[AR] paard geschrokken voor de wagen doorgaan met beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mukkes

paard geschrokken voor de wagen doorgaan met beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:14

gister hebben we mijn fjordje voor de 2e keer voor de kar gehad!
hij was echt super rustig en kalm en het ging allemaal goed!

maar met het inspannen had ik even de zweep los op de kar gelegd (ja ik weet dat het dom is) en had er eigelijk niet meer aan gedacht met het gevolg dat met het wegstappen de kar begon te wiebelen en die zweep tussen een wiel kwam en tik. tik. tik. tik deed Mijn paardje is dus zo erg geschrokken dat ie er in volle galop vandoor vloog, en al bokkend de bak doorvloog! ik liep er naast te mennen en mijn vader had hem aan het halstertouw vast, maar het ging allemaal zo super snel dat mijn vader hem dus niet meer kon houden, ik rende er nog achteraan, maar ik viel dus liet hem ook los!
uit reactie heb ik de teugels naar de zijkant gegooit zodat hij daar minder kans mee had om er in te gaan staan!

toen hij een stuk of 4 rondjes door de bak is gesjeest, kregen we hem weer te pakken en hebben we hem weer gerust gesteld! en gecontroleerd of alles nog heel was.
na 2 min was ie alweer helemaal rustig en zijn we toch nog even een paar rondjes met hem door de bak gestapt, met de kar erachter enzo, dit ging verder prima en was ook gewoon rustig.

maar hij en wij ook natuurlijk zijn erg geschrokken!
denken jullie dat ie de volgende keer weer schrikt? of wat dan ook?

ik wil wel gewoon verder gaan met beleren, wat vinden jullie??

*!nog even iets! we hebben wel gewoon rustig aan beleerd met veel grondwerk, en hebben ook meerdere keren gesleept, dit liet hij allemaal in volle rust toe en is verder niks raars ofzo gebeurd*!

groetjess

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:18

Jij liep er naast terwijl je je paard aan het sturen was..
Nou zie je waarom er altijd iemand op de wagen moet zitten, dan had je ook gelijk de zweep kunnen pakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:19

Ik denk dat je dit maar gewoon moet zien als een leerzame les. Jij moet goed je hoofd erbij houden waar je je spullen neerlegt ivm veiligheid, en je paard moet duidelijk eerst nog wat verder desensibel gemaakt worden voor je er veilig mee kunt mennen.

Omdat hij snel weer rustig was én je daarna nog gewoon een paar rondjes hebt kunnen werken, verwacht ik niet dat er 'blijvende schade' is ontstaan of dat je een grotere kans hebt dat hij volgende keer weer aan de kletter gaat.

Het meer desensibel maken zou ik overigens liever langeteugelend oplossen dan met een kar erachter.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:23

Ik zou zelf voor de zekerheid een ervaren menner vragen je de volgende keer te helpen. Als het dan fout gaat, heb je een ervaren menner bij de hand, die waarschijnlijk al ingrijpt voor het fout gaat.Want het zou hartstikke zonde zijn als je paardje hierdoor niet meer voor de wagen kan.
Veel succes de volgende keer. En denk om je eigen veiligheid.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:25

Echwel schreef:
Jij liep er naast terwijl je je paard aan het sturen was..
Nou zie je waarom er altijd iemand op de wagen moet zitten, dan had je ook gelijk de zweep kunnen pakken

hoeveel maakt dit dan uit? het werkt toch precies hetzelfde?
ik heb al meerdere keren een paardje beleerd voor de kar en heb het altijd zo gedaan en dan na een paar keer er pas echt op de bok zitten! het is altijd goed gegaan en ik word begeleid door een ervaren menner, door gelijk even op het bericht van janoek terug te komen!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:26

Precies, ernaast lopen is veel gevaarlijker!

Heb je je koetsiersbewijs? Een ervaren menner in de buurt?

Ik zou zeker doorzetten, je laat je toch niet van de wijs brengen door een foutje? Zo zul je anders nooit een lekker ritje me de wagen kunnen maken!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:27

Dat het een par keer goed is gegaan wil niet zeggen dat het goed is..
Het is gevaarlijk want zoals je ziet als je er naast loopt heb je niets meer te vertellen, op de wagen worden de leidsels je niet uit handen getrokken..

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:28

denice schreef:
Precies, ernaast lopen is veel gevaarlijker!

Heb je je koetsiersbewijs? Een ervaren menner in de buurt?

Ik zou zeker doorzetten, je laat je toch niet van de wijs brengen door een foutje? Zo zul je anders nooit een lekker ritje me de wagen kunnen maken!

nee ik wil ook zeker doorgaan! dat heb ik ook gezegt in mijn topic!
en ik word begeleid door een ervaren menner!

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:29

Echwel schreef:
Dat het een par keer goed is gegaan wil niet zeggen dat het goed is..
Het is gevaarlijk want zoals je ziet als je er naast loopt heb je niets meer te vertellen, op de wagen worden de leidsels je niet uit handen getrokken..

nee dit heb ik dus door, dus de volgende keer ga ik zeker op de bok zitten!

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:30

Ik denk wel dat je berhoorlijk sterker bent op de grond dan op de wagen. Ik zou ook doorgaan met beleren.
Maar doe vooral voorzichtig.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:31

Okey, dan is het goed. Probeer je neit uit het veld te laten slaan door zoiets, ookal staat je paard al jaren voor de wagen, dingen kunnen gebeuren, gelukkig was jij nu in een bak!

Volgende keer op de wagen gaan zitten, doe desnoods een cap en bodyprotector aan als jebang bent dat hij met de wagen aan de kletter gaat. Zo kan je je ponny tenminste meteen op de rem terkken.

Langzaamaan zal ik hem dan ook maar laten wennen aan enge geluiden van achteraf. Heeft hij oogkleppen op? Daar kan ook extra angst door ontstaan, door het niet zien wat er gebeurd.
Ik zou even testen waar hij prettiger mee loopt, met of zonder kleppen..

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:34

denice schreef:
Okey, dan is het goed. Probeer je neit uit het veld te laten slaan door zoiets, ookal staat je paard al jaren voor de wagen, dingen kunnen gebeuren, gelukkig was jij nu in een bak!

Volgende keer op de wagen gaan zitten, doe desnoods een cap en bodyprotector aan als jebang bent dat hij met de wagen aan de kletter gaat. Zo kan je je ponny tenminste meteen op de rem terkken.

Langzaamaan zal ik hem dan ook maar laten wennen aan enge geluiden van achteraf. Heeft hij oogkleppen op? Daar kan ook extra angst door ontstaan, door het niet zien wat er gebeurd.
Ik zou even testen waar hij prettiger mee loopt, met of zonder kleppen..

ja hij heeft wel oogkleppen op, maar enge geluiden van de kar b.v (die maakt ook het nodige lawaai) die doen hem dus niks! we kloppen ook steeds even op de kar zodat ie daar aan went.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:58

Chefke schreef:
Ik denk wel dat je berhoorlijk sterker bent op de grond dan op de wagen. Ik zou ook doorgaan met beleren.
Maar doe vooral voorzichtig.

Sorry maar dit is onzin, op de wagen worden je leidsels niet uit handen getrokken en blijf je dus je stuur houden...
Bovendien had je dus in dit geval snel de zweep kunnen pakken..

Leer jezelf ook met optuigen en voor de wagen zetten om je zweep in de zweepkoker te zetten, ook dat voorkomt dit soort problemen

Sjonniej

Re: paard geschrokken voor de wagen doorgaan met beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:07

Kan iemand mij het voordeel uitleggen van het inspannen van een paard en er vervolgens naast te gaan lopen??

Volgende keer even een stapje terug en kijken hoe hij reageert. Waarschijnlijk zal het meevallen, aangezien er een duidelijke reden voor was en je daarna gewoon weer hebt kunnen rijden. Maar doe voor de zekerheid een stap terug.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:34

Je zegt dat je begeleid wordt door een ervaren menner, helaas trek ik dit wel in twijfel, want ervaren menners doen het niet op deze wijze, die zitten op de bok met een zweep in hun hand en hadden de zweep in de koker gezet en niet los op de wagen.
Het fijn voor jullie alle 3 dat het zo is afgelopen, laat het een goede les geweest zijn.
Doe idd een stapje terug door b.v. eerst weer even te slepen, zorg er voor de je fjord heel goed stuurrichtig is en alle hulpen (waaronder je stem en zweep) goed kend, voordat hij voor de wagen gaat.
Succes.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 09:26

josie schreef:
Je zegt dat je begeleid wordt door een ervaren menner, helaas trek ik dit wel in twijfel, want ervaren menners doen het niet op deze wijze, die zitten op de bok met een zweep in hun hand en hadden de zweep in de koker gezet en niet los op de wagen.
Het fijn voor jullie alle 3 dat het zo is afgelopen, laat het een goede les geweest zijn.
Doe idd een stapje terug door b.v. eerst weer even te slepen, zorg er voor de je fjord heel goed stuurrichtig is en alle hulpen (waaronder je stem en zweep) goed kend, voordat hij voor de wagen gaat.
Succes.

jammer dat jij dit in twijfel trekt! vergissen is menselijk!
hij is verder heel goed stuurbaar en kent mijn stem door en door! en zweep vind ie verder ook niet eng!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:26

Sorry, maar ik ben het niet met je eens, een ervaren menner zal je niet/nooit leren om naast de wagen te gaan mennen, zoals jullie nu gedaan hebben.
Dan is of de begeleiding prut (als jullie dit idd. zo moesten doen, dus geleerd van ervaren menner) of jullie zijn op eigen houtje bezig door dit zo te doen (en of beide, kan ook nog).
Dan staat de ervaren menner er geheel buiten.
Ik heb al meer topics voor bij zien komen waar gezegd werd dat men begeleiding kreeg van een ervaren menner en daar klopte dan vaak weing van.
Dus ja, er zijn er wel meer die roepen dat men er een deskundig iemand bij hebben, de praktijk wijst helaas anders uit.
En als je dit daadwerkelijk zo geleerd hebt van die ervaren menner, dan raad ik je aan iemand anders te gaan zoeken met wel echte beleerders en gezonde menervaring.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:53

Ik raad je ook aan als iemand meeloopt het halstertouw te vervangen door een longeerlijn, dan is de kans veel kleiner mocht hij gaan rennen dat je het touw sneller verliest, zo heb je meer lijn om hem naar binnen te trekken. Dit doen wij nu ook met het herbeleren van mijn pony.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 12:58

hij heeft gister weer voor de kar gestaan! dit keer ben ik er gewoon op gaan zitten! dit ging heel goed! we hebben wel van de week eerst weer even een paar keer gesleept! hij deed het super en werd eerst nog wel vastgehouden aan de longeerlijn! maar dan helemaal op het langst zodat ik de ruimte had maar ook de veiligheid dat hij diegene niet omverliep!
bedankt allemaal voor de goede reactie's

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:04

Mooi dat hij het toch weer goed oppikt.
Jij hebt een wijze les gehad, denk ik.
Weer een ervaring rijker.
Ik heb heel veel paarden beleerd, maar zou er nooit voor kiezen er naast te lopen als er een kar achter zit.
Ik gebruik trouwens bij voorkeur een tweewieler bij de eerste keren voor de kar.
Succes er verder mee!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:21

Wat goed, toch weer even een stapje terug en met vertrouwen weer verder. Fijn om te horen.
Ga zo door! Veel veilige menkilometers gewenst.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 13:22

polly2 schreef:
Mooi dat hij het toch weer goed oppikt.
Jij hebt een wijze les gehad, denk ik.
Weer een ervaring rijker.
Ik heb heel veel paarden beleerd, maar zou er nooit voor kiezen er naast te lopen als er een kar achter zit.
Ik gebruik trouwens bij voorkeur een tweewieler bij de eerste keren voor de kar.
Succes er verder mee!

bedankt!

ja zeker een ervaring rijker! ik rijd zelf met een lichte concourswagen!
ben heel trots op mijn ventje!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:16

Fijn dat het allemaal weer wat gaat. veel succes :D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:16

Sjonniej schreef:
Kan iemand mij het voordeel uitleggen van het inspannen van een paard en er vervolgens naast te gaan lopen??

Ik ben het serieus benieuwd naar hoor!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:29

Het voordeel van een paard inspannen en er dan naast lopen is dat je hem kunt leren dat hij op een andere manier commando's krijgt.Ook heb je dan nog geen rammelende kar achter hem hangen ;) echter...

Hier ook van mening dat je nooit naast de kar met de leidsels moet gaan lopen...levensgevaarlijk!! :n
Wij beleren de paarden ook eerst voor een sleep en daarna voor de kar,in het begin zelfs met 2 begeleiders,1 aan elke kant.Aan het halster wat onder het hoofdstel zit,zitten 2 lange lijnen.Deze fungeren als handrem...daarna 1 begeleider en als dat goed gaat,gaat de begeleider ook op de kar.
De 1e periode blijft het halster onder het hoofdstel zitten en gaan er lijnen mee als reserve voor evt noodsituaties.

Gelukkig dat hij het weer goed oppikt,vooral in het begin mogen er geen fouten gemaakt worden.
Veel succes en plezier met mennen...en denk erom,niet gaan zitten slapen of makkelijk worden ;)