bokken in galop met pessoateugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

bokken in galop met pessoateugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 12:00

Hallo

Mijn 6 jarige merrie bokt sinds kort bij het longeren met de pessoa, maar enkelt in galop. Het lijkt wel of het bontje haar dan irriteert oid. Iemand anders zoiets meegemaakt? Is het misschien verzet, pijn?

Ze doet het in stap en draf niet, loopt dan heel ontspannen, maar zodra ze aanspringt in galop begint ze.
Het is pas sinds kort, want hiervoor heeft ze het nooit gedaan.

Gr karin

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:45

Je zou het eens zonder kunnen proberen?!?!?

denice

Re: bokken in galop met pessoateugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:46

Misschien moet je het gedeeltje achter haar benen langs dan wat langer doen, zodat ze meer ruimte heeft om te galopperen. Ik merk het aan mijn merrie ook als deze te strak staat!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 22:50

esire001 schreef:

Dit is nou echt een opmerking waar ik helemaal niets aan heb.

denice schreef:
Misschien moet je het gedeeltje achter haar benen langs dan wat langer doen, zodat ze meer ruimte heeft om te galopperen. Ik merk het aan mijn merrie ook als deze te strak staat!

Ik zal het eens proberen, al moet ik zeggen dat ik hem niet strak heb staan. Krijg nl meer te horen dat ik hem wat strakker dan losser moet doen :P
Afgelopen keer deed ze het maar 1 keer, dus ik hoop dat het zo goed blijft gaan.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:53

Karin_deB schreef:
esire001 schreef:

Waarschijnlijk iemand die zijn nuttige berichten bij elkaar aan het sparen is :-). Of misschien bedoelt ze zonder paard ?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:55

Heb je hem ook via de mond lopen? Het zou dan namelijk kunnen zijn dat bij elke sprong hij een ruk in zijn mond krijgt. Het is dan misschien slim om hem van voor los te doen en op de singel te binden en er desnoods een hulpteugel aanhangen [ben er geen voorstander van maar dat is eigen keus]. Mijn pony bokt met de passoa teugel ook in galop, is even doorzetten [vooral joligheid] en dan houd ze wel op.
Succes!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:00

Het kan inderdaad zijn dat hem iets irriteerd, maar kan ook dat hij zich te veel insant waardoor er te veel spanning op verschillende spieren komt te staan.
Ik weet niet of je ervaring heb met longen met dubbel longe, zo ja doe dit eens en dan doe je de buiten lijn tijdens galop eerst over de rug laten komen , gaat dit goed, dat doe je de buiten lijn achter langs de achterbenen, en met en met iets meer druk gaan uitoefenen, zo kun je zien of het daaraan ligt en kun j dus merken o de pessoa strakker of juist losser moet

kan ook zijn dat je hem inderdaad te los heb, en dat het teveel beweegt en dus irriteerd op bepaalde plekjes wat voor je paard best gevoelig kan zijn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 23:07

ZusJacobs schreef:
Heb je hem ook via de mond lopen? Het zou dan namelijk kunnen zijn dat bij elke sprong hij een ruk in zijn mond krijgt. Het is dan misschien slim om hem van voor los te doen en op de singel te binden en er desnoods een hulpteugel aanhangen [ben er geen voorstander van maar dat is eigen keus]. Mijn pony bokt met de passoa teugel ook in galop, is even doorzetten [vooral joligheid] en dan houd ze wel op.
Succes!

Ze krijgt geen ruk in haar mond, hier let ik juist goed op.
Ze krijgt enkelt een ruk in haar mond als ze zelf bokt.

Ik heb de pessoa zoals op dit plaatje, tussen onderste ringetje van de singel en tussen de benen vastmaken.

Afbeelding

Enigste verschil is dat ik de katrol niet bij de singel heb zitten, maar bij het bit, zodat hij goed 'rolt' en ze juist geen rukken in de mond krijgt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 23:08

oOoKellyoOo schreef:
Het kan inderdaad zijn dat hem iets irriteerd, maar kan ook dat hij zich te veel insant waardoor er te veel spanning op verschillende spieren komt te staan.
Ik weet niet of je ervaring heb met longen met dubbel longe, zo ja doe dit eens en dan doe je de buiten lijn tijdens galop eerst over de rug laten komen , gaat dit goed, dat doe je de buiten lijn achter langs de achterbenen, en met en met iets meer druk gaan uitoefenen, zo kun je zien of het daaraan ligt en kun j dus merken o de pessoa strakker of juist losser moet

kan ook zijn dat je hem inderdaad te los heb, en dat het teveel beweegt en dus irriteerd op bepaalde plekjes wat voor je paard best gevoelig kan zijn.

Dubbele longe heb ik in het verleden wel eens een aantal keren gedaan, maar is nu alweer vergeten ben ik bang.
Ik zal eens kijken of iemand mij kan helpen om dit weer te leren, en dan longeer ik een aantal keren daarmee om te kijken of het beter gaat.
Bedankt voor de tip.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 23:11

Bedenk me net opeens dat ik nog een foto van begin vorig jaar heb van het longeren. Is dus wel een tijd geleden, heb helaas geen recentere foto's.

Maar zo kan je wel zien hoe ik de pessoa bevestig:

Afbeelding

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:12

Volgens mij is hij iets te kort ingesteld.
Galopeert hij wel normaal als hij langer is ingesteld?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:12

Bij die van mij deed dat inderdaad ook in het begin bij de galop, puur omdat hij moest wennen aan het tikken op zijn broekspier door het bontje bij wijze van. Hij was er na een paar keer al aan gewend en liet het toen gewoon toe..

Heeft je merrie al meerdere malen met de passoa gegaloppeerd?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 23:14

Ja ik longeer al zo'n anderhalf jaar met pessoa en doe ook regelmatig de galop meenemen.

@ M_Ve, ik heb de pessoa niet versteld, hij staat al al die tijd zo, en het is pas sinds kort dat ze bokt in de galop.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:22

Longeren met dubbel longe vergeet je niet hoor is hooguit even onwennig, probeer het maar een morgen ofzo, dan weet je wel gelijk waar het probleem zit.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:22

Karin_deB schreef:
Ja ik longeer al zo'n anderhalf jaar met pessoa en doe ook regelmatig de galop meenemen.

@ M_Ve, ik heb de pessoa niet versteld, hij staat al al die tijd zo, en het is pas sinds kort dat ze bokt in de galop.

Ja dan zou inderdaad het nieuwe er wel af moeten zijn zo ondertussen. Misschien is het een optie als je haar tijdens de galop qua hals hoofd houding wat hoger in stelt. Dus ipv de passoa tussen de voorbenen door, opzij.. zodat ze aan de voorkant niet zo kan gaan duiken..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 23:24

oOoKellyoOo schreef:
Longeren met dubbel longe vergeet je niet hoor is hooguit even onwennig, probeer het maar een morgen ofzo, dan weet je wel gelijk waar het probleem zit.

Moet ik alleen nog even een longeerlijn erbij halen ,want heb zelf maar 1 longeerlijn. Leende het toen destijds van iemand!

Ik ga zoiezo de tip van Flevolander eens uitproberen, en ook de dubbele longe ga ik proberen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:25

kan idd bij die lage instelling , dat zij bij de galop te hard moet werken en dat ze ergens e veel inspanning heefd en dus zich eronderuit gaat zeiken, stel haar 1 stand hoger in. is een optie,

Quintolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:19

Ik denk ook dat hij iets te strak is , heb ook een paardje die begon te bokken , heb hem losser en gaatje hoger gedaan en erna geeft ze niet meer gebokt

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:43

Als je de beschrijving goed leest, zie je dat je op de laagste stand niet "mag" galopperen ;)

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:51

Je woont in Spijkenisse? Bij Annemarie van der Toorn kun je een cursus dubbele lijnen doen, dat is achter de hoek voor jou, in Oudenhoorn! www.montyroberts.nl