal als er ook merries in de buurt zijn.

Citaat:
Heben jullie mischien van uit de join up of een andere methode mischien nog tips of trucs ?
Ik ga er nu voorlopig maar even een extra draadje tussen zetten want tjsa je moet toch wat.

Wat is je doel hiermee? Wil je de hele kudde join-uppen? Wil je de hengst join-uppen? Ben je van plan de hele winter full-time bij de kudde te blijven dat zodra er ruzie wordt gemaakt je de ruzie-maker kunt join-uppen? :D Sorry, ik kreeg er een beetje grappig beeld bij. :o

Maar het heeft weinig effect om als mens te bepalen welke paarden bij elkaar geplaatst kunnen worden en dat dat maar goed dient te gaan. Ze hebben hun eigen regels in de groep, daar kun jij helaas niks aan veranderen. Zodra jij je kont keert zijn de regels van de groep de baas en waarschijnlijk gaat het daar mis met je hengst.

Citaat:
Het stuk grond waar hij naar toe moet is bijna een hectare groot en ligt op een helling
Er staan nog 5 andere paarden de jongste is 4 en de oudste is 15.
Deze groep heb ik deze zomer ook regelmatig uit elkaar opgebroken en in ander formaties neer gezet.

N.a.v. bovenstaande kun je er vanuit gaan dat dit GEEN stabiele kudde is.

Maar goed, is er niet 1 van je eigen paarden die wel goed met je hengst(je?) kan opschieten? Is er geen 'goedzak' die je als eerste bij hem kan zetten? Ik zou hem i.i.g. niet in 1x bij de kudde zetten maar de kudde 1 voor 1 bij hem en dan de paarden die lief voor hem zijn als eerst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 00:29

Je hebt duidelijk niet door wat de Join Up inhoudt. Die kun je niet zomaar toepassen op een paard om de rangorde in de kudde te bepalen. Dat moeten ze zelf uitvechten, en daar moeten ze de tijd en de ruimte voor krijgen.

Zoals hierboven al is aangegeven, zet de nieuwkomer met een paard apart. En niet de lieverds, maar de ranghoogste. Laat ze het samen uitvechten, laat ze kennis maken. Dan keer op keer een paard erbij, en zorg voor genoeg ruimte dat ze onenigheden even uit kunnen vechten.

En een hengst in een kudde met ruinen en met merries is vragen om knokpartijen...

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:01

je geeft aan dat het een jong hengstje is. Als er dominante ruinen in je kudde staan zullen deze hem kunnen zien als indringer die de kudde wil overnemen. In het wild is er 1 hengst in de kudde en elke andere hengst die in de kudde wil komen zal de eerdere hengst moeten verjagen. Het kan best zijn dat een van de ruinen zich deze rol heeft toegeeigend. Maar ik ben het eens met wat hierboven wordt gezegd. Hengsten bij ruinen en merries geeft meestal onrust. Hormonen he!!

Wat betreft integreren van een nieuw paard in de kudde doen wij altijd het volgende en meestal met succes:
Nieuwe paard met een ander uit de kudde (hoge rang) apart van de kudde samen laten staan voor een tijd. Dus niet naast de kudde, want dan kan het paard uit de kudde nog steeds het gevoel hebben dat hij "zijn" kudde moet verdedigen. Dan als ze een aantal dagen samen hebben gestaan kan je ze evt samen terug in de kudde plaatsen, of zoals cassidy aangeeft steeds een nieuw paard erbij doen. Wij zetten ze gewoon samen meteen in de kudde en dat gaat goed. Hebben ze in iedergeval een vriendje.

succes ermee

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:42

Hoi Allemaal

Bedankt voor jullie reacties...
Inmiddels is onze jonge hengst weer thuis...

Ik zal meteen even een vraag beantwoorden... waarom uit de kudde halen ieder jaar.
Dit is om de eenvoudige reden dat ze anders zullen verdrinken.
Het is in een natuurgebied waar iedere winter het water inloopt.
De paarden mogen er ook maar lopen tot 1 oktober.
Er zijn een paar grote stukken, hierin zijn de merries en de hengsten gescheiden van het water.

Aangezien hij zomer exceem heeft is het de perfecte plek.
Want het is aan de kust, en hij heeft er geen last van de muggen.
Bovenal vind hij het er heerlijk
Ieder jaar gaan de hengsten weer terug, sommige komen wel terug tot hun 5e en 6e jaar.

Inmiddels is ons kind alweer door onze grote ruin naar de dierkliniek verwezen.
Op een mooi groot stuk wei leek het de eerste week prima te gaan.
Maar na een week was er iets dat niet zo prima was en kreeg hij een haal.
en dat resulteerde in vleeswond spronggewricht.
De twenter staat nu bij de sjetlanders in.
Het geneest voorspoedig en hij gaat wel mee met de grote paarden naar de binnenmanege.

Daar laat ik ze allemaal los in een grote longeer circel, en werkt hij rustig mee.
Dat gaat nu steeds beter. onder toezicht van een dierenarts werken we ze nu los.
En na ongeveer een kwartiertje 20 minuten haal ik hem eruit, en werk ik de andere paarden door.
Hij geniet er echt van.
Sinds hij meegaat met de andere in de longeerbak is de verhouding wel verbetert.
En dat is ontzettend fijn om te zien.

Maar verder gooi ik even de handoek in de ring.
We noemen hem Watje
Dat hadden we in eerste instantie mischien toch niet moeten doen.
Ik heb geen meriies, het zijn allemaal mannen, waarvan 1,... 5 jarige net gecastreerde hengst.
(die levert met geen van de andere paarden het probleem op).
We lopen continu vast op de grote ruin. Hij is een jager, niet dominant, maar een verschrikkelijke jager.
En een paard dat zich snel verveelt in de wei. Hij zoekt zijn vertier bij de zwakste in dit geval.

En mischien heb ik het dan wel niet helemaal begrepen.
Maar ik heb nog nooit zo een zachtaardige twenter hengst gehad.
En gelukkig heb ik een aantal capabele mensen om me heen die het ook
een ontzettend intressante casus vinden.
(ik wou alleen maar dat het iemand anders zijn casus was :o )
Maar het was heel fijn om wat feedback te krijgen, dat geeft toch weer nieuwe ideeen.
en invalshoeken.