Nieuwe longeermethode? (Amerikaanse?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Nieuwe longeermethode? (Amerikaanse?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 12:11

Dit zag ik in de catalogus van Kavalkade. Heb het even uitgeprobeerd met mijn paardje, maar ik word er niet veel wijzer van, hij krijgt iedere keer een rukje in zijn mond, als de touwtjes aan zijn benen blijven haken. Misschien wel een idee om ze in het midden vast te zetten, een bontje er over te schuiven ofzo, maar verder? Iemand meer info/ervaring?

Afbeelding

Anoniem

Re: Nieuwe longeermethode? (Amerikaanse?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:43

ziet er niet echt fijn uit eigenlijk. En denk ook dat hij steeds een ruk in zijn mond krijgt als hij blijft hangen.. precies wat jij zegt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:48

Hetzelfde effect bereik je door met split reins te longeren die je op dezelfde manier door de benen doorhaalt en op de schoft vastknoopt. Je had het geld voor deze longeerteugel kunnen besparen...

Ik heb in het verleden ook zo gelongeerd, ben daar vanaf gestapt. Het is idd niet eerlijk dat hij voortdurend in zijn mond lastiggevallen wordt als hij in principe al met lage hoofdhouding loopt (wat in de westernsport gewenst is). Bovendien stimuleer je op deze manier de achterhand niet, dan zou ik nog eerder een pessoa teugel gaan gebruiken.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 11:54

Vraag me ook af hoeveel mensen zo'n ding kopen. Meer mensen met ervaring/info?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:32

Ik heb dit inderdaad wel eens meer gezien, maar heb er verder niet over nagedacht omdat het me sowieso al niets lijkt.
Inderdaad, dan liever een pessoa eraan ofzo...

Waarom wil jij hier graag mee longeren, als ik vragen mag?
(Niet omdat ik het afkeur, maar benieuwd ben waar het verschil dan voor je inzit!)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:50

Dit is al eeuwen oud, men deed het voorheen met de gewone teugels, in alle landen, hoor.
Het enige wat het doet is zorgen dat het paard zijn comfort zone laag en diep zoekt om rukjes in de mond te voorkomen, maar niet alle paarden doen dat.
Het is een quick fix om een paard een houding aan te leren, maar dat is wel makkelijk, maar nooit wenselijk.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 16:18

TurdusMerula schreef:
Waarom wil jij hier graag mee longeren, als ik vragen mag?
(Niet omdat ik het afkeur, maar benieuwd ben waar het verschil dan voor je inzit!)

Er staat nergens dat ik hier graag mee wil longeren. Mijn vraag is wat de voordelen hiervan zijn, want die zie ik er niet zo in zeg maar...

Ik zag het in de catalogus van Kavalkade en vroeg me af wat en hoe.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:21

Een vriendin van me kreeg dat aangeraden door iemand, en heeft gelukkig een elastiek dr voor gebruikt. Op zich heeft het heel fijn gewerkt voor even de houding te laten vinden, maar voor resultaten met een onder gebrachte onderhand zijn we met een dubbele longe gaan longeren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:26

Dit lijkt me geen hulpteugel maar een dwangmiddel (van een luie en of incompetente ruiter). :(
Heeft niks met dressuurmatig trainen te maken.
Paard krijgt er veel spierpijn van, verkrampt (met alle gevolgen van dien), en weet uiteindelijk nog steeds niet wat ontspannen vwnw is.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:29

Op mijn oude stage bij een friezen stoeterij was dit hun manier van longeren. Soms bijzet en soms longeren met touwtje..