omscholen van een Volbloed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

omscholen van een Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 12:25

OK, er lopen wel wat topics over, maar de meeste zijn al erg oud, dus ik begin maar even een nieuw.
Sinds gisteren is onze nieuwste aanwinst thuis. Een Engels Volbloed, recht van de renbaan. :D
Hij heet Fabulous Life, vader Fabulous White, moeder Penny Life (VM Life Time Warrior), is 4 jaar en 1.55 hoog.
Hij heeft een aantal koersen gelopen, maar finishte telkens 150 m na de voorlaatste. Je kunt dus stellen dat rennen zijn "ding" niet is. ;) Het interesseert hem gewoon niet. Hij heeft ook geen zware koersen gelopen, want de jockey voelde aan dat het toch niks ging worden met hem. 8 weken geleden is hij gecastreerd, maar ook dat maakte hem niet sneller.
Enfin. Nu staat hij dus bij ons, is braaf in de omgang, is volledig verkeersmak en (cfr trainer) erg makkelijk te rijden.
Maar hoe begin je nu met zo'n paard ? Klim je er gewoon op en start ? Wij rijden ook allemaal western. Kun je nu gewoon een westernzadel erop gooien, of gaat dat vonken geven ? Het arme dier heeft nog maar alleen zo'n licht renzadeltje op zijn rug gehad. Wie heeft hier ervaring mee ?
Het paard is goed behandeld en goed van vertrouwen. Dat willen we zeker niet kapot maken, dus kom maar op met de tips en ervaringen !

play_coy

Re: omscholen van een Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:32

nouja.. het ligt er net aan wat voor paard je hebt, als je nou eens begint met een normaal zadel erop te doen, en dan inderdaad gewoon een beetje gaan rijden, vooral geduldig en rustig zijn. vertouwen geven.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:34

play_coy schreef:
nouja.. het ligt er net aan wat voor paard je hebt, als je nou eens begint met een normaal zadel erop te doen, en dan inderdaad gewoon een beetje gaan rijden, vooral geduldig en rustig zijn. vertouwen geven.

Inderdaad, ik zou het wel rustig opbouwen als ik jou was.
Een dressuurpaard omscholen naar western doe je ook niet in 2 weken; neem de tijd en ga steeds een stapje verder als hij het braaf doet.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 12:07

update : de eerste rit (met het normaalste zadel wat we hadden, een Prestige Trekker) is heel goed verlopen. Stap, draf en een galopje in de bak gingen heel goed. Hij heeft nog wat moeite met de bochten, maar was verder erg braaf. Bij het western wordt er ook met weinig teugelcontact gereden, en daar reageerde hij heel goed op.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:14

Ik denk dat je gewoon langzaam moet opbouwen. Ik heb zelf 2 volbloeds gehad, waarvan eentje effectief gekoerst heeft en de andere (huidige paard), alleen maar zo getraind was. Beide zijn "succesvol" omgeschoold naar de basisdressuur.
Mijn huidige paard kan ik ook redelijk goed op licht contact rijden, omdat uiteindelijk het basisprincipe "wijken voor druk" in beide takken geldt/terug komt. In hoeverre dat gaat verschillen van dwang is een andere discussie.
Gewoon kans geven om te wennen en te begrijpen wat je verlangt en niet te snel willen gaan, want ze zijn over het algemeen zeer snel van aannemen.
Het weinig evenwicht en vertrouwen met bochtenwerk is vrij normaal, dat is een aandachtspuntje dat je in je achterhoofd moet houden, wil je een gezond "recht" paard bekomen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:01

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 18:50

update : hij doet het ondertussen erg goed. Kan al aanspringen in de juiste galop, loopt braaf zijn cirkeltjes en gaat mee op buitenrit. We hebben wel geen westernzadel gevonden wat goed op hem ligt, dus rijden we hem maar met Engels tuig. Op bovenstaande site staan inderdaad een aantal erg goede tips !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:53

ik deed toen ik in Amerika werkte niks anders :)

ging er gewoon opzitten, en ik ging gewoon rijden :D ging eigenlijk nooit verkeerd.

leergierige paarden dat!!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 08:16

Je hebt te maken met een super slimpaard wat al een goeie basis heeft in het rijden en in de opvoeding. Mijn ervaring lekker naar buiten en daar gaan werken aan overgangen en dan komt het vanzelf. Je zal merken dat deze paarden veel sneller leren dan "gewone" paarden alleen al omdat ze zich zo ontzettend inzetten tijdens het werk. Waarschijnlijk weet je dit ondertussen zelf al.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:21

sevke,

kijk eens naar zadels van Podium daar heb je ook westernmodellen en deze zullen wel passen uw fijner paard met schoft. Dit zijn eigenlijk endurance zadels.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 14:18

TX voor de tip, Arun ! Ik zal daar zeker mijn licht eens opsteken.
We hebben hem ondertussen ook al meegenomen naar Belgisch Limburg en zijn daar drie dagen gaan rijden. Remo heeft het schitterend gedaan. Hij is erg slim en leert bijzonder snel. :)