Vraagje!!! Ik wil ook bitloos gaan rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharmila

Vraagje!!! Ik wil ook bitloos gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 15:59

Een hele tijd geleden heb ik weleens een bitloos hoofdstel gehad.

Deze:
Afbeelding

Geen idee wat voor hoofdstel dit is, wat voor systeem zeg maar. Ik heb hier verder geen verstand van. Hij liep er super op. Het nadeel was alleen dat hij in een drukke periode (de winter, lekker koud, etc etc) niet te houden was. Hij heeft zelfs een keer de benen genomen, en is de snelweg over gerend. :o Daarna heb ik direct het hoofdstel weer de deur uit gedaan. Als iemand weet wat dit voor hoofdstel is en hoe het werkt, zou ik dan wat info mogen?

En nu heb ik dus ontiegelijk veel spijt }:0 }:0 }:0 :o }:0 }:0 }:0
Maar ja weg is weg.....ik kan ditzelfde hoofdstel nergens terugvinden.

Nu heb ik mijn oog op dit hoofdstel laten vallen op een bitloos side-pull hoofdstel. Maar ook hiervan uiteraard geen verstand.... :o
Kan iemand me meer vertellen over de werking hiervan. Of dit misschien enigszins hetzelfde werkt. Het liefst heb ik er eentje waarbij ik net wat meer te vertellen heb dan een ander bitloos hoofdstel.

jameyskatje

Re: Vraagje!!! Ik wil ook bitloos gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:59

helaas kan ik de foto niet zien

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:01

Ik kan de foto ook niet zien...

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 10:34

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:22

dit hoofdstel is volgens mij kingekruist hoofdstel, zijn er meerdere van te koop!
oa. op de site van emiel voest te vinden

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:35

net zoals met bit, dien je aan de africhting te werken als je paard de benen durft te nemen... een 'krachtig' bitloos hoofdstel is zeker niet per definitie zachter voor je paard dan een bit hoor, denk maar aan de hackamore bv...

een sidepull is zowat de meest eenvoudige bitloze optoming. riempje rond de neus en een teugel langs links en langs rechts. de werking is vrij evident; what you see is what you get.

bij een kruislings systeem geef je door je teugel aan te halen net druk aan de tegenovergestelde kant.
die op het fotootje kruist onder de kin en snoert de mond dus dicht als je er teveel druk op zet; die van emiel voest kruist onder de kin en gaat achter de oren als ik me niet vergis. Daarbij krijgt je paard dus druk achter de oren als je de teugels aanhaalt.

edit: ik rij met sidepull, bosal en halsring trouwens. kruislings ook geprobeerd, maar als je op je zit rijdt is dat compleet overbodig vind ik. bovendien blijk je beginners er mee aan te leren om te trekken aan de binnenteugel om te draaien als je niet oplet ipv dat ze goed leren begrenzen op de buitenkant en de binnenteugel met rust laten. (dit merkte ik toch bij mijn bijrijdsters/lesmeisjes)

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:49

http://www.bokt.nl/wiki/Bitloze_optoming

Ben ook aan het zoeken als leek naar een bitloze optoming. Deze site gevonden waar wat info opstaat. Het liefst zou ik er meerdere willen proberen, wordt kostbare zaak..........

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:06

@ kynshiri

http://static.bokt.nl/w/images/0/00/Sidepull2.jpg

Dit is dus zo'n sidepull volgens wikipedia.

Gezien jouw reactie wb de bijrijdsters en begrenzen buitenteugel, is dit bitloze hoofdstel een goede vervanger van het bit? Ben nu juist blij dat mijn meiden de functie buitenteugel doorhebben en wil dus ook een hoofdstel ter vervanging van het bit maar wel met dezelfde werkwijze.

Ik wil nl niet dat ze ieder voor zich een manier vinden om met een ander hoofdstel/werkwijze aan de gang te gaan, lijkt mij voor haf erg frustrerend en ik kan ze daar niet in begeleiden omdat ik bijna niet meer rijd om dit dan eerst uit te vogelen.

Bullymonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:37

Ik denk dat het een kwestie is van je paard inderdaad leren wennen aan het hoofdstel in de bak en hem erop leren reageren. Dan zal je verder weinig problemen hebben. Opzich horen ze neit door druk heen te rennen en als ze echt niet willen zijn ze ook op een bit niet te houden.

Ik moet zeggen dat ik na het meeste geprobeerd te hebben toch nog steeds zweer bij een touwhalster omdat het een verschrikkelijk snelle release heeft.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:58

pri_lady schreef:
http://www.bokt.nl/wiki/Bitloze_optoming

Ben ook aan het zoeken als leek naar een bitloze optoming. Deze site gevonden waar wat info opstaat. Het liefst zou ik er meerdere willen proberen, wordt kostbare zaak..........

valt mee hoor
15 euro voor 2 weken
en prijs word van aankoop afgehaald bij aanschaf

er is ook een shop die middagje lamgskomt
maar persoonlijk vind ik dat je in een uurtje niet kan beslissen
wat er wel of niet fijn voor jouw paard in combinatie met jou werkt

paard is ook niet elke dag even rustig

en soms reageren ze eerst ergens fijn op maar de 2e keer niet meer

verder staat er op diverse sites veel uitleg
ook op de boktwiki en op bokt zelf

succes !

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:07

pri_lady schreef:
@ kynshiri

http://static.bokt.nl/w/images/0/00/Sidepull2.jpg

Dit is dus zo'n sidepull volgens wikipedia.

Gezien jouw reactie wb de bijrijdsters en begrenzen buitenteugel, is dit bitloze hoofdstel een goede vervanger van het bit? Ben nu juist blij dat mijn meiden de functie buitenteugel doorhebben en wil dus ook een hoofdstel ter vervanging van het bit maar wel met dezelfde werkwijze.

Ik wil nl niet dat ze ieder voor zich een manier vinden om met een ander hoofdstel/werkwijze aan de gang te gaan, lijkt mij voor haf erg frustrerend en ik kan ze daar niet in begeleiden omdat ik bijna niet meer rijd om dit dan eerst uit te vogelen.

ik merkte dat ze met een kruislings hoofdstel wel meteen gedraaid raakten met mn paard, maar vooral door te trekken aan de binnenkant.trekken aan de binnenteugel resulteert immers in druk en dus begrenzing aan de buitenkant... met een sidepull kan je trekken wat je wil aan de binnenteugel; als je niet begrenst of het paard niet wil, wandelt hij zo de andere kant op. dat vond ik net goed, omdat ze zo inzagen dat een beetje vals spelen met de binnenteugel niet werkt om een paard te laten afwenden. gevolg daarvan is dan weer dat ze intussen ook al een eenvoudig oefeningetje kunnen rijden zonder hoofdstel en met halsring.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:04

Ik heb gisteren een cross over hoofdstel (bitloos) van HH laten ombouwen tot een site pull. We zijn bezig met mijn paardje zadelmak te maken. Tot nu toe met stalhalster en halstertouw. Maar nu heb ik dus een site-pull voor hem gekocht. Ik ben niet van plan hem ooit met bit te beleren.

danielle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:37

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:39

leuk dat je toch weer bitloos wilt gaan rijden! Ik rijd nu met hetzelfde hoofdtsel als jij hebt gedaan, een kingekruist model. Bevalt prima. Als ik haar terug neem, is een zacht kneepje in mijn handen al voldoende om van gang terug te komen. En ze gaat nu ook meer op mijn zit reageren.

Het is hier ook al eerder door iemand anders gezegd, maar als ze het ineens in de kop hebben, dan kunnen ze ook flink door een bit heen lopen en gewoon gaan! Het is dan niet een kwestie van een zo scherp mogelijk bitloos hoofdstel denk ik. En een hackamore heeft zo'n heftige inwerking (hefboom effect), daar zou ik als leek zeker niet mee gaan rijden.

Hm, goeie tip van dat touwhalster, ik ga dat ook eens uitproberen!

Succes met je keuze, ben benieuwd wat het gaat worden!

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 19:40

Ik heb besloten om voor een side pull te gaan.....

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:18

@ TS, fijn dat je er uit bent! Ben benieuwd hoe je ervaringen zullen zijn. Veel plezier in ieder geval.